BRATISLAVA 28. mája (WBN/PR) – Zavedením elektronického zdravotníctva (eHealth) by sa malo ročne ušetriť vyše 100 mil. Eur. Vyplýva to zo štúdie uskutočniteľnosti eSO1, ktorú nechalo vypracovať ministerstvo zdravotníctva. Rovnako tak by sa mal zvýšiť komfort pacientov a lekárov pri samotnom poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Prvé aplikácie by pacienti mohli začať využívať už v tomto prípadne budúcom roku.
Jednou z dôležitých aplikácií v rámci eHealth okrem už známych elektronických zdravotných kariet, prípadne elektronického objednávania je aj Telemedicína, ktorá sa v niektorých západoeurópkych štátoch prevádzkuje už niekoľko rokov. Ako vysvetľuje konzultant spoločnosti CSC Andrew Young, Telemedicína je vlastne poskytovanie starostlivosti, respektíve zdravotnej kontroly takým spôsobom, že pacienti nemusia chodiť do zdravotníckych zariadení a celý proces ľudia absolvujú z pohodlia svojho domu. „Takéto vyšetrenie je veľmi jednoduché a pohodlné. Je určené hlavne pre chronicky chorých ľudí, ktorí by inak museli ležať v nemocnici pod odborným dohľadom alebo museli chodiť na pravidelné kontroly,“ hovorí Young. Týka sa to najmä ľudí po infarktoch, s cukrovkou, astmatikov atď.
Celý proces prebieha prostredníctvom zariadenia, cez ktoré pacienti komunikujú so svojím lekárom. Tento prístroj je podobný notebooku a je online pripojený, ale je pritom veľmi zjednodušený, aby s ním vedeli narábať ľudia aj bez technických znalostí. „Preto má zariadenia, iba dva gombíka na ovládanie spolu s monitorom a ešte niekoľko otvorov, pre pripojenie meracích zariadení,“ vysvetlil Young. Tie sa používajú napríklad na meranie, tlaku, tepu, hmotnosti, cukru v krvi atď. v závislosti na ochorení pacienta. Všetky namerané hodnoty vidím doktor aj pacient, ktorí sa komunikujú online. Ide vlastne o také telekonferencie.
Podľa Younga je konkrétne vyčíslenie úspor takéhoto systému veľmi obtiažne. „Presne nedokážeme vyčísliť, koľko takýto pacienti ušetria na nákladoch pri cestovaní do nemocníc a následne koľko sa ušetrí pri znížení dopravného zaťaženia a podobne. Rovnako tak je ťažké vyčísliť komfort pacientov,“ vysvetlil. Ako však vyplýva z údajov vo Veľkej Británii, kde beží niekoľko pilotných projektov, ako napríklad v opátstve Nottinghamshire, po zavedené systému sa znížil počet bežných návštev v zdravotníckych zariadeniach o 15 %, o pätinu sa znížili urgentné príjmy, o takmer 15 % sa skrátil počet strávených dní v nemocnici a dokonca úmrtnosť pri takýchto pacientoch sa znížila o 45%.