BRATISLAVA 20. júna (WEBNOVINY) – Prvú, vyše 30-tisíc kilometrovú jazdu okolo sveta (World Drive) sériovo vyrábaných vozidiel s elektrickým pohonom s palivovými článkami ukončili mercedesy B F-CELL. Cestu okolo sveta troch bez emisií jazdiacich vozidiel B F-CELL a ich sprievodných vozidiel, vrátane Sprinteru s mobilnou vodíkovou čerpacou jednotkou Linde, načasovali k 125. výročiu vynálezu automobilu. Symbolicky ju odštartovala nemecká spolková kancelárka Angela Merkelová a predseda predstavenstva Daimleru Dieter Zetsche.
Na 70 dní jazdy rozvrhnutá vyše 30-tisíc kilometrová expedícia okolo sveta cez štyri kontinenty zahŕňala 14 krajín. Rekordnú jednorazovú vzdialenosť 648 kilometrov, rozdelenú do dvoch častí s vyše 300 kilometrami, sa podarilo absolvovať na ceste z Almaaty do Balkhash v Kazachstane. Nebolo však vždy všetko iba ružové. Práve v Kazachstane malo vozidlo číslo 3 nehodu a jeho pokračovanie v ceste bolo ohrozené. Pritom malo za sebou v tom čase už 23 000 km. Nakoniec ale všetko dobre dopadlo a cestu dokončili všetky tri vozidlá.
Rekordom dýchali aj počty obyvateľov navštívených miest: od iba dvadsiatich v Austrálskej Balladónnii až po pôsobivých 19 miliónov v čínskom Šanghaji. Vozidlá pritom jazdili nielen v centrách miest, v medzimestskej premávke a na dlhých diaľničných etapách, ale osvedčili sa aj mimo spevnených vozoviek, napríklad počas etáp v Austrálií a v Číne.
Foto: Michael Harley / AOL and Mercedes-Benz
Foto: Michael Harley / AOL and Mercedes-Benz
Foto: Michael Harley / AOL and Mercedes-Benz
Foto: Michael Harley / AOL and Mercedes-Benz
Kvôli nepostačujúcej vodíkovej infraštruktúre (na celom svete sú zatiaľ iba dve stovky čerpacích staníc) bolo potrebné počas expedície na dotankovanie vozidiel triedy B približne 130-krát použiť sprievodnú mobilnú jednotku od spoločnosti Linde na Mercedese Sprinter.
Expedícia preukázala zrelosť a každodennú využiteľnosť vozidiel na palivové články v najrôznejších cestných a klimatických podmienkach a aj pri dlhých trasách. Zároveň bolo jej cieľom podnietiť výstavbu plošnej infraštruktúry vodíkových čerpacích staníc. Celoplošné používanie takýchto vozidiel, napríklad v Nemecku, by zabezpečila už tisícka staníc na čerpanie vodíka.
„S F-CELL World Drive sme ukázali, že nastal čas pre elektrické vozidlá s palivovými článkami. Teraz je na rade téma infraštruktúry, lebo iba s dostatočným množstvom vodíkových čerpacích staníc môžu vodiči profitovať z výhod tejto technológie: veľký jazdný dosah, krátke doby čerpania paliva, nulové emisie,“ uviedol pri ukončení prvej jazdy okolo sveta sériových vozidiel na palivové články predseda predstavenstva Daimleru Dieter Zetsche.