Úvod letnej dovolenkovej sezóny sprevádza úpadok cestovnej kancelárie Happy Travel. Podľa Združenia konkurzných správcov SR ide o situáciu, ktorá je súčasťou bežného fungovania trhového hospodárstva a mala by byť vnímaná ako štandardný podnikateľský jav, pokiaľ je dôsledkom objektívnych faktorov.
„Úpadok ako výsledok platobnej neschopnosti alebo predlženia je prirodzeným prvkom podnikateľského cyklu. Dôležité však je, ako na túto situáciu reaguje systém a či sú zavedené účinné nástroje na ochranu práv veriteľov,“ uvádza združenie.
Význam včasného rozpoznania hroziaceho úpadku
Organizácia poukazuje na význam včasného rozpoznania hroziaceho úpadku zo strany dlžníka a potrebu promptného prijatia opatrení. Podanie návrhu na konkurz ešte pred prehĺbením problémov sa vníma ako súčasť zákonnej aj spoločenskej zodpovednosti.

Žilinka nariadil preveriť úpadok Happy Travel. Chce vedieť, či cestovka ľudí nezavádzala zámerne
Na druhej strane, v prípadoch, keď dlžník nekoná alebo vedome vedie firmu do úpadku bez prijatia zákonných krokov, vzniká priestor na vyvodenie zodpovednosti. Môže ísť o porušenie povinnosti podať návrh na konkurz včas alebo o vznik škody na strane veriteľov, najmä ak sa pohľadávky neuspokoja z dôvodu zastavenia konkurzu pre nedostatok majetku.
Odborníci odporúčajú obrátiť sa na právnikov
Združenie zároveň upozorňuje, že právny systém na Slovensku poskytuje veriteľom prostriedky na ochranu ich práv aj v prípade úpadku dlžníka. Nedostatok efektivity v praxi je často spôsobený oneskoreným alebo nesprávnym uplatňovaním dostupných možností.

Happy Travel má mnoho klientov v Egypte či Turecku, o ich návrat sa má postarať poisťovňa Generali
Odborníci preto odporúčajú obrátiť sa na právnikov so skúsenosťami v oblasti konkurzov. „Advokáti, ktorí sú zároveň konkurznými správcami, rozumejú špecifikám insolvenčného konania a vedia efektívne zastupovať veriteľov,“ uvádza združenie.
Združenie konkurzných správcov SR pôsobí ako najstaršia a najväčšia profesijná organizácia správcov na Slovensku a poskytuje odborné poradenstvo, výklady legislatívy a stanoviská k témam konkurzov, reštrukturalizácií a osobných bankrotov.
Cestovná kancelária Happy Travel vyhlásila úpadok 1. júla 2025, na začiatku dovolenkovej sezóny. Avšak kancelária ešte v deň vyhlásenia úpadku pokračovala v predaji zájazdov, čo vyvolalo otázky o možnom zavádzaní spotrebiteľov.
Generálny prokurátor Maroš Žilinka avizoval, že okolnosti prípadu budú predmetom preverovania. Zameria sa najmä na to, či konanie zodpovedných osôb mohlo naplniť znaky trestného činu, najmä ak vedome prijímali platby za služby, ktoré už nebolo možné zabezpečiť.