ŠANGHAJ 14. apríla (WEBNOVINY) – Víťazom kvalifikácie na nedeľnu Veľkú cenu Číny F1 v Šanghaji sa stal Nemec Nico Rosberg na mercedese. Prvýkrát v kariére bude štartovať v pretekoch z prvej pozície.
Druhý najrýchlejší v kvalifikácii bol síce Lewis Hamilton, ale za predčasnú výmenu prevodovky klesol o päť miest. Úspech stajne Mercvedes tak ešte zvýraznil Michael Schumacher, ktorý bude štartovať z druhej priečky.
Prvýkrát v histórii tak budú štartovať mercedesy z prvého radu. Prekvapením je až jedenáste miesto obhajcu titulu Sebastiana Vettela.
Výsledky – kvalifikácia:
1. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 1:35,121, 2. Lewis Hamilton (V.Brit.) McLaren 1:35,626 3. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 1:35,691 4. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber – Ferrari 1:35,784 5. Kimi Räikkönen (Fín) Lotus – Renault 1:35,898 6. Jenson Button (V.Brit.) McLaren 1:36,191 7. Mark Webber (Aus.) RedBull – Renault 1:36,290 8. Sergio Pérez (Mex.) Sauber – Ferrari 1:36,524 9. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 1:36,622 10. Romain Grosjean (France) Lotus – Renault – bez uvedenia času
Trať Veľkej ceny Číny ponúka jednu z najnáročnajších zákrut v celej sezóne
Povrch trate v čínskom Šanghaji nie je agresívny a teploty sú tu pomerne nízke, čo znamená, že pneumatiky sa tu tak rýchlo neopotrebovávajú. Pirelli preto priviezlo do Číny pneumatiky z mäkkej a strednej zmesi, ktoré predstavujú najlepší kompromis medzi priľnavosťou a výkonom na trati.
Najväčšiu záťaž pre štruktúru pneumatík tu predstavujú veľmi prudké zákruty. Najmä zákruty 7 a 8 idú za sebou v rýchlom slede, v rýchlosti 270 km za hodinu. Preťaženie tu má hodnotu 3G a prechádza až na 4G, keď monopost zabočí prudko doprava. Zaťažené pneumatiky sa tu musia vyrovnať s významnými bočnými silami.
V brzdiacom priestore v polovici trate spomalí auto iba na 100 metroch až o neuveriteľných 200 km za hodinu. V tej chvíli pôsobí na pneumatiky obrovský pozdĺžny tlak.
Do zákruty číslo 13, v ktorej je zároveň mierne prevýšenie, vchádzajú monoposty z pravej strany a pod plynom. To pomáha udržiavať ideálnu stopu, ale zároveň to viac zaťažuje a opotrebováva pneumatiky.
To najzaujímavejšie sa ale odohráva na konci hlavnej rovinky, v zákrute číslo 14. Autá tu spomalia z 320 na 68 km za hodinu na menej než 130-tich metroch! Brzdenie s preťažením až 6G je jedno z najťažších v sezóne, čo spôsobuje obrovský nápor na celý povrch pneumatík.