BRATISLAVA 14. júna (WEBNOVINY) – Projekt vývoja bezpečnostného systému, ktorý znižuje riziko zrážky s divou zverou, je súčasťou vízie spoločnosti Volvo Car Corporation pre rok 2020 – že v novom Volve by sa nemal nikto vážne zraniť. Nový systém vychádza z technológií systému na rozpoznávanie chodcov s úplným automatickým zabrzdením, ktorý bol uvedený na trh v roku 2010.
Kamera a infračervené svetlo
„Systém má dve časti – radarový snímač a infračervenú kameru, ktoré sledujú dopravnú situáciu,“ hovorí Andreas Eidehall, technický odborník v oblasti systémov aktívnej bezpečnosti v spoločnosti Volvo Car Corporation. Je dôležité, aby systém fungoval aj v tme, pretože väčšina zrážok s divou zverou sa stáva za úsvitu a súmraku a počas tmavých zimných mesiacov. Kamera sleduje cestu pred vozidlom, a ak sa v dosahu systému vyskytne zviera, systém upozorní vodiča zvukovým signálom. Ak vodič nezareaguje, vozidlo automaticky začne brzdiť. „Cieľom je, aby systém fungoval pri bežnej rýchlosti na vidieckych cestách. V situáciách, keď nedokáže pomôcť vodičovi úplne zabrániť zrážke, systém spomalí vozidlo dostatočne na to, aby sa znížila silu nárazu, a teda výskyt vážnych zranení,“ pokračuje Andreas Eidehall.
Výklad údajov
Jednou z výziev, ktorým čelia konštruktéri, je naučiť systém rozpoznávať rôzne zvieratá. Vývojový tím spoločnosti Volvo Car Corporation strávil večer v safari parku, kde digitálne zaznamenal filmové scény zvierat a rôznych druhov ich správania. Počas tohto konkrétneho večera bol kladený dôraz na losa, jeleňa lesného a daniela škvrnitého. Pri veľmi pomalej jazde pozdĺž cestičky, na ktorej bolo umiestnené krmivo na prilákanie zvierat, tím zaznamenal veľké množstvo dát, ktoré budú neskôr použité na hodnotenie a vývoj sledovacieho systému. V prvej etape systém bude reagovať na veľké zvieratá, ako sú napr. los, jeleň a sob, ktoré dokážu zraniť vodiča alebo cestujúcich pri zrážke.
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Obrovské nebezpečenstvo pri zrážke s divou zverou
Mnohí vodiči majú veľké obavy z rizika zrážky s divou zverou. Tieto obavy sú opodstatnené. Iba vo Švédsku je každý rok hlásených viac ako 40 000 dopravných nehôd spojených s divou zverou. Najväčšie nebezpečenstvo predstavujú zrážky s losom. „Pri zrážke s losom existuje pomerne vysoké riziko zranenia, pretože zviera skončí väčšinou na kapote alebo sa cez ňu prekotúľa, alebo skončí na čelnom skle,“ hovorí Andreas Eidehall.
Pokiaľ ide o systém a jeho jednotlivé funkcie, Andreas nemôže byť konkrétnejší. Projekt prebieha len niečo viac ako rok a stále ostáva urobiť veľa práce. V súčasnosti sú vyhodnocované rôzne technológie, prebieha vývoj softvéru, a kým sa systém „učí“ rozpoznávať rôzne zvieratá, prebieha vývoj potrebných rozhodovacích mechanizmov, t.j. ako a kedy má ochranný systém reagovať.
„Z našej štatistiky dopravných nehôd vidíme, že toto je dôležitá oblasť, ktorá musí mať prioritu. A navyše vieme, že na trhu je značný záujem o tento druh bezpečnostného systému. Pri ukážkach systému na rozpoznávanie chodcov s úplným automatickým zabrzdením sme často dostávali otázky v súvislosti s ochranou pred zrážkou s divou zverou. V priebehu niekoľkých rokov predstavíme systém pripravený pre trh,“ uzatvára Andreas Eidehall.