BRATISLAVA 15. apríla (WebNoviny.sk) – Predpokladaný termín dokončenia všetkých úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 už podľa dopravných expertov nie je reálny. Problémom je pripravovaný úsek Turany – Hubová, ktorého výstavba sa pre hroziace zosuvy pôdy a možnú zmenu pôvodne plánovanej trasy údolím Váhu môže predĺžiť o niekoľko rokov. Plánovaná stavba je ešte len v procese opätovného posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Do roku 2020 by pravdepodobne nebola hotová ani v prípade realizácie pôvodného variantu s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 metrov) a Havran (2 820 metrov).
„Opäť sa začína hovoriť o variante s tunelom Korbeľka (5 851 metrov), kedy by sa termín výstavby posunul za hranicu roku 2020, pravdepodobne až do roku 2025. V poslednom čase sa nepočítalo s tunelom Korbeľka. Tento variant bude nutné rozpracovať a pripraviť po stránke projektovej, vrátane schvaľovacích konaní,“ informoval agentúru SITA riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký. Do úvahy podľa neho ešte prichádza variant s tunelom Veľká Fatra v dĺžke 9 435 metrov.
Chcú udržať vysoké tempo výstavby
„Zároveň sa stále zabúda na druhý profil a tubus tunela Branisko, bez ktorého nemôžeme hovoriť o kompletnej D1 z Bratislavy do Košíc,“ poznamenal predseda správnej rady IDH Ondrej Matej. Začať s výstavbou ľavého pásu úseku D1 Beharovce – Branisko v dĺžke 7,3 kilometra, vrátane ľavej rúry tunela (4 932 metrov) plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) predbežne v roku 2020 alebo neskôr. Pripravovaný úsek je v procese stavebného konania, územné rozhodnutie je právoplatné od októbra 2011.
Nová koaličná vláda Roberta Fica (Smer-SD) chce udržať vysoké tempo výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. „Výstavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami je aj naďalej najdôležitejšou prioritou vlády pri výstavbe diaľnic. Cieľom vlády je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky,“ uvádza sa v návrhu programového vyhlásenia vlády schváleného kabinetom tento týždeň. Politici v minulosti hovorili o rôznych termínoch prepojenia Bratislavy a Košíc diaľnicou – 2005, 2010, 2017, 2019 a podľa všetkého už nie je reálny ani rok 2020.
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. v Žiline Ľubomír Palčák považuje dokončenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami za nespochybniteľnú prioritu. Predpokladá však, že sa tak stane niekoľko rokov po roku 2020 práve pre problematický úsek D1 Turany – Hubová (13,6 km). „Predpokladám, že NDS už má dostatok vstupov, aby rozhodla o definitívnom trasovaní a mohla sa vypísať súťaž. Na tento úsek nemáme zatiaľ alokované financie ani v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020,“ povedal Palčák pre agentúru SITA. Vláda by podľa neho mohla využiť na tento projekt napríklad peniaze zo zdrojov Európskej únie z iných operačných programov, kde by sa nevyužili. „Možnosť využiť PPP pri tomto projekte veľmi nevidím,“ uviedol expert.
Bude potrebné nové projektovanie dokumentácie
Investičný riaditeľ NDS Pavol Kováčik potvrdil, že úsek Turany – Hubová je mimoriadne zložitý. Dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 podľa neho pravdepodobne už nie je reálne. „Ak bude vybraný variant s tunelom Korbeľka, tak jeho objektívna lehota výstavby je dlhšia než povrchového úseku,“ povedal nedávno Kováčik pre agentúru SITA. Výstavba by sa tak predĺžila za rok 2020. Posudzovanie vplyvov stavby úseku na životné prostredie (EIA) sa blíži k záveru. „Sme krátko pred odovzdávaním správy EIA, ktorá pôjde do procesu verejného pripomienkovania. Verím, že ministerstvo životného prostredia v priebehu niekoľkých mesiacov ukončí celý proces EIA, ktorý trval niekoľko rokov,“ uviedol Kováčik.
Bez ohľadu na zvolený variant trasy výstavby úseku Turany – Hubová, pôvodný povrchový, či s tunelom Korbeľka, bude potrebné nové projektovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, resp. úpravu územného konania v prípade údolného variantu. „Potom bude proces projektovania dokumentácie pre stavebné povolenie, majetkovoprávne vysporiadanie a stavebné povolenie. Tento proces je ešte na niekoľko rokov, predpokladám, že to bude trvať dva až tri roky. Podľa formy realizácie by sme mohli začať obstarávať zhotoviteľa v závere roku 2017, možno v roku 2018,“ očakáva Kováčik.
Ochranári sa skôr prikláňajú, ako predtým, k variantu trasy s tunelom Korbeľka. Ide o drahšie projektové riešenie než údolný variant a dlhšie bude trvať aj príprava a výstavba úseku. „Je to mimoriadne náročné rozhodovanie. Takto zložitý projekt, s takými protichodnými názormi a prioritami, sa ešte v histórii asi na Slovensku neposudzoval nielen v prípade ciest a diaľnic, ale aj železníc a inej infraštruktúry. Preto to tak dlho trvalo,“ priblížil Kováčik.