BRATISLAVA 19. augusta (WEBNOVINY) – Názov Celica pochádza z latinského výrazu coelica čiže „nebeský“ či „božský“ a počas svojho dlhého a bohatého života, tvoreného siedmimi generáciami, prešla Celica mnohými zásadnými premenami. Výsostné postavenie zaujal tento legendárny model Toyoty vo svetovom motoršporte.
Srdce svojich fanúšikov si Celica začala získavať už svojou 1. generáciou, ktorá sa vyrábala v rokoch 1970 – 77 pod sériovým označením A20/35. Svoju premiéru mala na Tokio Motor Show 1970 ako odkaz na svojho predchodcu – športový model 2000GT. Vyrábala sa ako liftback a dvojdverové kupé a v roku 1975 prešla celosvetovo faceliftom. Práve táto prvá generácia modelu Celica TA 22 s motorom 1600 ccm sa významne zapísala do Majstrovstiev sveta v rely, kde s ňou v roku 1972 pri britskej RAC Rally došiel Ove Andersson na celkovom 9. mieste.
2. generácia modelu Celica sa vyrábala do roku 1981 a zaujímavosťou bola pre Toyotu vôbec prvá aplikácia elektronického vstrekovania pri radových šesťvalcových motoroch s objemom 2,0 l. Celkove sa táto generácia vyrábala v neuveriteľných 70 modelových verziách! Jednou z nich bola tiež novo označená Celica Supra, neskôr sa pridala aj Celica Camry.
V rokoch 1981 – 85 charakterizuje športovú Celicu už 3. generácie ponuka troch karosérií – liftback, kupé a pre americký trh tiež verzia convertible. V Amerike sa v tej dobe stáva elektronické vstrekovanie vo všetkých motoroch pre Celicu štandardom. Zároveň sa po prvýkrát objavuje preplňovaná verzia motora 1,8 l, ktorá bola základom vývoja vozidla Celica Twincam Turbo do skupiny B vo svetových rely. Prototyp bol predstavený továrenským tímom TTE (Toyota Team Europe). V Európe sa Celica etablovala s motormi 1,6 l a dvoma verziami 2,0 l.
V roku 1989 končí výroba 4. generácie modelu Celica, ktorá priniesla asi vôbec najvýraznejšiu zmenu v oblasti pohonu kolies. Doterajší zadný náhon bol nahradený pohonom predných kolies v spojení s novým dvojlitrovým motorom. Na japonskej scéne sa však koncom roka 1986 objavuje tzv. „Ultimate Celica“ – model GT Four – s pohonom všetkých kolies a elektronickým medzinápravovým diferenciálom. Pohonnou jednotkou bol preplňovaný dvojliter s výkonom 190 koní. Takmer okamžite sa z tohto vozidla stala vlajková loď modelu Celica a zároveň základná platforma pre úspech vo svetových rely.
Iba tri roky (1990 – 93) bola vyrábaná 5. generácia legendárnej Celicy. Jej symbolom boli oblé tvary karosérie a opäť výklopné predné svetlomety, pre ktoré získala táto verzia prezývku „mrkačka“. Už vo väčšej miere možno tieto vozidlá zazrieť na dnešných slovenských cestách vďaka individuálnym dovozom do SR. Tu sú najviac obľúbené verzie so zážihovými motormi 1,6 a 2,0 l, ale uvidieť môžeme aj GT-Four, jednu z 5000 vyrobených verzií, pomenovanú po špičkovom súťažnom jazdcovi Carlosovi Sainzovi. V niektorých európskych krajinách bola obľúbená aj ďalšia verzia Celicy – kabriolet.
Na výrazné úspechy v rely nadviazala aj 6. generácia, ktorej výroba trvala až do roka 1999 a platforma niesla označenie T200. Štvorkolka GT-Four pod označením ST205 dostala v tejto generácii vôbec najsilnejší motor 3S-GTE – zážihový dvojliter s výkonom až 251 koní! Týchto špeciálov bolo v rámci homologácie FIA vyrobených 2500 kusov a to umožnilo vstúpiť značke Toyota do skupiny A svetového šampionátu v rely. Tento súťažný špeciál úspešne štartoval aj v českých súťažiach vďaka špičkovým jazdcom – Milanovi Dolákovi, bratom Vojtěchovcom, Karlovi Trojanovi a ďalším. V produkčnej verzii zostali od roka 1998 iba modely GT s motorom 1,8 l, ale po ročnej prestávke sa opäť vrátilo do ponuky obľúbené kupé.
Posledná 7. generácia modelu Celica bola predstavená s cieľom zamerať sa na mladú generáciu najmä v Spojených štátoch. V Európe sa ponúkala s dvoma motormi – 1,8 VVT-i (140 k) a dcérskou spoločnosťou Yamaha vyladeným štvorvalcovým motorom s objemom taktiež 1,8 l s premenlivým časovaním a zdvihom ventilov (VVTL-i), ktorý disponoval výkonom 190 koní. Táto verzia niesla označenie T Sport. V závere výroby bola Celica ponúkaná iba na japonskom trhu.
Posledná Toyota Celica zišla z výrobnej linky 21. apríla 2006 a uzavrela sa tak jej nezabudnuteľná história v automobilovom svete a tiež v motoršporte.
Toyota však tvrdí, že na svoje športové modely nezabudla aj keď skutočnosť niekoľkých posledných rokov svedčí o opaku. Dôkazom snahy Toyoty oživiť svoje športové modely je však minuloročná svetová premiéra konceptu Toyota FT-86 na tokijskom autosalóne, ktorý by mal na športový odkaz modelu Celica nadviazať. O jeho konečnom názve sa však zatiaľ len špekuluje…
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: netcarshow.com