BRATISLAVA 11. novembra (WBN/PR) – To, čo iné krajiny považujú za samozrejmosť, sa postupne dostáva aj na Slovensko. So zabezpečovaním možností bezbariérového prístupu obyvateľom slovenských miest sa stretávame čoraz častejšie. O to väčší dôraz sa na bezbariérovosť kladie v prípade kúpeľných miest, kde hovoríme doslovne aj o nutnosti.
Kúpeľné mesto Piešťany sa okrem iných sústreďuje práve aj na liečenie ochorení pohybového ústrojenstva. V meste sú si vedomí faktu, že nielen bezbariérovosť, ale celkovo úroveň MHD, komunikácií či aj priechodov pre chodcov sú vizitkou mesta, do ktorého prichádza množstvo domácich aj zahraničných turistov. Preto plán rozvoja bezbariérového prístupu, ale aj zvýšenia bezpečnosti pohybu na cestných komunikáciách a úrovne MHD má dlhodobú stratégiu. „Sme si vedomí toho, že zázraky sa nedajú robiť na počkanie. Preto stratégiu na obnovu komunikácií, vylepšovanie MHD ako aj riešenia parkovania či bezbariérových prístupov považujeme za dlhodobý, prakticky stále sa obnovujúci proces,” povedal primátor Remo Cicutto, ktorý si napriek niekoľkým kritickým hlasom za tým, že za ním kus práce v tejto oblasti vidno, stojí: „Ozývajú sa kritické hlasy, ktoré apelujú na to, čo všetko urobené nie je. Bol by som ale rád, ak by sa niekto pozrel aj na to, čo urobené je. Myslím si, že pre zlepšenie situácie v oblasti dopravy sa v Piešťanoch urobilo veľa, pričom veľa sa navyše čerpalo z eurofondov, a tak sa šetrili mestské financie.”
Ako jeden z príkladov uvádza riešenie problému MHD, ktorá bola postupne zoptimalizovaná na 11 liniek, pričom dnes na všetkých linkách jazdia nízkopodlažné autobusy MHD, teda autobusy prispôsobené pre handicapovaných cestujúcich. „Mesto každoročne vykrýva stratu SAD pri prevádzkovaní MHD z vlastného rozpočtu, tento rok prispieva na chod MHD sumou 365 000 eur. Najskôr jazdili nízkopodlažné autobusy na sídlisko Nikola Teslu, kde žije najväčšia komunita handicapovaných obyvateľov. Postupne sa nízkopodlažné autobusy zabezpečili na ďalšie sídliská, k poliklinike, k obchodným centrám a do starých Piešťan, teda na linky najviac využívané. Dnes máme plne pokryté všetky linky, vrátane záložného autobusu,” povedal primátor, ktorý podotkol, že zatiaľ posledný nízkopodlažný autobus pribudol do mesta v auguste toho roku. V plánoch, v ktorých mesto SAD podporuje, je aj rekonštrukcia autobusovej stanice, ktorá je pre potreby obyvateľov zbytočne veľká. Na jej reálne využívanie postačia dve tretiny súčasnej plochy stanice, ktoré sa zmodernizujú, vyrieši sa problém s kanalizáciou, odvodnenie, nový asfaltový povrch či dokonca aj nová prevádzková budova.
Ako veľký posun vpred vníma primátor aj osvetlenie priechodov pre chodcov, ktoré bývajú v dnešnej dobe často podceňované. „Za posledné tri roky sa práve na priechodoch pre chodcov udialo až 40 % zo všetkých dopravných nehôd v Piešťanoch,” hovorí Cicutto. Ako problém tak mesto vnímalo, že priechody sú iba málo alebo vôbec osvetlené, a tak začalo s ich úpravou. „Zatiaľ je to menšina priechodov, ktoré sú osvetlené, avšak na túto cestu sme nastúpili a verím, že v nej budeme úspešne pokračovať. Každoročne mesto nezabúda na bezbariérové úpravy chodníkov na prechodoch pre chodcov podľa potrieb občanov. Okrem toho je v pláne aj rozšírenie parkovacích plôch na sídliskách a súčasná výsadba zelene ako náhrady za tú, ktorá bude musieť parkovacím plochám ustúpiť. Vo výhľade máme aj úpravu autobusových zastávok, ktorá umožní bezproblémové nastúpenie a vystúpenie cestujúcich, najmä vozičkárov,” vymenúva ďalšie plány primátor. Jedným z nich je práve prijatie konceptu bezbariérového pohybu ako základného princípu pohybu chodcov a bicyklistov v meste.