Veľký test slovenských autoservisov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Servis
Foto: TOPTEST

BRATISLAVA 22. júla (WEBNOVINY) – Nezávislá inšpekčná organizácia TOPTEST s.r.o. uskutočnila unikátny porovnávací test zameraný na kvalitu pravidelnej servisnej prehliadky. Prieskum porovnával autorizované a neautorizované autoservisy. Na Slovensku sa takýto prieskum uskutočnil po prvýkrát. Spoločnosť TOPTEST ho realizovala pri príležitosti 5. výročia svojho pôsobenia na slovenskom trhu. ,,Pohrávali sme sa s touto myšlienkou už dávnejšie. Inšpiráciou boli podobné testy prezentované nemeckými redakciami motoristických časopisov a zvedavosť, či sa všeobecné názory na silné a slabé stránky neautorizovaných a autorizovaných servisov opierajú o fakty,“ hovorí Pavol Slovák, riaditeľ spoločnosti TOPTEST.

Do testovania bolo zapojených 16 autorizovaných a 16 neautorizovaných autoservisov po celom Slovensku. Testovacím vozidlom sa stala Škoda Fabia, ktorá je najbežnejším autom na trhu a značka Škoda má zároveň najrozsiahlejšiu sieť servisov. Jej autorizované servisy boli do testu vylosované, neautorizované servisy boli vybraté na základe ich veľkosti a technického vybavenia. Všetky testované servisy deklarovali, že vykonávajú pravidelné servisné prehliadky áut Škoda.

Výsledky testu odhalili zásadné kvalitatívne rozdiely medzi autorizovanými a neautorizovanými servismi. A to už pri odovzdávaní auta do servisu. Ani jeden z neautorizovaných servisov neinformoval zákazníka o predbežnej cene písomne (napr. na zákazkovom liste). V prípade autorizovaných servisov bola táto podmienka splnená na 100 %. Náhradnú mobilitu ponúkli neautorizované servisy iba v 19 % prípadov, zatiaľ čo v autorizovaných servisoch až v 94 % prípadov.

Kritickým sa stalo aj prevzatie vozidla po prehliadke. V autorizovaných servisoch prebehlo hladko, vykonané práce a vyúčtovanie boli prehľadne zdokumentované. Pri neautorizovaných servisoch tomu tak nebolo. Neautorizované servisy zväčša nedodržali dohodnutý čas ukončenia prác, zoznam vykonaných úkonov údržby bol k dispozícii iba v 19 % prípadov. Ochranný návlek na sedadle vodiča bol použitý iba v tretine prípadov. Predbežne oznámenej cene zodpovedala faktúra len v 56 % prípadov, zatiaľ čo autorizované servisy si túto povinnosť splnili až na 94 %.

Najdôležitejšie zistenie sa týka kvality a ceny servisu. Testom bola preukázaná vysoká úspešnosť autorizovaných servisov pri odstraňovaní porúch v rámci výrobcom predpísaných úkonov pravidelnej údržby, zákazník tiež ocení používanie originálnych náhradných dielov. Pri servisnej prehliadke vykonávanej na testovacom vozidle predpisuje výrobca až 34 úkonov, vrátane kontroly elektronických systémov vozidla. Pri vyššom veku vozidla pribúda ďalších 19 úkonov. Ukázalo sa, že neautorizované servisy nie vždy vykonajú všetky predpísané úkony tak, ako to odporúča výrobca. Napríklad preto, že na to nie sú dostatočne technicky vybavené. Priemerná úspešnosť v technickej časti testu bola u autorizovaných servisov na úrovni 80 %, u nezávislých iba 27 %. Napriek týmto zisteniam – kvalitatívnym rozdielom práce autorizovaných a neautorizovaných servisov – boli rozdiely v cene prehliadky minimálne. Celková cena sa líšila len o 22 eur, čo vyvracia zažitú predstavu o lacných neautorizovaných servisoch.

TOPTEST
Foto: TOPTEST

Pri návšteve neautorizovaného servisu odporúčame zákazníkovi väčšiu ostražitosť. Mal by trvať na vyhotovení zákazkového listu s uvedením objednaných prác a predbežnej ceny. Rozsah údržby by mal majiteľ auta poznať, lebo neautorizovaný servis má o servisnej prehliadke svoju vlastnú predstavu a často sa snaží „predať“ práce, ktoré podľa výrobcu nie sú potrebné na úkor iných, predpísaných. Vo väčšine prípadov sa musí pripraviť aj na zlé zdokumentovanie servisných úkonov a neprehľadnú faktúru. Nedostáva tak úplnú informáciu, čo sa s jeho autom dialo. Servisná prehliadka môže trvať dlhšie, ako bolo pôvodne prisľúbené.

Výsledky testu preukázali, že autorizované servisy poskytujú majiteľom áut kvalitné služby a uplatňujú správne pracovné postupy, pričom v porovnaní s neautorizovaným servisom je rozdiel ceny minimálny. Použitie originálnych náhradných dielov v rozsahu predpísanom výrobcom sa pritom považuje za samozrejmosť. Zákazník má riadne zdokumentované servisné úkony a od začiatku aj dobrý prehľad o cene a rozsahu objednaných služieb. Autorizované servisy dosiahli v teste celkovú úspešnosť 86 %, pri neautorizovaných to bolo 36 %.

Na všetkých testovacích vozidlách bola vykonaná rovnaká servisná prehliadka (v rozsahu každých 30 tis. km) vrátane výmeny oleja, pričom zákazník (technický inšpektor) navštívil s tým istým vozidlom vždy obidva servisy – autorizovaný aj neautorizovaný. Príprava vozidiel pred návštevou servisu a vyhodnotenie ich stavu po prehliadke sa realizovali v Staniciach technickej kontroly.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať