BRATISLAVA 8. februára (WEBNOVINY) – Nechcem byť subjektívny a niekomu nebodaj vnucovať svoj názor, ale podľa mňa je Volvo S60 v súčasnosti asi najkrajším modelom tejto švédskej automobilky. Vytvoriť kombi verziu tohto auta bolo preto určite veľkou výzvou. Pri tomto type úlohy je pre dizajnéra jednou z najdôležitejších priorít nepokaziť harmóniu celkového vzhľadu auta a „batoh“ na „chrbát“ zakomponovať čo najcitlivejšie. Treba ale uznať, že dizajnérsky tím tohto severského výrobcu zvládol aj túto úlohu na výbornú. Volvo V60 vyzerá tiež veľmi štýlovo a tak isto pôsobí veľmi sebaistým dojmom. Oproti sedanu však odvezie o poriadny kus batožiny viac. Znie to priam až neuveriteľne, ale Volvo V60 má oproti sedanu S60 až o 312 litrov väčší batožinový priestor (380 l vs. 692 l). Kombi pritom od sedanu nie je ani o nič dlhšie. Z toho logicky vyplýva, že ani priestorové pomery v interiéri sa nijako meniť nebudú. Podobne ako v sedane S60 sú bohato postačujúce.
Podobne ako nedávno testované Volvo XC60, aj tento kúsok pochádza zo špeciálnej edície Ocean Race. Je teda lakované unikátnym odtieňom modrej metalízy, vo vnútri ma exkluzívne kožené čalúnenie s netradičným prešívaním a množstvo ďalších detailov, ktoré zvyšujú exkluzivitu auta.
Motor
Volvo S60 sme podrobili redakčnému testu už dvakrát. Najprv sa nám do rúk dostala najsilnejšia verzia T6 s trojlitrovým šesťvalcom pod kapotou, ktorý je navyše prepĺňaný turbodúchadlom. Benzínový motor spolupracuje výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Geartronic. Neskôr sme na test dostali slabší benzínový štvorvalec, taktiež s turbom. Verzia označovaná 2.0 T však medzičasom zmizla z ponuky. Motor s výkonom 203 koní bol v podstate zbytočný, keďže je v ponuke dvojliter s turbom vo verzii T5, ktorá má 240 koní a prepĺňaná „jedna-šestka“ vo verzii T4, ktorá disponuje výkonom 180 koní. Na testovanom aute však bola zaujíma dvojspojková prevodovka Powershift.
Dočkali sme sa aj tretieho stretnutia s týmto škandinávskym elegánom, no tentokrát to bolo vo verzii kombi a s označením V60. Čo sa týka motora, tento raz sme na úplne opačnom konci ponuky benzínových motorov a testujeme najslabšiu verziu s označením T3. Ide o 1,6-litrový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom, ktorý je vyladený na 150 koní. Opäť je rozdiel aj v prevodovke. Tri autá, tri rôzne prevodovky. Tentokrát bol v testovanom Volve V60 klasický šesťstupňový manuál.
Aj keď základný motor logicky nemôže oslňovať dynamikou jazdy, vôbec to nebolo zlé. K tomu sa ale ešte dostaneme. Zaujímavejšia je spotreba paliva. Počas jazdy v meste nám palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 8,3 litra benzínu na 100 km. Pri jazde na diaľnici je spotreba paliva zhruba o pol litra vyššia. Pravda, nie je to síce najmenej, no v benzínovom kombi strednej triedy je to celkom akceptovateľné. Mimo diaľnice sa však vie Volvo V60 T3 uskromniť a pri jazde po okreskách si na 100 km vypýta iba 6,5 litra benzínu.
Jazda
Za volantom či už Volva S60 alebo V60 je to predovšetkým o pohodlí a o dobrom pocite. Podvozok je komfortný, dobre odhlučnený a do interiéru sa neprenášajú takmer žiadne rušivé vplyvy. Jednoducho, V60-tka jazdí presne tak, ako sa to od prémiového auta strednej triedy očakáva. Ďalej jazdu spríjemňujú nie len veľmi pohodlné sedadlá, ale aj samotný interiér. Zo všetkého, čoho sa dotknete, máte pocit prvotriednej kvality. Navyše je celkové prevedenie aj na veľmi vysokej estetickej úrovni. Ergonómia ovládacích prvkov je výborná, ovládanie je proste intuitívne. Jediné výhrady mám iba k navigácii. Tá vás bez problémov pošle aj do pešej zóny a keď jej zadáte, že sa má vyhnúť spoplatneným úsekom, nie je jej to celkom jasné.
Čo ale samotný motor? „Jedna-šestka“ pod kapotou kombi strednej triedy…Vďaka prepĺňaniu má motor dostatok krútiaceho momentu (240 Nm). Rovnakým krútiacim momentom disponuje aj silnejšia verzia tohto motora s označením T4. Rozdiel je iba vo výkone. Verzia T3 má 150 koní, zatiaľ čo verzia T4 ich má o 30 viac. Na slušnú dynamiku podľa môjho názoru stačí aj 150 koní a 240 Nm základnej verzie. Mal som ale trochu dojem, že auto by mohlo byť ešte svižnejšie, nebyť prevodovky, ktorá je dosť dlhá. Kvalita radenia je mimochodom výborná, len skrátka jednotlivé prevody sú trochu dlhšie, ako býva zvykom. Zrejme sa v Göteborgu až príliš snažili o čo najnižšiu spotrebu. Motor síce točí pri 130-tke iba 2700 ot./min., čo je výborné, ale aspoň nižšie prevodové stupne by mohli byť o čosi kratšie a auto by tak získalo na dynamike.
Resumé
Volvo V60 T3 na mňa v konečnom dôsledku zanechalo veľmi dobrý dojem. Urobili tak aj predtým testované Volvá S60, no tie boli aj podstatne drahšie. Dobrá správa je, že ani základnou motorizáciou s klasickou manuálnou prevodovkou nič nepokazíte. Naopak, zo všetkých troch prevodoviek, ktoré sú k dispozícii, som mal práve z klasického manuálu najlepší dojem. No a základný motor jazdí naozaj slušne. Ak ale potrebujete prudšie zrýchľovať, netreba zabudnúť podradiť. Nie že by motoru chýbala sila, len tie prevody sú trošku dlhšie. Každopádne, Volvo V60 je podľa mňa aj so základnou motorizáciou dobrou kúpu.
Základná cena modelu – Volvo V60 T3 Base: 30 190 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo V60 T3 Ocean Race: 34 070 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1596 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 5700 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 1600-4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | – |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,6 / 5,6 / 6,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 692 |
Objem nádrže (l): | 67,5 |
Prevádzková hmotnosť: | 1532 |
Dĺžka (mm): | 4628 |
Šírka (mm): | 1865 |
Výška (mm): | 1484 |
Rázvor (mm): | 2776 |