Vo formule 1 sa rozhodne o titule majstra sveta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vettel_alonso
Zľava: Sebastian Vettel a Fernando Alonso Foto: SITA/AP

SAO PAULO 23. novembra (WEBNOVINY) – Nedeľňajšie preteky Veľkej ceny Brazíle formuly 1 na okruhu Interlagos ponúknu súboje o titul majstra sveta 2012, ktorým sa stane buď Nemec Sebastian Vettel (Red Bull) alebo Španiel Fernando Alonso (Ferrari).

Sedemnásobný svetový šampión Michael Schumacher absolvuje na autodróme Josého Carlosa Paceho posledné preteky svojej kariéry v efjednotke.

Líder priebežného poradia jazdcov Vettel má pred Alonsom trinásťbodový náskok.

To znamená, že Nemec s istotou získa svoj tretí titul svetového šampióna v prípade, že sa umiestni do štvrtého miesta. Preteky pravdepodobne zdramatizuje dážď, v sobotu počas kvalifikácie bude podľa meteorológov polooblačno. Veľká cena Brazílie sa začne v nedeľu o 17.00 h SEČ.

Jeden z dvojice rivalov Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull – Fernando Alonso (Šp.) Ferrari, získa titul majstra sveta 2012 (a svoj tretí) za týchto podmienok:

Vettel sa stane majstrom sveta F1 2012 ak:

– sa v pretekoch umiestni do štvrtého miesta (pri rovnosti bodov hovorí v jeho prospech vyšší počet víťazstiev)

– skončí štvrtý, piaty, šiesty alebo siedmy a Alonso nezvíťazí

– príde do cieľa ôsmy alebo deviaty a Alonso skončí na treťom alebo nepódiovom mieste

– príde do cieľa najlepšie na 10. mieste a Alonso nezíska pódiové umiestnenie

Alonso sa stane majstrom sveta F1 2012 ak:

– zvíťazí a Vettel skončí na piatom mieste a horšie

– skončí druhý a Vettel bude najlepšie na ôsmom mieste

– príde do cieľa tretí a Vettel skončí najlepšie na 10. mieste

O víťazstve tímu Red Bull v súťaži o Pohár konštruktérov rozhodli výsledky pretekov na VC USA, kde zvíťazil Brit Lewis Hamilton. Ten pri tohtotýždňovej rozlúčke s tímom McLaren prisľúbil tvrdý boj o víťazstvo na brazílskej veľkej cene.

„Preteky na okruhu Interlagos, ktorého trať sa vyznačuje veľkým prevýšením, budú zaujímavé, a to nie len vďaka tradične skvelým fanúšikom. Jazdí sa tam proti smeru hodinových ručičiek a riedky vzduch sťažuje podmienky pre motor, pretože Sao Paulo sa nachádza 1000 m nad úrovňou morskej hladiny,“ opísal podmienky na brazílskej trati ašpirant na celkové prvenstvo Sebastian Vettel na stránke tímu Red Bull. „Dlhé ľavotočivé zákruty pre veľkú odstredivú silu spôsobujú veľkú záťaž na krčné svalstvo. Kvôli nim robím špeciálne cviky, aby si moje svaly zvykli,“ prezradil Vettel.

Video: Predstavenie brazílskeho okruhu Interlagos

Vettel môže dosiahnuť historický úspech

Sebastian Vettel
Foto: SITA/AP

Nemec sa môže v nedeľu stať najmladším jazdcom, ktorý získal tri tituly majstra sveta v rade.

Fernandovi Alonsovi pomohlo k udržaniu si šance na tohtoročný triumf tretie miesto na VC USA v Austine. „Moja šanca na titul možno nie je veľká, štatisticky azda okolo 25 percent, ale v srdci cítim, že je to viac. V Interlagose sa môže stať čokoľvek, veď už sme sa presvedčili, aká dôležitá je spoľahlivosť vozidla,“ vyhlásil 31-ročný Španiel.

