BRATISLAVA 20. januára (WEBNOVINY) – Volvo je sponzorom pretekov plachetníc okolo sveta – Ocean Race. Už štvrtý ročník tohto prestížneho podujatia odštartoval 29. októbra v španielskom Alicante. Cieľový prístav je v írskom Galwayi a koniec pretekov je stanovený na 7. júl 2012. Pri tejto príležitosti predstavila švédska automobilka špeciálnu edíciu svojich modelov, ktorá je venovaná tomuto podujatiu.
Jeden kúsok z tejto špeciálnej edície sa dostal do rúk aj nám. Ide o Volvo XC60, ktoré je lakované špeciálnou modrou metalízou Ocean Blue II. Ide o jeden z dvoch unikátnych lakov určených iba pre autá z edície Ocean Race. Okrem farby laku ich zvonku rozpoznáte aj podľa originálnych diskov kolies a emblémov „Ocean Race“ na predných blatníkoch.
Interiér
Punc originality je ešte viac umocnený v interiéri. Špeciálna edícia na seba upozorní už pri nastupovaní nápisom na prahoch dverí. Interiér je čalúnený veľmi kvalitnou kožou, ktorá má rovnaké prešívanie, ako môžete vidieť na lodných plachtách. Obrovské logo „Ocean Race“ nájdete aj na plachte, ktorá zakrýva batožinový priestor. Veľmi pekným detailom je lano, ktorým zaťahujete tento kryt batožinového priestoru. Emblém „Ocean Race“ vás bude vítať aj na displeji multimediálneho systému pri každom štartovaní. Ak vás preteky Volvo Ocean Race zaujali, všetko o nich sa dozviete na stránke www.volvooceanrace.com. Poďme sa už ale venovať samotnému autu.
Už interiér „obyčajnej“ XC60-tky je veľmi príjemným miestom, no keď som sa posadil do tohto auta, cítil som z neho niečo viac. Najviac ma dostalo asi to čalúnenie jemnou a netradične prešívanou kožou. Skrátka, z tohto Volva vyžaroval ešte o niečo väčší kus elegancie, luxusu, štýlu zmyslu pre detail, ktorý je pre vozidlá tohto švédskeho výrobcu charakteristický.
V oblasti priestrannosti nie je o čom hovoriť. Iste, Volvo má v ponuke ešte o niečo väčšie auto – sedemmiestne Volvo XC90, no aj XC60-tka pohodlne odvezie vás, vašu rodinu, vášho psa a ešte aj kopec ďalších zbytočností. Do kufra sa totiž už v základnom stave zmestí 495 litrov batožiny. Sklopením operadiel zadných sedadiel vytvoríte s podlahou batožinového priestoru jednu rovinu a získate tak zdanlivo nekonečný úložný priestor.
Opäť mi nedá nespomenúť komfort sedenia na predných sedadlách, ktorý je pre autá značky Volvo typický. Komfort sedenia vzadu nie je zlý, no cítite, že sedíte na integrovanej detskej sedačke, ktorá sa dá jednoduchým pohybom vytiahnuť zo sedáku zadných sedadiel. Veľmi praktický detail, no mierne obmedzuje komfort dospelých pasažierov.
Motor
Päťvalec pod kapotou Volva je už takmer rovnakou samozrejmosťou, ako špičková úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti, či ortopedické sedadlá. V tomto prípade však nepoháňala testované auto azda najrozšírenejšia D5-ka, ale D3-ka. Čo sa skrýva pod týmto označením? Takmer to isté. Ide o rovnaký 2,4-litrový turbodiesel, ktorý však neprodukuje 158 kW (215 k) ako v prípade verzie D5, ale iba 120 kW (163 k). Krútiaci moment 420 Nm je pritom u obidvoch verzií rovnaký.
Rovnaká by mala byť aj spotreba paliva. My sme počas testu v meste jazdili za rovných 10 litrov nafty na 100 km. Pri výlete mimo mesta sa dá jazdiť za 6,5 l/100 km. Pri diaľničnom tempe si však Volvo XC60 D3 AWD potiahne z nádrže každých 100 km zhruba 8,4 litra nafty. Aký je teda rozdiel medzi motorom D5 a D3 okrem tých 52 koní? Zhruba 2000 eur.
