BRATISLAVA 23. septembra (WEBNOVINY) – Ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu diaľnice D1 Turany – Hubová, ktorý presadzujú rezort dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS), ale odmietajú ekologickí aktivisti, bude to znamenať sedemročný odklad odovzdania diaľnice do užívania.
Poukazuje na to štúdia Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD), zvažujúca otázky humanity a princípy ochrany životného prostredia pri plánovanej výstavbe sporného diaľničného úseku medzi Martinom a Ružomberkom.
Pokiaľ povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran je pripravený, v prípade variantu s tunelom Korbeľka, ktorý podporujú ochranári, by sa trasa stavby zmenila a príprava začala odznova.
„Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú, samozrejme, ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to naprojektovať, vykúpiť pozemky,“ povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Keby nebola žiadna alternatíva, bolo by podľa neho potrebné pripraviť takú, ktorá najmenej zaťažuje životné prostredie.
Diaľnica ušetrí ľudské životy
Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhujú určité kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.
To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale bude zrealizované omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.
Tie by podľa odborníkov mohli byť zachránené včasnou výstavbou diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.
„Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo v absolútnom vyjadrení predstavuje 40 až 42 ľudí,“ uvádza sa ďalej v štúdii VÚD. Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.
Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v uvedenej lokalite počas siedmich rokov podľa štúdie dostalo do ovzdušia okolo 12,5 tis. ton emisií CO2. V prípade realizácie povrchového variantu diaľnice by sa úhyn lesnej zveri znížil zhruba o 18 až 21 kusov. Autori štúdie tvrdia, že ak bude realizovaný tunelový variant diaľnice, na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.
Do úvahy pripadá trasa s tunelom Korbeľka
Palčák si myslí, že kompromisný návrh výstavby diaľnice má možno nedostatky z pohľadu životného prostredia, ale mal by stáť za zamyslenie. Skoršia výstavba diaľnice by ušetrila aj životy ľudí na ceste I. triedy. „Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje NDS na elimináciu negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné. Eliminujú sa na minimum, zachránia sa ľudské životy a ďalšie zvieratá,“ argumentuje Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.
Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.
„Dlhodobo sa venujeme bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, iný pohľad na túto problematiku,“ povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.
Ak Európska komisia schváli povrchovú trasu diaľnice Turany – Hubová, potom by sa pre využitie eurofondov v tomto programovom období mohol najprv stavať úsek po Kraľovany. Ďalší úsek po Hubovú by sa staval už v nasledujúcom období čerpania eurofondov. Keď tento návrh neprejde, do úvahy bude pripadať nová trasa s tunelom Korbeľka, čo prípravu výstavby diaľnice značne predĺži.