BRATISLAVA 30. apríla (WEBNOVINY) – BMW EfficientDynamics je rozsiahly a komplexný program opatrení a konštrukčných riešení mníchovskej automobilky BMW, ktorého cieľom je znižovanie spotreby paliva jej modelov pri súčasnom zvyšovaní jazdnej dynamiky. Nezameriava sa pri tom iba na motor, ale na vozidlo ako celok. BMW EfficientDynamics zahŕňa napríklad ľahkú konštrukciu, optimalizovanú aerodynamiku (otváranie/zatváranie klapiek v maske chladiča), pneumatiky s redukovaným valivým odporom, elektronický posilňovač riadenia a samozrejme vysoko efektívne motory s funkciou Auto Start Stop, ukazovateľom ideálneho momentu preradenia a rekuperáciou brzdnej energie.
Vrcholnými produktmi programu BMW EfficientDynamics sú hybridné modely, ktoré BMW označuje ako ActiveHybrid. Zatiaľ má nemecká automobilka v ponuke dva hybridné modely – X6 a rad 7. Obidve novinky sme si počas „roadshow“ vyskúšali.
BMW ActiveHybrid X6
BMW ActiveHybrid X6 je takzvaný „full hybrid“. „Plnohodnotné“ hybridné autá dokážu za určitých okolností jazdiť výlučne na elektrickú energiu. Ak nie sú kladené vysoké nároky na dynamiku rozjazdu, veľké BMW X6 sa dokáže pohnúť z miesta bez vydania akéhokoľvek zvuku, čo vyzerá veľmi neobyčajne. Auto tak navyše nespaľuje žiaden benzín, takže ani neprodukuje žiadne emisie.
Naopak, ak je potrebná prudká akcelerácia, elektromotory dokážu pomôcť 4,4 litrovému osemvalcu. Výsledkom je 357 kW (485 k), pôsobivých 780 Nm a akcelerácia z 0 na 100 km/h iba za neuveriteľných 5,6 sekundy, čo z BMW ActiveHybrid X6 robí najvýkonnejší model X6. Napriek hmotnosti okolo 2 500 kg údajne spotrebuje BMW ActiveHybrid X6 v meste iba 10,8 litra benzínu na 100 km a mimo mesta by mu na 100 km malo vystačiť iba 9,4 litra benzínu.
Ide naozaj o pôsobivé výkony, ako v oblasti jazdnej dynamiky, tak aj v prípade spotreby paliva. BMW ActiveHybrid X6 je tak skvelým príkladom fungovania programu EfficientDynamics v praxi.
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
BMW ActiveHybrid 7
Keďže konštrukcia limuzíny radu 7 neumožňuje namontovať dvojicu elektromotorov a veľkú batériu, ako v prípade modelu ActiveHybrid X6, BMW ActiveHybrid 7 nie je „full hybrid“, teda nedokáže jazdiť výhradne na elektrický pohon. Musí si vystačiť s menšou batériou, ktorá poháňa elektromotor s výkonom iba 15 kW (20 k). Možno sa to zdá byť málo, no priznajme si, že 4,4 litrový osemvalec by si vystačil aj sám. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy je 342 kW (465 k) a krútiaci moment tiež úctyhodných 700 Nm.
Elektromotor tu má podobnú funkciu, ako systém KERS v monopostoch Formuly 1. Aktivuje sa iba v prípade potreby razantnej akcelerácie a pomáha zážihovému motoru. Výsledok je prinajmenšom dych berúci. Veď hybridný rad 7 sa dokáže na stovku rozbehnúť za neskutočných 4,9 sekundy, čo je iba 0,1 sekundy dlhšie, ako to trvá modelu M3. BMW ActiveHybrid 7 pritom váži približne 2 100 kg. Mimo mesta si však od vás vypýta iba 7,6 litra benzínu na 100 km. V meste 12,6 litra, čo je viac, ako v prípade modelu ActiveHybrid X6, aj napriek tomu, že BMW ActiveHybrid 7 je ľahšie. Spôsobené je to práve tým, že na rozdiel od ActiveHybrid X6 nedokáže jazdiť s vypnutým spaľovacím motorom.
Za ten krátky čas, čo jazdia hybridné autá aj po našich cestách, som si stihol vytvoriť istú predstavu o ich jazdných vlastnostiach. Sú síce možno o niečo úspornejšie, ako autá s modernými vznetovými motormi, no sú výrazne pomalšie a menej dynamickejšie. BMW však dokázalo tieto moje skúsenosti úplne vyvrátiť.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk