BRATISLAVA 2. júna (WEBNOVINY) – Núdzové brzdové systémy dokážu zachrániť životy. Dôkaz o tom priniesol porovnávací test, ktorý urobila organizácia ADAC. ADAC, najväčší automobilový klub v Európe, prvýkrát testoval núdzové brzdové systémy šiestich významných výrobcov automobilov v rôznych kolíznych situáciách a zaznamenal značné rozdiely v tom ako reagujú. Systém Volva V60 bol jediný, ktorý dosiahol hodnotenie „veľmi dobrý“, a stal sa jasným víťazom porovnávacieho testu.
Automobilka Volvo ponúka rôzne núdzové brzdové systémy pre svoje modely. Systém Volvo City Safety je štandardne montovaný do šiestich modelov značky Volvo, zatiaľ čo systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s úplným automatickým zabrzdením a rozpoznávaním chodcov je ponúkaný ako voliteľná výbava. Oba systémy boli klasifikované ako veľmi dobré v teste organizácie ADAC, ktorého sa zúčastnilo Volvo V60.
Testované boli rôzne dopravné situácie: zrážka s vozidlom idúcim nízkou rýchlosťou, zrážka s brzdiacim vozidlom, zrážka s vozidlom, ktoré zastavilo, a zrážka so stojacim vozidlom. Vo všetkých týchto situáciách systém Volvo dosiahol presvedčivé výsledky vďaka spoľahlivému fungovaniu a postaral sa o to, aby sa Volvo V60 automaticky vyhlo zrážke alebo spomalilo tak, aby rýchlosť pri náraze bola oveľa nižšia.
„Volvo V60 vyhralo porovnávací test a ako jediné získalo hodnotenie „veľmi dobrý“. Nezávislé brzdenie tesne pred zrážkou výrazne znižuje energiu nárazu na zmiernenie následkov nehody. Systém City Safety dokáže dokonca úplne zabrániť zrážke pri nízkych rýchlostiach v meste. Okrem toho, švédsky systém dosahuje presvedčivé výsledky s dobrým upozornením pred kolíziou a účinne fungujúcim automatickým brzdením,“ hovorí Dino Silvester, vedúci projektu testovania vozidiel v technologickom stredisku organizácie ADAC v meste Landsberg, ktorý test vykonal. Testované boli tieto vozidlá: Volvo V60, Audi A7, Mercedes-Benz CLS, BMW 530d, Volkswagen Passat a Infiniti M37.
Výsledok testu vysvetľuje ďalej takto: „Núdzový brzdový systém Volva V60 podstatne znižuje rýchlosť, a teda nárazovú energiu voči stojacemu vozidlu, ak vodič nezareaguje včas – zrážka má oveľa menší rozsah. Vodič jazdiaci v mestskej premávke sa preto dokáže do značnej miery vyhnúť kolízii. Varovný systém švédskeho vozidla tiež funguje presvedčivo. Vodiči sú upovedomení na nebezpečenstvo spôsobom, aký nemôžu prehliadnuť – varovným tónom a LED indikátormi premietnutými na čelné sklo.
Organizácia ADAC už testovala rôzne systémy na automatickú reguláciu rýchlosti a vzdialenosti na začiatku roka 2010. V tom čase sa testu zúčastnilo Volvo XC60. Volvo sa ukázalo ako jasný víťaz aj v tomto teste. Testovací komisári organizácie ADAC chválili to, ako systém spoločnosti Volvo kladie dôraz na znižovanie nehodovosti.
„Test organizácie ADAC systematicky prechádzal kolízne situácie, ktoré sú najdôležitejšie v reálnej premávke, a to z hľadiska varovných funkcií ako aj núdzového brzdenia. Organizácia testovala aj náročné situácie, v ktorých systémy nemajú upozorniť vodiča, a potom porovnala tieto výsledky s celkovými výsledkami. Testy vybrané organizáciou ADAC sú podobné tým, ktoré sme my sami označili za najdôležitejšie v priebehu vývoja systému. Preto silné stránky nášho Volva V60 vynikajú vo výsledku,“ hovorí Jonas Ekmark z divízie aktívnej bezpečnosti v spoločnosti Volvo Car Corporation.
Núdzové brzdové systémy automobilky Volvo
Systém City Safety pomáha úplne zabrániť zrážke pri nízkej rýchlosti alebo aspoň podstatne zmierniť jej následky. Systém používa laserový snímač umiestnený v hornej časti čelného skla, ktorý reaguje na vozidlá na vzdialenosť do šesť metrov, a ktorý je aktívny pri rýchlostiach 4 až 30 km/hod. Ak systém rozhodne, že hrozí nebezpečenstvo kolízie, keď vozidlo vpredu urobí náhly brzdiaci manéver, alebo z dôvodu stojaceho vozidla, automobil aktivuje vlastný brzdový systém. Ak vodič nezareaguje na nebezpečnú situáciu, automaticky sa aktivuje núdzové brzdenie so spomalením v rozsahu 50 až 100 percent dostupného brzdného účinku.
Systém Volvo City Safety tvorí štandardnú výbavu modelov Volvo S60, Volvo V60, Volvo XC60, Volvo XC70, Volvo V70 a Volvo S80.
Adaptívny tempomat automaticky prispôsobuje rýchlosť a vzdialenosť od vozidla vpredu na základe nastavenia, ktoré urobil sám vodič. Systém získava potrebné údaje z radarového snímača umiestneného v maske chladiča (zariadenie pracujúce v duálnom režime na frekvencii 76 GHz) a počítačovej kamery, ktorá sa nachádza medzi vnútorným spätným zrkadlom a čelným sklom.
„Systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s úplným automatickým zabrzdením a rozpoznávaním chodcov“ je aktívny od rýchlosti 4 km/hod. až po maximálnu rýchlosť (vrátane situácií, kedy je vypnutý tempomat) a upozorní vodiča, ak hrozí riziko zrážky s iným vozidlom alebo chodcom. Monitorované vzdialenosti sú 120 metrov pre vozidlá idúce rovnakým smerom a 65 metrov pre stojace vozidlá. Ak vodič nezareaguje a hrozí zrážka, automaticky sa aktivuje úplné brzdenie, aby sa zabránilo zrážke alebo v najväčšej možnej miere zmiernili jej následky. Úplné brzdenie prebieha v riadiacom rozsahu systému ABS so spomalením až do 100 % dostupného brzdného účinku. Všetky tieto funkcie sú súčasťou balíka „Podpora vodiča“, ktorý predstavuje voliteľnú výbavu modelov Volvo S60, Volvo V60, Volvo XC60, Volvo XC70, Volvo V70 a Volvo S80.
Video z testu, ale aj ďalšie detailnejšie informácie nájdete na stránkach organizácie ADAC.