Jazda
Keďže pri bežnej jazde využívame najmä krútiaci moment motora, za normálnych okolností by bolo zrejme dosť ťažké rozpoznať rozdiel medzi motormi D3 a D5. Obidva motory totiž produkujú rovnakých 420 Nm krútiaceho momentu. Berte to však iba ako hypotézu, pretože som nemal možnosť bezprostredne presadnúť z D3-ky do D5-ky. Rozdiel by sa prejavil zrejme pri predbiehaní, alebo proste za situácií, kedy je motor vo vyšších otáčkach. Každopádne, verzia D3 je v podstate najslabšou motorizáciou pre Volvo XC60 a nemal som dojem, že by som bol s týmto autom brzdou premávky. Motor má dostatok sily na rozhýbanie tohto veľkého a ťažkého auta, no kameňom úrazu je zastaralá šesťstupňová automatická prevodovka. Jej hydrodynamický menič krútiaceho momentu má na dnešnú dobu dosť veľký preklz, ktorá negatívne ovplyvňuje nie len dynamiku auta, ale aj spotrebu paliva.
Už keď sme pri negatívnom vplyve na spotrebu paliva, musím spomenúť aj adaptívny tempomat. Je to skvelá vec, spoločne s ostatnými bezpečnostnými systémami, ako varovanie pred opustením jazdného pruhu či stráženie mŕtveho uhla spätných zrkadiel (BLIS). Podľa môjho názoru sa však aj adaptívny tempomat mierne podieľa na zvýšení spotreby. Aspoň do chvíle, kým si na neho nezvyknete. Jeho akčný rádius je nastaviteľný, no aj pri tej najmenšej vzdialenosti monitoruje vozidlo pomocou radaru dosť veľkú vzdialenosť pred sebou. Hneď ako niečo spozoruje, začína brzdiť. Vy to pomalšie auto pred vami samozrejme vidíte tiež. Už už ste sa chystali vyhodiť smerovku a predbehnúť ho, keď tu zrazu auto začne spomaľovať a vy musíte potom zase pridať, aby ste sa vrátili na pôvodnú rýchlosť. Veľmi bezpečné, no aj trochu otravné.
Čo sa týka jazdných vlastností, s Volvom XC60 neurobíte chybu. Myslel som si, že to auto bude viac ťažkopádnejšie a mäkšie. Podvozok je síce komfortný, no ak v svižnejšom tempe pošlete auto do zákruty, nebudete mať pocit, že ste na palube plachetnice počas pretekov Ocean Race. Žiadne strašidelné náklony teda nehrozia.
A čo terén? Volvo XC60 nie je off-road. Najlepšie sa cíti na asfalte, no vďaka pohonu 4×4 s medzinápravovou spojkou Hladex sa nestratí ani mimo neho. Ak vás teda zaskočí nespevnená cesta, alebo budete musieť obísť prekážku na ceste, nebudete mať s týmto autom žiaden problém. Na nejaké dobrodružné expedície do divočiny však jednoducho nie je stavané.
Resumé
Ak by som mal stručne charakterizovať Volvo XC60, v opise by som s najväčšou pravdepodobnosťou použil výrazy ako bezpečie, komfort, poriadna dávka elegancie a hlavne maximálna pohoda. Áno, s týmto autom sa dá jazdiť aj celkom svižne, aj nejaký ten terén zvládne, ale otázka znie: „Načo?“. Volvo XC60 si úplne najviac užijete vtedy, ak sa pohodlne usadíte do jeho špičkových sedadiel, na kvalitnej audiosústave si pustíte svoju obľúbenú hudbu a pod dohľadom všetkých elektronických bezpečnostných systémov s prázdnou hlavou vyrazíte predpisovým tempom do premávky. Jednoducho pohoda za volantom.
Základná cena modelu – Volvo XC60 D3 DRIVe Kinetic: 35 700 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo XC60 D3 AWD Ocean Race: 39 990 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 5/20 |
Zdvihový objem (cm3): | 2400 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 120 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 420 / 1500-2050 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | – |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,9 / 5,6 / 6,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 495 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Prevádzková hmotnosť: | 1815 |
Rozmer pneumatík: | 235/50 R18 |
Dĺžka (mm): | 4628 |
Šírka (mm): | 1891 |
Výška (mm): | 1713 |
Rázvor (mm): | 2774 |