Práve spoľahlivosti sa obáva Vettel, ktorého viackrát v aktuálnom ročníku zradil jeho monopost a v tíme istého víťaza Pohára konštruktérov musia riešiť problémy s alternátorom. „Ide len o obavu, to je všetko. Máme už tretí alternátor a ten v pretekoch reaguje na motor celkom inak,“ povedal šéf tímu Red Bull Christian Horner.

Obaja rivali – Vettel i Alonso – doteraz získali dva tituly majstra sveta. Alonso sa tešil v rokoch 2005 a 2006, Vettel ako najmladší pretekár v histórii formuly 1 obhájil titul svetového šampióna (2010, 2011).

Schumacherova „labutia pieseň“

Michael Schumacher
Foto: SITA/AP

Preteky v Sao Paule budú „labuťou piesňou“ pre Michaela Schumachera.

Držiteľ viacerých rekordov v „efjednotke“ sa pôvodne rozhodol pre koniec kariéry v závere sezóny 2006, ale o štyri roky neskôr sa vrátil a odvtedy súťaží za Mercedes. Do kokpitu si na budúci rok namiesto neho sadne Brit Lewis Hamilton.

Štyridsaťtriročný veterán vyhlásil, že Veľká cena Brazílie, kde dopíše „poslednú kapitolu“ v populárnom seriáli, je tým pravým miestom na skončenie kariéry a dúfa, že si to užije viac než pred šiestimi rokmi v tíme Ferrari.

„Interlagos je ideálnym miestom na rozlúčku, pretože ide o tradičné miesto, kam patrí formula 1,“ povedal pre ESPN Schumacher. „Vždy som si tam užíval entuziazmus brazílskych fanúšikov, ide jednoducho o skvelý okruh, ktorý bol svedkom množstva pamätných pretekov. Unikátna trať garantuje veľa akcie. Navyše, vždy sa tam pristihnem pri spomienkach na Ayrtona (Sennu),“ prezradil sedemnásobný majster sveta.

Jeho nástupca v Mercedese Hamilton vyhlásil, že sa chce s McLarenom v nedeľu rozlúčiť víťazstvom. Na okruhu Interlagos však majster sveta z roku 2008 doteraz nikdy nezvíťazil. „Zaprisahal som sa, že v mojich posledných pretekoch za volantom McLarenu vydám v každom kole zo seba všetko,“ povedal 27-ročný pretekár, ktorý v aktuálnej sezóne zaznamenal štyri víťazstvá. Naposledy sa z triumfu tešil na VC USA v texaskom Austine, čím dokázal progres, ktorý od letnej prestávky sľuboval šéf britského tímu Martin Whitmarsh.

Veľká cena Brazílie:

Dejisko: autodróm Josého Carlosa Paceho (Interlagos)

Dĺžka okruhu: 4 309 m

Dĺžka pretekov: 305,909 km (71 okruhov)

Minuloročný víťaz: Mark Webber (Aus.) Red Bull

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams 1:11,473 (2004 – 217,04 km/h)

Najviac víťazstiev – jazdec: 6 – Alain Prost

Najviac víťazstiev – tím: 11 – McLaren

Víťazi uplynulých ročníkov VC Brazílie:

2011 Mark Webber (Aus.) Red Bull

2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2009 Mark Webber (Austr.) Red Bull

2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari

2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2006 Felipe Massa (Braz.) Ferrari

2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren Mercedes

2004 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams-BMW

2003 Giancarlo Fisichella (Tal.) Jordan-Ford

2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2001 David Coulthard (V. Brit.) McLaren-Mercedes

2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

1999 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes

1998 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren- Mercedes

1997 Jacques Villeneuve (Kan.) Williams-Renault

1996 David Hill (V. Brit.) Williams-Renault

1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton

1994 Michael Schumacher (Nem.) Benetton

História:

Okruh Interlagos postavili v roku 1940 neďaleko mesta Sao Paulo. Na jeho mieste mala stáť pôvodne obytná štvrť, ale krach na burze v roku 1929 spôsobil zmenu účelu pozemku.

