BRATISLAVA 4. novembra (WEBNOVINY) – Zákaz tranzitu nákladných automobilov nad 12 ton bude platiť na 133 úsekoch ciest druhej a tretej triedy vo všetkých ôsmich samosprávnych krajoch. Ako ministerstvo dopravy v piatok informovalo agentúru SITA, opatrenie zamedzí tomu, aby dopravcovia obchádzali mýtom spoplatnené cestné komunikácie. Nákladná cestná doprava sa tak podľa rezortu presunie na diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy, ktoré sú pre ňu určené.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) na základe rozhodnutia ministerstva dopravy v súčasnosti zabezpečuje označenie križovatiek diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s príslušnými cestami druhej a tretej triedy. Dopravné značenie so zákazom tranzitu umiestnia v 79 okresoch postupne do konca tohto roka, v Bratislavskom kraji s osádzaním značiek začali ešte v závere októbra. Očakávané náklady na osadenie značenia, vrátane projektovej dokumentácie, dodávky a montáže, predstavujú 370 tis. eur spolu s daňou z pridanej hodnoty.
Uľahčí sa život v obciach
„Zároveň sa odľahčia kategórie ciest nižšej kategórie a uľahčí sa život v obciach, cez ktoré si dnes tranzitná nákladná doprava skracuje svoje prepravné trasy tak, aby sa vyhla plateniu mýta. Významne sa zníži hluk, prach a otrasy z nákladnej dopravy, ktorá poškodzovala aj kryty vozoviek a statiku mostných objektov,“ očakáva ministerstvo dopravy od zákazu tranzitu pre kamióny na vybraných regionálnych komunikáciách v správe krajov.
Minister dopravy Ján Figeľ pôvodne predpokladal, že regióny budú vo svojej kompetencii riešiť situáciu na cestách druhej a tretej triedy, lebo sú správcami týchto ciest. „Namiesto toho som zachytával výzvy voči štátu, aby túto situáciu pomohol riešiť. Štát musí chrániť slabších a v tomto prípade ide o obyvateľov, obce a mestá, ktoré zasiahol nový mýtny systém tak, že ťažká nákladná doprava sa na mnohých miestach odklonila od spoplatnených úsekov,“ povedal Figeľ pre agentúru SITA po konferencii o budúcnosti cestnej dopravy. Zorganizovalo ju Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia v spolupráci s Televíziou TA3.
Počet vybraných úsekov je primeraný
Podľa ministra hľadali rôzne formy riešenia spomínaného problému a táto iniciatíva je výsledkom rokovaní s dopravcami, NDS a regiónmi. Počet vybraných úsekov, na ktoré sa zákaz tranzitu vzťahuje, považuje za primeraný. „Ide iba o úseky, na ktorých sa intenzita dopravy výrazne zmenila. K čomu poslúžili aj porovnávania sčítania dopravy z roku 2010 a roku 2005,“ povedal ďalej Figeľ s tým, že tieto úseky boli starostlivo vytipované. Minister očakáva, že náklady na dopravné značenie budú v nasledujúcom roku kompenzované rastom výberu mýta aj celkovými prínosmi pre obce a mestá.
Cestní dopravcovia vnímajú každé obmedzenie ako zlé, ale zákaz tranzitu pre kamióny nad 12 ton považujú za kompromis. „Som si vedomý, že sú určité oblasti, kde cestná doprava v poslednom období možno bola nadštandardne silná. Riešme to, ale nech je to len tam, kde to má byť. Takto sme sa dohodli a podarilo sa nám absolútny zákaz zo zákona zlikvidovať,“ reagoval pre agentúru SITA prezident Česmadu Pavol Jančovič.
Súhlasí aj dopravný expert
„Jedným z negatívnych dôsledkov, ktoré boli vo všetkých krajinách, kde sa zaviedlo elektronické mýto, bolo obchádzanie spoplatnenia úsekov. Nevyhli sme sa tomu ani na Slovensku. Časť kamiónov hľadá možnosti, ako sa dostať zo spoplatnených úsekov,“ povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Presun najmä tranzitnej nákladnej dopravy na cesty druhej a tretej triedy ich podľa neho nadmerne zaťažuje a tieto cesty nie sú na takú záťaž stavané. „Podľa analýz, ktoré sme robili s vyššími územnými celkami a ministerstvom dopravy, bolo vytipovaných zhruba 180 úsekov ciest druhej a tretej triedy, ktoré konkurujú spoplatneným úsekom,“ dodal Palčák. Nakoniec bolo vybraných 133 úsekov so zákazom tranzitu kamiónov. Považuje to za rozumný kompromis, ktorý nepoškodí ani dopravcov a zabráni väčšiemu ničeniu ciest.