BRATISLAVA 28. apríla (WEBNOVINY) – Octavia. Kto by ju nepoznal? Ide o jedno z najrozšírenejších áut na Slovensku. Stále však má čo ponúknuť. Pri našom poslednom stretnutí s Octaviou po facelifte sme sa presvedčili, že aj nový maloobjemový motor 1.2 TSI je skvelou voľbou. Teraz sa nám do rúk dostalo auto s konvenčným atmosféricky plneným štvorvalcom 1.6 MPI. Nový menší agregát TSI vytlačil tento klasický motor, pretože je výkonnejší (najmä krútiaci moment je väčší) a úspornejší. Starší motor však Škodovka upravila tak, aby spaľoval plyn.
Motor
Pod kapotou tejto Octavie pracuje dobre známy osemventilový motor s viacbodovým vstrekovaním, ktorý z objemu 1,6-litra produkuje výkon 75 kW (102 k) za predpokladu, že spaľuje benzín. Je však zaujímavý tým, že dokáže spaľovať aj skvapalnený propán-bután, teda LPG (Liquefied Petroleum Gas – skvapalnený ropný plyn). V tom prípade disponuje o niečo nižším výkonom – 72 kW (98 k). Pri jazde to ale v skutočnosti ani nie je poznať.
Princíp spaľovania LPG v autách je vám určite dobre známy. Auto má dve nádrže a viete si prepínať, aké palivo chcete v danej chvíli spaľovať. Rozdiel je akurát ten, že v prípade tejto Octavie to máte namontované priamo od výroby. Nie sú teda potrebné žiadne ďalšie zásahy do motora, ktoré by zrušili záruku výrobcu. Tankovací otvor nádrže je navyše elegantne umiestnený hneď vedľa toho, cez ktorý sa tankuje benzín. Na nárazníku vám teda nestraší čierny uzáver nádrže LPG a pri tankovaní plynu jednoducho odklopíte veko nádrže, ako keby ste tankovali benzín. Namontujete jeden z dvoch nadstavcov, ktoré k autu dostanete a LPG sa môže „čapovať“. Na Slovensku vám s tým ochotne, ale vlastne povinne, pomôže obsluha čerpacích staníc. S autom sme ale jazdili aj po západnej Európe a tam nám s tým nikto nepomáhal. Nie je to však nič zložité.
Nádrž na plyn sa nachádza v mieste rezervy. Nevýhodou je fakt, že prídete o rezervu a bude vám musieť stačiť sada na opravu defektov. Na druhej strane však nestratíte ani liter z obrovského batožinového priestoru Octavie, ktorý sa už v základnom stave môže pochváliť hodnotou 560 litrov.
Na stredovom tuneli nájdete malý prepínač benzínu a plynu, ktorý navyše LED diódami znázorňuje, koľko plynu ostáva v nádrži a že či auto momentálne spaľuje plyn, alebo benzín. Prepínanie sa deje automaticky. Auto stále naštartuje na benzín a po chvíli sa prepne na plyn. Meniť sa to dá aj počas jazdy a vo väčšine prípadov to ani nespozorujete.
Oplatí sa to?
Výrobca udáva, že Octavia 1.6 MPI LPG spotrebuje v mestskom cykle 9,8 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta si od vás vypýta 5,7 litra naturalu. Pri snahe o úspornú jazdu sa v meste viete dostať na tých 9 litrov. Situácia sa však mení pri jazde na plyn. Spotreba totiž stúpa o nejakých 10-15 %. Výrobca udáva spotrebu v meste 12,3 litra LPG na 100 km a počas testu sme sa ani napriek snahe nedostali pod 11 litrov. Mimo mesta by malo auto podľa výrobcu spotrebovať 7,3 litra LPG na 100 km. V praxi by ste nemali mať problém zmestiť sa do ôsmich litrov. Na diaľnici je spotreba kvôli absencii šiesteho prevodového stupňa o čosi vyššia. Zatiaľ čo pri 100 km/h točí motor 3 000 ot./min, pri 140 km/h je to už rovných 4 000 ot./min.
Čo to teda v konečnom dôsledku pre majiteľa znamená? Aj keď je spotreba paliva pri jazde na LPG o čosi vyššia, stále ušetríte. A dosť. Ak by spotreba benzínu a plynu bola úplne rovnaká, pri súčasných cenách týchto palív by ste ušetrili až zhruba polovicu. Keďže je tá spotreba na plyn o čosi vyššia, úspora nebude predstavovať až tých 50 % nákladov, no aj tak je stále zaujímavá.
Resumé
Octavia je dobré a osvedčené auto. Má celkom príjemne vypracovaný interiér, ktorý je hlavne priestranný. Ako bonus získavate jeden z najväčších batožinových priestorov vôbec. Čo sa týka ekonomiky prevádzky, ak vezmete do úvahy, že priemerná cena LPG je 0,70 €, čo je zhruba polovičná cena benzínu, jednoduchšie sa to dá predstaviť aj tak, že jazdíte síce na benzínovom aute, ale s polovičnou spotrebou. Ak teda jazdíte na plynovej Octavii, ako keby ste jazdili s benzínovým autom, ktoré ma spotrebu v meste do 6 litrov a mimo mesta do štyroch litrov. Takých je naozaj veľmi málo a sú to malé autá. Skôr by sa takáto spotreba dala porovnať s motorom 1.6 TDI, ktorý môžete mať aj v Octavii. Otázne však je, či jeho reálna spotreba bude zodpovedať tabuľkovým hodnotám od výrobcu. Ďalšou kapitolou sú potom servisné náklady zložitejšieho prepĺňaného vznetového motora a jednoduchého atmosférického zážihového agregátu. O hybridoch ani nehovorím. Test by som ukončil konštatovaním, že Octavia na LPG znamená dobré a veľmi lacné vozenie.
Základná cena modelu – Škoda Octavia 1.4 MPI Classic: 12 759 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia 1.6 MPI LPG Ambiente: 17 669 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1595 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 75 (72) / 5600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 148 (144) / 3800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 12,9 (13,1) |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,8 (12,3) / 5,7 (7,3) / 7,2 (9,2) |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 560/1350 |
Objem nádrže (l): | 55 (44) |
Pohotovostná hmotnosť: | 1330 |
Rozmer pneumatík: | 195/65 R15 |
Dĺžka (mm): | 4569 |
Šírka (mm): | 1769 |
Výška (mm): | 1462 |
Rázvor (mm): | 2578 |