BRATISLAVA 26. júna (WEBNOVINY) – Japonská automobilka Toyota spojila sily s koncernom PSA a v roku 2005 predstavili automobilky Toyota, Peugeot a Citroën malé mestské autíčka. Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 sa vyrábajú kvôli úspore nákladov v spoločnej továrni v českom Kolíne. K dispozícii sú ako s trojdverovou, tak aj s päťdverovou karosériou.
Českým trojičkám sa celkom darilo, najmä v západoeurópskych veľkomestách, a tak sa koncern Volkswagen inšpiroval ich úspechom a prišiel s vlastnými trojičkami. Vyrábať ich začal v decembri minulého roku a v tomto roku postupne prichádzajú do predaja. Ide o Volkswagen up!, Škodu Citigo a Seat Mii. Výroba týchto trojičiek prebieha v Bratislave a k dispozícii sú tiež v trojdverovej aj v päťdverovej verzii.
Prvú skúsenosť spoza volantu jednej z bratislavských trojičiek sme už popisovali v tomto článku. Vtedy išlo o Seat Mii, tentokrát sme dostali na redakčný test Volkswagen up!. Rozhodli sme sa ho však porovnať s Toyotou Aygo v špecifikácii pre rok 2012, pretože kolínska továreň zareagovala na príchod nových bratislavských trojičiek modernizáciou tých svojich. Súboj teda môže začať, prijímame stávky na víťaza.
Interiér
Už vonkajšie rozmery čo to napovedajú o tom, ktoré z dvojice testovaných áut bude mať priestrannejší interiér. Aygo je dlhé 3430 mm, široké 1615 mm a na výšku meria 1465 mm. Predné a zadné kolesá sú od seba vzdialené na 2340 mm. Volkswagen up! je o nejaký ten centimetrík vyšší, o 2,5 cm širší, ale až o 11 cm dlhší, pričom 8 cm predstavuje nárast rázvoru osí kolies. Up! sa nezdá, no keď som ho zaparkoval vedľa Pola, niektorými rozmermi ho nebezpečne doháňal. Na výšku nestráca up! ani celý centimeter. Rázvor osí kolies má Polo iba o 5 cm väčší, aj keď celkovo je Polo dlhšie až o 43 centimetrov.
Ani Aygo však nie je vo vnútri príliš malé. Jeho interiér bol navrhnutý tak, aby bez problémov odviezol štyri dospelé osoby. Môžem svedomito prehlásiť, že štyria dospelí sa do Ayga naozaj pomestia, no na Volkswagen up! Aygo výrazne stráca veľkosťou batožinového priestoru. Zatiaľ čo up! ponúka v základnom stave 251 litrov, do Ayga sa zmestí iba 138 litrov batožiny, čo je naozaj málo.
Ak by som mal porovnať interiéry oboch áut po kvalitatívnej stránke, Volkswagen má jasne navrch. Niet sa však čomu čudovať. Volkswagen je o sedem rokov novšie auto a bola by hanba, keby to na jeho interiéri nebolo vidieť. Interiér Ayga pôsobí celkovo jednoduchším a lacnejším dojmom. Treba však uznať, že dizajnéri robili čo sa dalo a aj s nízkym rozpočtom sa im podarilo vytvoriť zaujímavo tvarovanú palubnú dosku. Tá vo Volkswagene je taká tradičná, bez nejakého extra nápadu. Aygo má zaujímavo riešené ovládanie kúrenia a celý ten biely plast na stredovej konzole v noci svieti. Ak to nie je pekné, tak je to podľa môjho názoru aspoň netradičné a zaujímavé.
Motor
Obidve autá majú pod kapotou jednolitrový trojvalec. Ten v Toyote produkuje 50 kW (68 k) pri 6000 ot./min. a 93 Nm krútiaceho momentu pri 3600 ot./min. Motor v nami testovanom upe mal výkon 55 kW (75 k) pri 6200 ot./min. a disponoval krútiacim momentom 95 Nm, ktorý je k dispozícii v rozmedzí 3000 až 4300 ot./min. Papierovo by mal byť Volkswagen o čosi silnejší, no podľa mňa mal motor v Toyote lepší ťah.
Možno že to bol iba subjektívny pocit, keďže obidve autá vážia takmer rovnako (up! – 940 kg a Aygo – 921 kg), no zdalo sa mi, že motor v Toyote je taký hravejší. Lepšie reagoval na plyn a do otáčok sa hrnul s väčším nadšením. Treba však priznať, že je o dosť hlučnejší ako motor vo Volkswagene, takže ten dojem mohol vytvárať práve intenzívnejší zvukový prejav motora. Jazda v Aygu je totiž celkovo taká „dobrodružnejšia“. Aj s vibráciami trojvalcového motora sa konštruktéri Volkswagenu popasovali lepšie. Celkovo pôsobí volkswagen up! v porovnaní s Toyotou Aygo ako vyzretejšie auto.
Čo sa týka spotreby, obidve autá prekvapujú svojou úspornosťou. S upom sa dá v meste jazdiť za neuveriteľných päť litrov benzínu na 100 km. Pri snahe o úspornú jazdu sa dá dostať aj na 4,5 litra. Pri výlete mimo mesta je spotreba ešte nižšia. Pohybuje sa okolo štyroch litrov. Pri jazde po diaľnici však motor pri 130 km/h a zaradenom najvyššom piatom rýchlostnom stupni točí 3750 ot./min., takže spotreba sa blíži k šiestim litrom.
