BRATISLAVA 19. júna (WBN/PR) – Štáty EÚ chcú v nasledujúcich piatich rokoch vybrať na cestnom mýte o tretinu viac. „V rozmedzí rokov 2012 až 2016 sa ročný výber mýta v Európe zvýši z 25,1 miliardy eur na 32,4 miliardy eur,“ očakáva Jürgen Steinmeyer, riaditeľ pre mýto európskej centrály DKV Euro Service, popredného európskeho poskytovateľa služieb pre dopravcov. Pre prevádzkovateľa ťažkej nákladnej dopravy, ktorá sa na výbere mýta podieľa približne dvoma tretinami, to bude znamenať ďalšie zásadné zvýšenie nákladov. Už dnes pritom tvorí mýto v nákladovej štruktúre dopravcov 10 až 25 percent a vzhľadom k tomu, že sa ich ziskovosť pohybuje na minimálnej úrovni, možno čakať premietnutie ďalších nákladov do finálnych cien pre spotrebiteľov.
Tri štvrtiny tovaru sa prepravujú po ceste, pretože je to rýchle, flexibilné a ekonomické. Druhou stranou tej istej mince sú vyššie náklady na výstavbu a údržbu cestnej a diaľničnej siete, negatívny vplyv dopravy na životné prostredie a plynulosť dopravy. Štáty sa v súčasnosti snažia tento fenomén riešiť čoraz masívnejším zavádzaním mýta.
Od roku 2015 bude takmer vo všetkých krajinách EÚ realitou mýto. „Štáty, ktoré mýto ešte nezaviedli, sa na to chystajú. Tie, ktoré ho už majú, ho budú buď zvyšovať alebo rozširovať na ďalšie úseky diaľnic a ciest vyšších tried,“ hovorí Ondřej Pavlík, riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service.
Príkladom môže byť Maďarsko, kde sa od júla mení forma mýtneho systému. Namiesto 11 eur za jednodňovú diaľničnú známku, potrebný na tranzit cez Maďarsko, zaplatí prepravca vyše 100 eur, čo je desaťnásobné navýšenie. „To už je pre dopravcu obrovská finančná záťaž, najmä vo fáze, kedy ešte zákazník neakceptoval dôvodné navýšenie zo strany dopravcu. Ten potom bude musieť amortizovať túto položku vo svojich nákladoch,“ hovorí O. Pavlík. „Je dôležité si uvedomiť, že akékoľvek spoplatnenie ďalších ciest alebo zvýšenie sadzieb niekto musí zaplatiť. A tým niekým je občan, ktorému sa zvýšené náklady na dopravu premietnu do ceny výrobkov, ktoré kamiónová doprava prepravuje.“
Ďalším nákladom pre dopravcov bude tzv. Ecotaxe, ekologická daň pre vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony, ktorú od tohtoročného októbra plánuje zaviesť Francúzsko a ktorá spoplatní používanie ďalších ciest. Na rozdiel od mýta nemôže Európska únia jej výšku nijako ovplyvniť, pretože dane môžu členské krajiny EÚ zavádzať a zvyšovať na základe vlastného rozhodnutia. „Podľa môjho názoru to Francúzskom neskončí, ale postupne sa táto daň rozšíri aj do ďalších krajín,“ hovorí O. Pavlík. „Dopravcovia, ktorí jazdia do Francúzska a doteraz využívajú nespoplatnené kvalitné štátne a okresné cesty, ju vo svojich nákladoch pocítia naozaj citeľne.“
Zatiaľ je vo Francúzsku spoplatnených 9 000 kilometrov diaľnic a najnovšie k nim pribudne ďalších 15 000 kilometrov ciest. Francúzsko od tohto nového spoplatnenia očakáva ročný výnos 1,2 miliardy eur. Dopravcovia sa tejto platbe žiaľ nevyhnú. Jediné, čo môžu teraz urobiť je, že sa na nové spoplatnenie pripravia. Ak tak urobia prostredníctvom DKV karty, budú pre nich platby prebiehať rovnako komfortne ako v rámci iných služieb DKV, ktoré už dobre poznajú. Navyše, DKV je jediným priamym zmluvným partnerom konzorcia Ecomouv‘ na slovenskom trhu, a môže teda dopravcom ponúknuť najvýhodnejšie podmienky. Okrem toho im DKV môže poskytnúť jedinú palubnú jednotku, cez ktorú budú môcť hradiť aj existujúce mýto vo Francúzsku, Španielsku a Portugalsku alebo poplatky za využívanie tunelov Liefkenshoek v Belgicku a Warnow v Nemecku.
Pokiaľ ide o budúcu vzájomnú prepojiteľnosť mýtnych systémov v jednotlivých krajinách EÚ (teda situáciu, kedy kamión nebude potrebovať záplavu „škatuliek“ za čelným sklom, aby prešiel Európou), je zrejmé, že sa systémy postupne stávajú kompatibilnými, t.j. hybridnými. Technicky bude Európa v podstate v krátkej dobe pripravená na zavedenie „krabičkovej únie“. Čo však chýba sú právne a zmluvné vzťahy a hlavne všeobecné obchodné podmienky. Ide často o politické rozhodnutia a o vzájomné uznanie si nákladov a podkladov finančnými alebo daňovými úradmi. V jednej krajine napríklad mýto podlieha DPH, v inej sa účtuje bez DPH, atď. Je preto potrebné najprv zladiť všetky očakávania z jednotlivých krajín a vložiť ich do súboru zhodných prvkov, podľa ktorých sa bude mýto účtovať a vzájomne zúčtovávať medzi jednotlivými štátmi.
Regulačný rámec tejto budúcej interoperability mýtnych systémov rieši smernica EÚ, zriaďujúca European Electronic Toll Service (Európske služby elektronického mýta). Jej hlavnými zásadami sú jedna zmluva na jedného užívateľa, jedna palubná jednotka (OBU) vo vozidle a jedna zmluva na všetky mýtne systémy v Európe. Úlohy poskytovateľa EETS sa v budúcnosti ujme aj DKV Euro Service.
DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG je jednou z vedúcich servisných spoločností v oblastiach logistiky a cestnej prepravy, ktorá už od roku 1934 ponúka profesionálom v doprave nespočetné množstvo služieb zameraných na optimalizáciu nákladov a efektívne riadenie vozových parkov na európskych cestách. Medzi ne patria napríklad bezhotovostné platby za produkty a služby u 54 000 obchodníkov so širokým portfóliom ponúkaných značiek, a tiež služby jednorazovej úhrady mýta alebo vrátenie dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane.
V roku 2012 predstavoval obrat skupiny DKV v Európe 5,34 miliardy eur. Spoločnosť je zastúpená v 42 krajinách a zamestnáva vyše 680 pracovníkov po celej Európe. V uplynulom roku bolo v obehu 1,9 milióna servisných kariet DKV u 98 000 zákazníkov. V roku 2012 bola karta DKV vyhlásená ôsmy krát za sebou „Najlepšou značkou“ v kategórii palivových a servisných kariet.