BRATISLAVA 20. februára (WEBNOVINY) – Dovolím si začať drobným „technickým okienkom“. Tempomat je taká „vecička“, ktorá udržuje konštantnú rýchlosť zvolenú vodičom bez toho, aby musel držať nohu na plynovom pedáli. Ideálne na diaľnicu. Nastavíte si rýchlosť akú chcete a pravá noha má voľno.
Obzvlášť praktické je to pri dlhých cestách. Je to skrátka veľmi účinná vec proti tŕpnutiu nohy na plynovom pedáli. Tempomat ale vie byť veľmi užitočný aj v meste, ak si človek chce byť istý, že neprekročí najvyššiu povolenú rýchlosť.
Adaptívny tempomat je niečo ako „Level 2“. Má presne tú istú funkciu ako klasický tempomat, no v prípade, že sa priblížite k pomalšie idúcemu vozidlu, nenarazíte do neho. Vaše auto jednoducho prispôsobí svoju rýchlosť rýchlosti vozidla idúceho pred ním. Zároveň od neho dodržiava bezpečnú vzdialenosť. S adaptívnym tempomatom teda vodič nie je nútený stále vypínať a zapínať tempomat, keď auto pred ním pribrzdí. Adaptívny tempomat to robí automaticky.
Adaptívny tempomat nie je žiadnou novinkou. V luxusnejších, väčších a drahších autách sa s ním stretávame už dobrých pár rokov. Tieto moderné technológie však postupne prenikajú do stále menších a lacnejších áut. Väčšinou sú však naviazané na automatickú prevodovku. Niektoré z nich vďaka tomu vedia dokonca aj zastaviť a potom sa zase rozbehnúť na stanovenú rýchlosť.
Honda je však jedna z mála automobiliek, ktorá ponúka adaptívny tempomat aj v nižšej strednej triede. Zároveň bola prvá, ktorá začala adaptívny tempomat ponúkať aj s manuálnou prevodovkou. Práve takýto jedinečný Civic sme podrobili redakčnému testu.
Samotnému autu sa už venovať nebudem. Štandardnému testu sme ho podrobili ešte v lete. Prekvapilo nás najmä svojou priestrannosťou a praktickosťou. Zaujímavé však bolo porovnať spotrebu toho istého motora v takom istom aute v lete a v zime. Zatiaľ čo v lete sa spotreba blížila k šiestim litrom, v zime sme po meste jazdili za rovných 7 l/100 km. Aj mimo mesta bola spotreba zhruba o liter vyššia. Spotreba sa nezmenila iba na diaľnici. Aj v júni aj vo februári nám palubný počítač ukázal 6,3 l/100 km.
Prejdime však k tomu najpodstatnejšiemu – k adaptívnemu tempomatu. Honda je na neho veľmi pyšná, pretože ako prvá ho dokázala skombinovať s manuálnou prevodovkou. Ako to teda funguje? Bez problémov.
Keď sa priblížite k pomalšie idúcemu vozidlu a vaše auto už spomalí tak, že je momentálne zaradený rýchlostný stupeň pre neho privysoký, jednoducho podradíte. Činnosť tempomatu sa po zmene prevodového stupňa okamžite obnoví. Rovnako to funguje aj pri zrýchľovaní. Skrátka, zmenou prevodového stupňa sa adaptívny tempomat v Honde Civic nedeaktivuje, ako to zvykne byť pri väčšine áut s klasickým tempomatom.
Bohužiaľ, so samotnou funkčnosťou adaptívneho tempomatu je to horšie. Aj najkratšia možná sledovaná dráha pred vozidlom sa mi zdala byť pridlhá. Civic registroval aj autá pomerne ďaleko vpredu a spomaľoval. Ďalším problémom bolo pomerne prudké brzdenie v prípade spozorovania nebezpečia. Konkurenčné systémy vedia pribrzdiť aj citlivejšie. Po spomalení nastáva opäť ďalší problém. V ekonomickom režime trvá zrýchlenie na pôvodnú rýchlosť veľmi dlho. Postupom času som si teda zvykol, že keď bol adaptívny tempomat nútený pribrzdiť, musel som ekonomický režim deaktivovať, aby auto samé svižne zrýchlilo na pôvodnú rýchlosť.
Resumé
Aký je teda záver? Honda Civic opäť potvrdila svoje kvality. Po všetkých stránkach je to veľmi dobré auto a v najvyššej výbave „Executive“, ktorú malo nami testované auto, pôsobí naozaj veľmi luxusne. Za spomínaný adaptívny tempomat, kvôli ktorému sme to auto znova testovali, však treba priplatiť 2700 eur. Adaptívny tempomat je určite dobrá vec, obzvlášť v spojení so systémom pre zníženie následkov nehody ako v tomto prípade, no za takýto príplatok by musel fungovať absolútne brilantne. Mňa ale nepresvedčil a myslím, že by som sa zaobišiel aj bez neho.
Základná cena modelu – Honda Civic 1.4 i-VTEC S: 15 590 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic 2.2 i-DTEC Executive: 26 190 €
Registračná daň na testované auto: 397 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2199 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 350 / 2000 – 2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 217 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,3 – 8,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,2 / 3,9 / 4,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 477-467/1210-1378 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Prevídzková hmotnosť: | 1438 – 1558 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4300 |
Šírka (mm): | 1770 |
Výška (mm): | 1470 |
Rázvor (mm): | 2595 |