Toyota Aygo nemá ani otáčkomer, nie to ešte palubný počítač. Spotrebu sme teda vyrátali iba približne po dotankovaní. Vyzerá to ale tak, že priemerná spotreba Toyoty Aygo počas celého týždňa testovania v rôznych podmienkach nepresiahla 5 l/100 km.
Jazda
Na malých autách je zábavné to, že na hranicu ich možností sa človek dostane oveľa skôr a jednoduchšie. Na stratu priľnavosti ich tenkých pneumatík stačia omnoho nižšie rýchlosti v porovnaní s väčšími autami. Tým som pochopiteľne nechcel povedať, že jazdné vlastnosti malých áut sú nebezpečné. Iba hovorím, že ak človek chce, dokáže sa na malých autách naučiť veľa o správnom jazdení a to v relatívne nízkych rýchlostiach. Čo sa v stovke naučíš, v dvestovke akoby si našiel. Teraz nehovorím o veku, ale o rýchlosti.
Takéto autá si však ľudia nekupujú pre ich jazdné vlastnosti. V tejto kategórii je azda najdôležitejšia cena, praktická využiteľnosť auta a v treťom rade možno aj kvalita spracovania. Ako tu už bolo spomenuté, Volkswagen up! má kvalitnejšie vypracovaný interiér. Má však aj o čosi stabilnejší podvozok a silnejšie brzdy. Tento krpec sa možno nezdá, no už keď ho raz rozbehnete na vyššiu rýchlosť, kvôli zákrutám veľmi brzdiť nemusíte. Jeho podvozok s kolesami v rohoch karosérie si s tým hravo poradí. Užšie pneumatiky Toyoty začínajú pišťať pri o čosi nižších rýchlostiach, no Aygo je bojovník a ani on sa len tak ľahko nevzdáva. Aj keď gumy pištia, stopu statočne drží ďalej.
Volkswagen ešte musím pochváliť za vydarené svetlá. Na tak malé auto svietia naozaj výborne. Prekvapila ma aj kvalita zvuku, ktorý vychádzal z reproduktorov najmenšieho modelu od Volkswagenu. Naopak, Toyota Aygo sklamala kvalitou radenia. Kulisu päťstupňovej manuálnej prevodovky asi dodal koncern PSA.
Resumé
Koniec stávok. Nezostáva nám už nič iné, iba nahliadnuť do cenníkov. Najlacnejšia Toyota Aygo s trojdverovou karosériou a základnou výbavou stojí 6990 €. Nami testovaný päťdverový model s výbavou Spice Edition začína na cene 8140 €. Ceny Volkswagenu up! začínajú o rovných 1000 € vyššie, teda na 7990 €. Bavíme sa však o trojdverovom modeli so slabšou verziou motora, ktorá produkuje 44 kW (60 k) pri 5000 ot./min. Nami testovaný model mal strednú úroveň výbavy move up! a silnejší motor. Cena sa tak vyšplhala na 9350 € a to sa ešte stále bavíme o trojdverovej karosérii. Za druhý pár dverí sa pripláca 338 eur.
Ak by nezáležalo na peniazoch, bez váhania by som zobral Volkswagen. Lenže pod hranicou 10 000 € je tisíc eur celkom dosť, takže by som povedal, že kvality oboch áut sú primerané ich cene. Aygo nie je zlé auto, no je lacné a je to na ňom vidieť. Cena nami testovaného upu však vrátane príplatkovej výbavy dosahovala takmer 11 000 €. Na 10 210 € pritom začínajú ceny Pola, Yaris sa dá kúpiť už za 8990 €.
Volkswagen up! je teda skvelé malé mestské autíčko, no nie je lacné. Život je ale otázkou priorít. Ak je pre vás prvoradá úžitková hodnota auta, investujte radšej do väčšieho auta. Ak ale hľadáte vyslovene malé auto, Volkswagen up!, alebo jeden z jeho ďalších dvoch súrodencov, bude lepšia voľba ako Toyota Aygo a jej kolínski bratia.
Základná cena modelu – Toyota Aygo 1.0 VVT-i Base 3 dv.: 6 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Aygo 1.0 VVT-i Spice Edition 5 dv.: 8 140 €
Základná cena modelu – Volkswagen up! 1.0 BlueMotion (44 kW) take up!: 7 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen up! 1.0 BlueMotion (55 kW) move up!: 9 350 €
Technické údaje:
Toyota Aygo | Volkswagen up! | |
Motor | ||
Typ motora: | zážihový, radový | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 3 / 12 | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3): | 998 | 999 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 50 / 6000 | 55 / 6200 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 93 / 3600 | 95 / 3000 – 4300 |
Prevádzkové vlastnosti | ||
Maximálna rýchlosť (km/h): | 157 | 172 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 14,2 | 13,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,3 / 3,9 / 4,4 | 5,1 / 3,7 / 4,2 |
Rozmery a hmotnosti | ||
Batožinový priestor (l): | 138 | 251 |
Objem nádrže (l): | 35 | 35 |
Pohotovostná hmotnosť: | 921 | 940 |
Rozmer pneumatík: | 155/65 R14 | 175/65 R14 |
Dĺžka (mm): | 3430 | 3540 |
Šírka (mm): | 1615 | 1641 |
Výška (mm): | 1465 | 1489 |
Rázvor (mm): | 2340 | 2420 |