BRATISLAVA 22. januára (WEBNOVINY) – Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF) podľa strany Sloboda a Solidarita (SaS) prijal jej podnet a začal vyšetrovať tender na modernizáciu železničnej trate pri Trenčíne, ktorej súčasťou je stavba mostu. „Je dôvodný predpoklad, že v tomto projekte môže ísť o snahu o zneužitie prostriedkov zo zdrojov Európskej únie a tieto obrovské náklady bude plne znášať Slovenská republika,“ informoval vo štvrtok opozičný poslanec NR SR Ľubomír Galko.
SaS podala podnet ešte vlani
„Keďže predpokladaný termín ukončenia prác je jar 2016 a je vysoko pravdepodobné, že riziko nepreplatenia prác z prostriedkov EÚ by znášala až nasledujúca vláda, preto bol žiadúci podnet na OLAF,“ uviedol Galko. Ten by mal podľa neho rozhodnúť, či verejné obstarávanie sprevádzala korupcia a podvod, resp. či ide o neoprávnené čerpanie z európskych zdrojov, aby minimálne politické následky znášali tí, ktorí to zapríčinili.
SaS podala podnet na OLAF ešte vlani v lete. „V podaní sme sa zaujímali o stav výstavby železničného mostu pri Trenčíne, kde súťaž vyhralo Združenie pod Brezinou. To, že neposkytli najnižšiu cenu a aj tak vyhrali, môžeme brať za súčasť slovenského folklóru. Do združenia patrí firma, ktorá má na svedomí zrútenie mostu pri Iliašovciach, kde zomreli štyria ľudia, ďalší spadnutý most pri českej Studénke, kde zomreli ôsmi ľudia, ale aj Lobkovský most v Českej republike, na ktorom sa krátko po dokončení ukázali trhliny,“ dodal Galko.
V prípade porušení komisia projekt nepreplatí
Európska komisia vlani v októbri vyjadrila obavy o súlade postupu príslušných orgánov SR s európskymi pravidlami o verejnom obstarávaní v tendri Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Ak by sa podozrenia z porušenia pravidiel o verejnom obstarávaní potvrdili, komisia bude môcť uplatniť finančné korekcie na projekt. V závislosti od závažnosti porušenia pravidiel by komisia nepreplatila náklady v plnej výške. V prípade najzávažnejších porušení komisia môže rozhodnúť, že náklady na daný projekt nepreplatí vôbec.
Komisia otvorila konanie na základe sťažnosti stavebnej spoločnosti Skanska SK, a. s. ktorá v tendri predložila najlacnejšiu ponuku 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. ŽSR ju zo súťaže opakovane vylúčili, čo spoločnosť označila za diskrimináciu a mala podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení ponúk. Železnice napokon podpísali v októbri 2012 zmluvu so Združením pod Brezinou na čele so spoločnosťou TSS Grade, a. s. Združenie dalo druhú najlacnejšiu ponuku 245 miliónov eur.
Ďalšími členmi združenia sú česká spoločnosť Bögl a Krýsl, k. s. a chorvátska firma Konstruktor-Inženjering zo Splitu. Úrad pre verejné obstarávanie v roku 2013 rozhodol, že súťaž na modernizáciu trate pri Trenčíne bola diskriminačná. ŽSR následne uspeli so žalobou proti rozhodnutiu úradu na Krajskom súde v Bratislave a spor sa dostal na Najvyšší súd SR.