Časy, keď ste si kúpili auto a všetky kone v motore ste mali obrazne povedané zrátané a volali ste ich aj po mene (lebo ich bolo tak málo) sú už dávno preč. Dnes majú autá výkony v stovkách koní a navyše to nie sú kone vybuchujúce, ale kone bzučiace, ťažko im potom prísť na meno.
Potenciálni zákazníci automobiliek však čoraz ťažšie prichádzajú na meno aj svojim autám, ktoré čoraz viac vlastných schopností skrývajú do oblasti dodatočných nákupov a predplatných.
Keď s tým pred pár rokmi začali prémiové značky – menovite Mercedes, či BMW, verejnosť zostala v nemom úžase. Zdalo sa, že veľká kritika, ktorá sa výrobcom za tieto pokusy dostala, ostatných zastaví, no opak je pravdou. Za veľkou bránou, ktorú môžeme označiť ako dodatočné nákupy, respektíve predplatné vo vozidlách sa nachádza čoraz viac funkcií a schopností vozidiel rôznych značiek.
Volkswagen ID.3 s koníkmi skrytými v infotainmente
Špecifickým prípadom je Volkswagen a jeho zatiaľ najmenší model ID.3. Ako informoval britský Autoexpress, na tamojšom trhu Volkswagen pristúpil k orezaniu výkonu verzií Pro a Pro S. Tie majú aj v našom cenníku maximálny výkon 170 kW (231 k), avšak v tom britskom si tieto verzie píšu maximálny výkon 150 kW (204 k).
Dodatočných 20 kW – 27 koní je totiž skrytých v „obchode“ priamo v infotainmente modelu, kde si ich zákazník môže kúpiť buď navždy, alebo si ich predplatí na rok, či na mesiac podľa svojej ľubovôle.

BMW si pre Monterey Car Week 2025 pripravilo špeciálnu edíciu radu 8 v ikonických farbách - FOTO
Zvýšenie výkonu je sprevádzané aj zvýšením krútiaceho momentu. Ten stúpne z 265 Nm na 310 Nm. Volkswagen zároveň tvrdí, že zvýšenie výkonu neovplyvní dojazd vozidla. Nemení sa totiž konštrukcia motora, ani jeho parametre vzhľadom k batérii, len sa upravia jeho charakteristiky. Napriek tomu je jasné, že ak vodič bude využívať častejšie viac výkonu, bude mať nižší dojazd.
Predplatné na mesiac stojí 16,50 libier (19,1 eur), ročné 165 libier (dva mesiace zdarma), alebo je to „na vždy“ za 649 libier (752 eur). Suma nie je príliš veľká, ale ani malá, avšak princíp je jasný: auto si môžete neskôr cez internet vylepšiť, ak vám 150 kW nebude dosť. Už dlhšie si pritom môžete kúpiť modely značky Volkswagen s pripravenou navigáciou a ikonkou Navigácia v menu infotainmentu, avšak iba s odkazom na obchod, kde si zabudovanú navigáciu môžete kúpiť.
Nie sú prví, ani poslední
Podobné predplatné dávnejšie zaviedol napríklad Mercedes, keď si za zvýšenie svojich modelov pýtal ročné predplatné (EQ modely) a dobre si pamätáme situáciu, keď sa BMW snažilo získať dodatočné platby za aktiváciu vyhrievania sedadiel.
Dôvod týchto snáh je jasný: automobilky hľadajú nové spôsoby ako získať peniaze po kúpe vozidla. Aj keď sa zdá, že pre zákazníka z toho plynú len dodatočné finančné náklady, nie to jednoznačné.

Lexus LBX bol stávka na správnu kartu. Značke sa darí práve vďaka najmenšiemu modelu - FOTO
Najmä preto, lebo vďaka skrytiu niektorých schopností vozidla za platobnú bránu môžu výrobcovia autá ponúkať s nižšími cenami a následne sa zákazník môže rozhodnúť dokúpiť si niektoré produkty a funkcie. Typickým príkladom je kúpa firemného auta na lízing.
Firma určí maximálnu výšku ceny splátky/vozidla, držiteľ vozidla auto dostane, no keď chce, môže si za vlastné peniaze auto po dobu držby vylepšiť. Pri následnom predaji navyše automobilka, či lízingová spoločnosť môže vozidlo ponúknuť s lákavejšou výbavou akú malo v čase lízingu.

Načo sú softvérové obmedzenia pri už nainštalovanom hardvéri?
Otázkou však zostáva, či sa výrobcom naozaj oplatí inštalovať do vozidiel hardvér, keď ho softvérovo obmedzia a skryjú za platobnú bránu. Samotný elektromotor už totiž daný výkon musí mať z výroby, rovnako aj „drôty” v sedadlách musia byť nainštalované, aby si mohol zákazník neskôr aktivovať vyhrievané sedadlá. Odpoveď je opäť celkom jednoznačná.

Toto je Cadillac Elevated Velocity. Nič také šokujúce ešte Cadillac nevytvoril – FOTO
Výrobcom sa to určite oplatí. Dôvodom je úspora z rozsahu. Ak totiž zjednodušia výrobu a namiesto stoviek kombinácií výbav budú mať len jednu výbavu so všetkými prvkami nainštalovanými, avšak deaktivovanými a naviazanými na dodatočné platby, reálne zarobia viac.
Zjednodušenie výroby – menej druhov sedadiel, menej kombinácií prvkov výbav, menšia zložitosť inštalácie vo výrobe, to všetko sporí peniaze a navyše dáva výrobcom možnosť zarobiť si aj po predaji samotného auta. Z výrobcu sa tak stanú poskytovateľmi služieb.
