BRATISLAVA 11. júna (WEBNOVINY) – Člen parlamentného poslaneckého klubu KDH Alojz Hlina chce iniciovať zvolanie mimoriadneho brannobezpečnostného výboru k diskusii o bezpečnosti nových „subtílnych, nežných“ zvodidiel, ktoré na približne 170 km diaľnic aktuálne dáva Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Výmena zvodidiel je neprimerane nákladná
Hlina upozorňuje, že výmena zvodidiel za 80,6 milióna eur je neprimerane nákladná, keďže meter zvodidiel vyjde na 500 eur, kilometer na pol milióna eur. „Za tie peniaze sa kedysi stavali sídliská,“ povedal vo štvrtok novinárom Hlina.
Člen poslaneckého klubu KDH rovnako pripomína, že nové zvodidlá sú oproti doteraz inštalovaným „subtílnejšie a nežnejšie“. Namiesto dvoch dielov zvodidiel, vrchného a spodného, aké sa osádzali na diaľniciach doteraz, na nových zvodidlách spodný diel chýba. Svetlá výška od vozovky tak namiesto 40 cm pri starých zvodidlách dnes predstavuje 53 cm.
Hlina sa pýta, či zostane zachovaná bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a zvodidlá budú plniť svoju funkciu – teda tlmiť náraz a vrátiť vozidlo späť na cestu. Opozičný poslanec vyslovil obavu, že moderné malé autá s nízkymi prednými karosériami sa môžu pod nové zvodidlá s vyššou svetlou výškou zapichnúť.
Zvodidlá boli vyrobené pre východný trh
„Budeme chcieť na výbore jednoznačné potvrdenie, že nás tento subtílny nežný systém ochráni,“ uviedol Hlina. Podľa neho nové zvodidlá boli vyvinuté pre východný trh a nikde okrem Čiech a SR sa doteraz neosádzali. Rakúsko podľa Hlinu na diaľniciach vyžaduje zvodidlá v kvalite H3, Slovensku podľa opozičného poslanca postačuje nižšia bezpečnostná úroveň H2.
Poslanci NR SR za KDH koncom mája podali na Protimonopolný úrad SR podnet na prešetrenie verejného obstarávania a možnej kartelovej dohody pri verejnom obstarávaní. Podnet sa týka obstarávateľa NDS na zákazky výmeny zvodidiel na vybraných úsekoch diaľnic Ivachnová – Važec, Trnava – Križovatka Lúka, Prešov – Budimír.
NDS vymení a doplní zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Práce na piatich úsekoch sa začali 8. apríla. Celý projekt má hodnotu 80,6 mil. eur bez dane, resp. 96,7 mil. eur vrátane dane a diaľničiari ho financujú z eurofondov. Zmluvný termín na väčšine úsekov je do konca októbra, iba na úseku D1 Trnava – križovatka Lúka bude výmena pokračovať ešte v roku 2016. Na diaľnici na Liptove je síce termín dokončenia október 2017, ale chcú to stihnúť na budúci rok.