Meno Interlagos znamená „medzi jazerami“. Okruh skutočne leží medzi dvoma umelými jazerami Guarapiranga a Billings, ktoré slúžili na zásobovanie veľkomesta vodou a elektrickou energiou. Na pôvodnom takmer 8 km okruhu sa išla prvá veľká cena F1 v roku 1972, no nezapočítavala sa do MS.

Prvú oficiálnu VC Brazílie MS F1 hostil Interlagos až o rok neskôr a odvtedy nechýbala v kalendári MS. V roku 1978 sa preteky presunuli na okruh Jacarepaguá neďaleko Rio de Janeiro a hoci sa ešte počas ďalších dvoch sezón na „dlhý“ okruh Interlagos vrátili, nespokojnosť časti jazdcov s týmto okruhom zapríčinili jeho vypadnutie zo seriálu MS, kde ho až do roku 1989 nahradila Jacarepagúa.

Po rekonštrukcii a výraznom skrátení trate na 4,3 km sa od roku 1990 vrátila F1 opäť na Interlagos. Ten však od roku 1985 oficiálne nesie meno brazílskeho pilota F1 Josého Carlosa Paceho, ktorý v roku 1977 zahynul pri leteckom nešťastí.

V roku 2007 prešiel Interlagos najväčšou rekonštrukciou vo svojej histórii, v rámci ktorej prišiel o svoj tradičný hrboľatý asfalt a dostal nový moderný povrch. O rok neskôr podpísal Bernie Ecclestone s organizátormi novú zmluvu na usporiadanie VC Brazílie až do roku 2015.

Kuriozity:

*VC Brazílie na autodróme Josého Carlosa Paceho sa jazdí netradične proti smeru hodinových ručičiek.

Okruh Interlagos, ktorý bol na konci 70. rokov najdlhším v seriáli MS, je v súčasnosti po trati v Monaku druhou najkratšou traťou MS F1.

*Na Interlagose je jedna z najdlhších boxových uličiek, jazdci do nej vchádzajú na začiatku cieľovej rovinky, na trať sa vracajú však až za treťou zákrutou od štartu.

*Súčasťou okruhu je trať pre motokáry pomenovaná po Ayrtonovi Sennovi.

*Interlagos sa nachádza vo zvlnenej krajine s množstvom stúpaní a klesaní, vďaka čomu je obľúbeným miestom pre organizovanie cyklistických podujatí na tejto trati.

*V roku 2003 boli diváci svedkom kurióznej udalosti, keď po daždivých a predčasne ukončených chaotických pretekoch vyhlásili za víťaza nesprávneho muža – Fína Kimiho Räikkönena. Až odvolacia komisia FIA rozhodla, že víťazstvo patrilo Giancarlovi Fisichelovi na Jordane.

Priebežné poradie MS (po 19 z 20 pretekov):

1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 273 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 260, 3. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 206, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 190, 5. Mark Webber (Aus.) Red Bull 167, 6. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 163, 7. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 107, 8. Romain Grosjean (Fr.) Lotus 96, 9. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 93, 10. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 66

Pohár konštruktérov:

1. Red Bull 440 bodov – isté víťazstvo, 2. Ferrari 367, 3. McLaren 353, 4. Lotus 302, 5. Mercedes 136, 6. Sauber 124, 7. Force India 99, 8. Williams 76, 9. Toro Rosso 22

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Bernie EcclestoneDavid CoulthardFelipe MassaFernando AlonsoJenson ButtonKimi RäikkönenLewis HamiltonMark WebberMartin WhitmarshMichael SchumacherNico RosbergRomain GrosjeanSebastian VettelSergio Pérez