BRATISLAVA 22. augusta (WEBNOVINY) – Slovensku hrozí kolaps vo výrobe hydinového mäsa.
Chovatelia hydiny oznámili slovenským spracovateľom, že pri súčasnej cenovej úrovni 0,93 eura za kilogram brojlerových kurčiat, nebudú v chove pokračovať.
Krajine tak podľa Únie hydinárov Slovenska (ÚHS) hrozí, že mäso z domácej produkcie sa z obchodov úplne vytratí, alebo ho bude nedostatok.
Chovatelia svoj postoj argumentujú hlavne rastúcimi nákladmi na krmivá a ďalšie vstupy.
Z výsledkov prieskumu vývoja cien, ktorý uskutočnila ÚHS, vyplýva, že v období medzi januárom 2010 a augustom 2012 stúpli ceny kŕmnych zmesí o 63 %.
Za rovnaké obdobie však ceny brojlerových kurčiat vzrástli len o 18 %. Hydinári preto požadujú zvýšenie výkupných cien u spracovateľov 0,16 eura na kilogram.
Na zlej situácií v odvetví majú podľa hydinárov najväčší podiel obchodníci. Aby mohli spracovávatelia dať chovateľom, čo žiadajú, museli by cenníky upraviť o 15 centov smerom nahor, zo súčasných 1,85 eura na rovné 2 eurá za kilogram chladeného kurčaťa. Obchodné reťazce však nechcú na tieto požiadavky pristúpiť.
„Marže u obchodných reťazcov sa podľa našich prieskumov v letných mesiacoch pohybujú pri hydine na úrovni závratných 27 až 108 %. Pre porovnanie, dnes chovateľ a spracovateľ hydiny dosahuje stratu, ale obchody ich aj napriek tomu naďalej tlačia do znižovania cien a do predaja hydiny v akciách,“ uviedol tlačový tajomník ÚHS Ľubomír Urban. Hydinári tvrdia, že pokiaľ reťazce nezačnú platiť spracovávateľom viac, rady nezamestnaných Slovákov sa opäť rozšíria.
Reťazce Lidl a COOP Jednota sa zhodli na tom, že vyjadrenia ÚHS sú nekorektné a neetické. Podpredseda COOP Jednota Martin Katriak uznal, že podmienky na Slovensku podnikaniu s hydinou neprajú, avšak voči tvrdeniam chovateľov sa ohradzuje. „Hydinári hľadajú, žiaľ, vinníka za situáciu, v ktorej sa ocitajú, niekde inde, len nie u seba,“ uviedol Katriak. Reťazec Lidl taktiež vyvracia tvrdenia chovateľov o neprimeraných maržiach reťazcov. „Naše priemerné marže sa pohybujú značne pod spodnou hranicou rozsahu uvádzaného ÚHS, a to aj počas letných mesiacov,“ uzavrel hovorca Lidlu Tomáš Bezák.