BRATISLAVA 9. júna (WEBNOVINY) – Koncom minulého roka pribudla v ponuke úžitkových vozidiel automobilky Volkswagen modernizovaná verzia modelu Caddy. Auto má výrazne prepracovanú prednú časť, ktorej dizajn korešponduje s najnovšími modelmi wolfsburgskej automobilky. K iným zásadným zmenám však nedošlo. Už v roku 2006, kedy vznikala pôvodná verzia tohto modelu, dostalo auto od konštruktérov do vienka naozaj veľkorysé vnútorné rozmery. Na fotkách to tak možno nevyzerá, ale auto je naozaj dosť vysoké. Verzia s pohonom 4MOTION je pritom kvôli vyššej svetlej výške v konečnom dôsledku ešte vyššia. Každopádne, auto je naozaj mimoriadne priestranné a tak nebol dôvod meniť to, čo je dobré.
Interiér
Modely automobilky Volkswagen sú známe svojim kvalitným a precízne vypracovaným interiérom. Výnimkou nie je ani úžitkové Caddy. Vo vnútri nájdete veľa prvkov z drahších osobných modelov. Prezrádza ho iba lacnejšie pôsobiaci tvrdý plast, ktorý tvorí väčšinu palubnej dosky. Celkový dojem z interiéru je však na úžitkové auto veľmi dobrý.
Ak sa vám zdá Caddy zvonku vysoké, ešte viac budete prekvapení po nasadnutí. Usadíte sa za volant a nemáte pocit, že šoférujete veľké auto. Z pohľadu vodiča je to takmer čistokrvný „osobák“. Keď sa však otočíte, za sebou zbadáte obrovský „hangár“, kde sa zmestia ďalší traja ľudia a kopec batožiny. Strecha je už v oblasti tesne za opierkami hlavy predných sedadiel tak vysoko, že z miesta vodiča na ňu dosiahnete iba z vystretou rukou.
Predpokladám, že o mieste pre cestujúcich vzadu hovoriť nemusím. Je ho pochopiteľne na rozdávanie. Komfort sedenia však nie je taký, ako u osobných áut. Sedíte o dosť vyššie ako pasažieri na predných sedadlách a ku komfortu jazdy neprispieva ani tuhé pruženie, ktoré je nastavené viac na prenos ťažkého nákladu, ako na komfortnú jazdu pri menšom zaťažení.
Batožinový priestor je obrovský. Už v základnom stave ponúka 750 litrov. Po sklopení sedadiel a odstránení krytu batožinového priestoru máte k dispozícii už 2 852 litrov. Ak sedadlá vyberiete, Caddy vám ponúkne až 3 030 litrov úložného priestoru.
Motor
Pod kapotou nami testovaného auta pracovala koncernová klasika 2.0 TDI. Vynikajúci motor. Zaslúži si pochvalu za svoj mimoriadne kultivovaný chod a ani v slabšej verzii (81 kW), ktorú sme mali k dispozícii, mu nechýba potrebný ťah. To je zásluhou aj dobre odstupňovanej šesťstupňovej manuálnej prevodovke s ukážkovo presným radením.
Čo sa týka spotreby, na 100 km jazdy mestom potrebuje Caddy približne 6,5 až 7 litrov nafty. Na diaľnici je spotreba zhruba rovnaká. Ani pri jazde po okreskách príliš neklesá. Auto má predsa len veľkú čelnú plochu a odpor vzduchu spraví svoje. Teoreticky by ste sa vedeli dostať pod šesť litrov. Nám palubný počítač ukázal na takmer 500 km dlhej trase spotrebu 6,1 litra nafty na 100 km. Časť cesty však viedla aj diaľnicou.
Jazda
Ako som už spomínal, Volkswagen Caddy je z pohľadu vodiča ako bežné osobné auto a tak sa cítite aj pri jeho riadení. K polohe za volantom mám teda iba jednu výčitku. Stredová konzola má nevhodný tvar a o jej výklenok si vyšší vodiči musia udierať koleno. Ja so svojou výškou 180 cm som problém nemal, no medzi mojim pravým kolenom a stredovou konzolou bol voľný asi iba jeden centimeter.
O dojme zo samotnej jazdy som už niečo naznačil. Cestujúci na predných sedadlách sa vezú komfortne ako v bežnom osobnom aute, no pasažieri vzadu trpia kvôli tvrdému pruženiu zadnej nápravy. Už keď sme pri zadnej náprave, v prípade verzie 4MOTION je poháňaná. Verzia 4MOTION je určená pre takých ľudí, ktorý potrebujú nie len priestrannú ľahkú dodávku, ale aj auto, ktorému nerobia problém nespevnené cesty či ľahší terén.
Bol som veľmi milo prekvapený, čo Caddy v teréne dokáže. Samozrejme, že to nie je off-road, no môžete si byť istí, že s ním zvládnete minimálne to, čo s nalešteným moderným SUV. Relatívne nízka hmotnosť a veľká svetlá výška robia z Volkswagenu Caddy 4MOTION prekvapivo použiteľné auto aj v teréne. Vysoká karoséria je však limitujúcom faktorom pri bočných náklonoch. A to nie len v teréne, ale aj na ceste. Auto v zákrutách síce ochotne drží stopu, no karoséria sa kvôli svojej výške nakláňa o niečo výraznejšie, ako ste na to zvyknutí z osobných áut. Treba si na to dať pozor, pretože vy síce máte dojem, že sedíte nízko, ale zvyšok auta za vami je poriadne vysoký.
Resumé
Počas týždňa stráveného s novým Volkswagenom Caddy som zistil, že je to naozaj veľmi univerzálne auto. Je dostatočne veľké na to, aby ste ho využívali na pracovné účely. Funkciu dodávky by sme teda mali. V tejto osobnej verzii zvláda Caddy aj funkciu bežného rodinného auta. Odvezie piatich ľudí a aj s piatimi ľuďmi na palube máte stále k dispozícii 750 litrov priestoru pre batožinu. No a v prípade verzie 4MOTION sa s tým všetkým na palube nemusíte báť opustiť asfaltky a štverať sa niekam do kopcov na chatu. Skutočne univerzálne auto.
Základná cena modelu – Volkswagen Caddy 1.2 TSI 63 kW 5 st.: 15 608 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4MOTION 81 kW 6 st.: 21 590 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1968 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 81 / 4200 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 280 / 1750 – 2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 12,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,8 / 5,7 / 6,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 750/2852/3030 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Prevádzková hmotnosť: | 1691-1777 |
Rozmer pneumatík: | 195/65 R15 |
Dĺžka (mm): | 4406 |
Šírka (mm): | 1794 |
Výška (mm): | 1850 |
Rázvor (mm): | 2681 |