Súťaž na diaľnicu Turany - Hubová bude na jar, verí minister

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 Turany - Hubová
Prepojenie Turca a Liptova, budúce tunely Rojkov,Havran a Čebrať v jednej ose, Foto: dialnice.info.sk

BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) –

Stavebné náklady

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany – Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra by mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období.

Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka.
Diaľnica D1 Turany Hubová
Foto: dialnice.info.sk

Tender na projektovanie a výstavbu diaľnice D1 Turany – Hubová by sa mal podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) začať v prvom štvrťroku tohto roka.

Plánovaný 13-kilometrový diaľničný úsek medzi Martinom a Ružomberkom nemá dodnes povolenie Európskej komisie na financovanie výstavby z jej peňazí. Ochranári pritom žiadajú náhradnú trasu diaľnice so šesťkilometrovým tunelom Korbeľka vzhľadom na jej vplyv na okolité chránené územia prírody.

„Úsek sa stavať bude,“ je presvedčený odchádzajúci minister dopravy o pripravovanej, ale nateraz zablokovanej stavbe diaľnice Turany – Hubová. Hoci z hľadiska ekológie ide o jednu z najcitlivejších diaľničných stavieb, verí, že sa začne takisto realizovať a nevypadne z programu výstavby diaľnic.

„Otázka iba znie, v akom časovom horizonte sa dohodneme na všetkých opatreniach, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska eliminácie dopadov stavby na životné prostredie a kompenzačných opatrení,“ povedal Figeľ v rozhovore pre agentúru SITA. Aj o tejto téme bude rokovať európsky komisár pre životné prostredie Janez Potočnik na budúci týždeň na Slovensku.

Možné zmeny v trase

Pripravený variant stavby diaľnice je kombináciou tunelov a povrchových úsekov. „Je to náročné samo osebe a zároveň celkovo výhodnejšie ekonomicky a dopravne pre riešenie transportu smerom na Oravu a do Poľska oproti druhému riešeniu cez tunel Korbeľka,“ myslí si Figeľ. Táto stavba bola dlho posudzovaná a pripravovaná, má stavebné povolenie. „Zmeny, o ktorých diskutujeme, sa týkajú skôr charakteru, rozsahu a nákladov kompenzačných opatrení. Trasovanie má vplyv aj na predchádzajúci a následný úsek,“ odvetil minister na otázku, či pripúšťa zmeny v trase tejto diaľnice.

Tunel Korbeľka, ktorý žiadajú ekológovia, by podľa Figeľa ani zďaleka nepresunul väčšinu dopravy z preťažených ciest na diaľnicu. Tvrdí, že dopravne ide o oveľa horšie riešenie. „Nie sme v bode nula. To, aké majú jednotlivé úseky ekonomický a finančný dopad na Slovensko, sú tiež veľmi dôležité aspekty výstavby diaľničnej siete. Každé stavebné dielo, aj menšie, má vplyv na ekológiu, ale musí slúžiť predovšetkým človeku, aby chránilo a udržiavalo aj prírodu,“ pokračoval minister dopravy.

Analýza pre Brusel
Ján Figeľ
Foto: SITA/Diana Černáková

Analýza, ktorú si vyžiadal Brusel, obsahuje postup pri posudzovaní vplyvov stavby diaľnice Turany – Hubová na životné prostredie so zameraním na hodnotenie významnosti vplyvov na územia Natura 2000 v súlade s legislatívou Európskej únie a SR. Zároveň sú v materiáli ešte raz hodnotené pôvodné a taktiež nové požiadavky orgánov ochrany prírody na elimináciu možných vplyvov na územia Natura 2000 s pohľadom na veľké šelmy, rieku Váh a Rojkovské rašelinisko, v ktorých blízkosti je navrhovaná trasa.

PPP projekty

Vysúťažené ceny sú nižšie

Roztvorenie pôvodného balíka PPP a rozhodnutie stavať úseky samostatne sa ukázalo ako cenovo výhodnejšie. Vysúťažené ceny sú výrazne nižšie oproti odhadovaným nákladom.

Tri úseky D1 z prvého balíka PPP sa už stavajú – západná časť diaľnice Jánovce – Jablonov pri Levoči, Dubná Skala – Turany pri Martine a Fričovce – Svinia pri Prešove.

Pred dokončením je súťaž na východnú časť diaľnice Jánovce – Jablonov a pokračuje tender na stavbu úseku Hubová – Ivachnová. Koncom vlaňajška začal aj tender na najviac očakávanú diaľničnú stavbu úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové.

Ten bol však pôvodne súčasťou tiež zrušeného tretieho balíka PPP pre úseky D1 v okolí Žiliny.

Práve komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany – Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

„Keby sme neboli zmenili prístupy k najväčším balíkom projektov PPP na kontinente, Slovensko by bolo naozaj na gréckej ceste. Najväčší balík PPP číslo jedna by nebol dodnes realizovaný, okrem predbežných prác, ktoré boli viac imidžové a politické – na ukážku, že na celom Slovensku sa hýbu stroje,“ predpokladá Figeľ. PPP podľa neho znamenali skôr predraženosť, protiústavnosť a podvodné konanie. „Nebolo to zodpovedné a udržateľné pre verejné investície. V tom sa výrazne odlišujeme od opozície pri téme ďalšej budúcej výstavby,“ uviedol Figeľ.

Úspora na doteraz vysúťažených a realizovaných úsekoch D1 má podľa neho hodnotu úseku s tunelom Višňové, čo je okolo 900 mil. eur bez dane.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