BRATISLAVA 13. marca (WEBNOVINY) – Na úvod by sme si mali objasniť zopár pojmov a kritérií. Do nášho rebríčka sme nezaradili elektromobily. V ponuke ich už má takmer každá automobilka, no sú drahé a nikto ich nekupuje. Navyše nie sú schopné poriadne fungovať mimo mesta a hoci ich prevádzka je bezemisná, všetci vieme, že v zásuvke sa tá elektrina nevezme len tak z ničoho nič.
Pokiaľ nie je v danej krajine výroba elektriny ohľaduplná voči životnému prostrediu, nemajú elektromobily žiaden význam. A to nehovorím o problémoch s batériami, ktoré vznikajú po skončení životnosti auta. V batériách elektromobilov sú totiž pekne nepríjemné jedy, oproti ktorým je CO2 úplné neviniatko.
Štyri z piatich áut, ktoré sme vybrali, sú však schopné prejsť určitú vzdialenosť aj na elektrinu, podobne ako elektromobily. Ich výhoda je však v tom, že pokiaľ sa baterky vybijú, nemusíte hľadať najbližšiu zásuvku, ale aktivujete spaľovací motor a pokračujete v jazde.
5. Citroën C3 Hybrid
Jediné auto, ktoré nejazdí na elektrinu, a teda neobsahuje žiadne jedovaté batérie, skončilo so spotrebou 2,9 litra benzínu na 100 km na poslednom mieste. Podobne ako aj ostatné autá v tomto rebríčku, pod kapotou má schovaný spaľovací motor, no ten nespolupracuje s elektromotorom, ale s hydromotorom. Citroën C3 Hybrid totiž jazdí na stlačený vzduch. Auto je v podstate hotové, no čakajú ho ešte rozsiahle testy. V predaji ho uvidíme až v roku 2016.
4. Mitsubishi Outlander PHEV
Štandardný Outlander sme nedávno podrobili redakčnému testu. Počas testu sa jeho spotreba paliva pohybovala od 6,5 do 9,3 l/100 km v závislosti od jazdného režimu. Išlo o verziu s 2,2-litrovým turbodieselom kombinovaným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Hybridná verzia tohto auta však dokáže jazdiť za 1,9 l/100 km.
3. Volvo V60 Hybrid
O tomto aute sme písali už pred dvomi rokmi, no stále sa u nás nepredáva. Medzitým stihol model V60 prejsť aj modernizáciou. U nás sa teda hybrid objaví už vo vynovenej podobe. Stať by sa tak malo ešte v priebehu tohto roka. A čo spotreba? Nemala by byť vyššia ako 1,8 litra nafty na 100 km.
2. Audi A3 e-tron
Toto Audi A3 má pod kapotou známy benzínový motor 1.4 TFSI. Je však vyladený na vyšší výkon (110 kW / 150 k) ako v štandardnej verzii. To však ani zďaleka nie je všetko. Spaľovaciemu motoru asistuje elektromotor s výkonom 75 kW / 102 k. V konečnom dôsledku má toto Audi 204 koní a na stovku zrýchľuje za menej ako osem sekúnd. Na prejdenie vzdialenosti 100 km by mu pritom malo stačiť 1,5 litra benzínu.
1. Volkswagen XL1
A víťazom sa stáva…Volkswagen XL1. Toto dvojmiestne miniautíčko údajne jazdí za 0,9 litra nafty na 100 km. Poháňa ho iba dvojvalcový turbodiesel s výkonom 35 kW (48 k). Asistuje mu však elektromotor, ktorý ponúka ďalších 20 kW (27 k). To stačí na akceleráciu z nuly na 100 km/h za 12,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je 160 km/h.
Tajomstvo úspechu tohto auta je v nízkej hmotnosti a malých rozmeroch. Veď je kratšie ako Volkswagen Polo a nižšie ako napríklad Porsche Boxster. Na dĺžku meria iba 3888 mm, je široké 1665 mm a vysoké smiešnych 1153 mm. Veľká časť auta (až 21,3%) je z karbónu. Dokonca aj vonkajšie panely karosérie s hrúbkou 1,2 mm. Na oceľ pripadá 23,2% celkovej hmotnosti, ktorá je pôsobivých 795 kg.
Volkswagen XL1 je produkčné auto, ktoré sa bude ručne vyrábať v bývalej karosárni Karmannu. Momentálne tam prebieha výroba Volkswagenu Golf Cabrio a Porsche Boxster. XL1 bude tretím modelom, no výroba bude podľa neoficiálnych zdrojov limitovaná iba na 250 kusov. Cenu nepoznáme, no bude s najväčšou pravdepodobnosťou astronomická. Tip redakcie – okolo 40 000 €.
Na záver by sa patrilo uviesť veci na správnu mieru. Tie spotreby sú fakt šokujúco nízke. Háčik je však v tom, že je to spotreba udávaná pre prvých 100 km. Všetkých päť áut vie totiž prejsť istú vzdialenosť aj bez použitia spaľovacieho motora. Test teda prebiehal asi tak, že cca po prejdení 50 km došli autu baterky (vzduch v prípade C3 Hybrid) a potom sa začala merať spotreba paliva. K prejdeniu 100 km už pritom tak veľa nechýbalo.
Mali by sme sa preto cítiť oklamaný? Podľa mňa nie. Niekto by to možno označil za zavádzanie, no je pravda, že tie autá dokážu deklarovanú spotrebu dosiahnuť. Málokedy totiž človek jazdí viac ako 100 km. Do práce to má väčšina ľudí menej a môže sa stať, že pri dochádzaní do práce nespotrebujú žiadne palivo. Ak sa však vydáte na 500 km dlhú cestu, spotreba paliva bude pri tých ďalších stovkách vyššia ako pri tej prvej.