Test: Škoda Fabia RS

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Škoda Fabia RS
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 12. augusta (WEBNOVINY) – Škodu Fabia všetci dobre poznáme, no málokto mal možnosť vyskúšať si Fabiu RS. Fabiu u nás vidíte na každom kroku, no zeleno-červeno-strieborný nápis „VRS“ zdobí iba máloktorú z nich. Som preto veľmi rád, že som mal možnosť vyskúšať si túto neobyčajnú verziu obyčajného auta.

Bez zbytočného „obkecávania“ prejdem rovno k veci. Aj keď je Fabia RS stále „iba“ Fabia, vďaka širokým možnostiam personalizácie si viete z verzie RS vyskladať naozaj vizuálne príťažlivé auto. Ponuka farieb karosérie je dosť široká. Navyše sa môžete hrať s farbou strechy, ktorá môže byť vo farbe karosérie, čierna, biela, alebo dokonca strieborná, či s farbou 17-palcových diskov kolies. Tie môžu byť aj biele (ako vidíte na testovanom aute), čo vyzerá veľmi dobre, no kolesá sa rýchlo zašpinia. Bez príplatku disky ostávajú strieborné. K dispozícii sú ale aj v čiernom a antracitovom prevedení, ktoré vyzerá tiež výborne. Samozrejme ale záleží na tom, akú farbu karosérie si zvolíte. Skrátka, ak by som si kupoval Fabiu RS, nad farbami by som rozmýšľal asi najdlhšie.

Škoda Fabia RS
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Podľa môjho názoru by si interiér zaslúžil trochu viac výnimočnosti, ako iba špeciálne poťahy s logami „VRS“ a volant s tým istým logom. Predsa len je cenovka Fabie RS z trochu inej „ligy“, ako v prípade základnej Fabie 1.2 HTP. Zvonku si viete auto veľmi pekne upraviť, no vo vnútri ostáva takmer pôvodné. Vrcholom sú vnútorné kľučky dverí z čierneho plastu. Aspoň takéto veci ako kľučky, madlá dverí, alebo iné drobnosti v interiéri by mohol zdobiť kov.

Motor

Poďme však ale na to podstatné a tým je okrem iného aj motor pod kapotou. Treba si uvedomiť, že výkon motora vo Fabii RS je takmer dvojnásobný, ako výkon najsilnejšej verzie bežnej Fabie. Tou je Fabia 1.2 TSI, ktorej turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec produkuje 77 kW (105 k). Pod kapotou Fabie RS ale vrčí 1,4-litrový štvorvalec, ktorý vďaka prepĺňaniu kompresorom aj turbodúchadlom dosahuje výkon až 132 kW (180 k). Zo zvuku tohto motora budete mať asi rovnaké emócie, ako keď ste si prečítali, že má 180 koní, takže rovno prejdem k spotrebe.

Škoda Fabia RS
Foto: Ondrej Rabatin

Výrobca – optimista tvrdí, že v meste Fabii RS postačí 7,7 litra benzínu na 100 km. Podľa mojich skúseností je to nereálne. Keď sa budete snažiť, zmestíte sa do deviatich litrov. Ak občas aj pridáte, do desiatich litrov na 100 km sa vojdete určite. Optimisti z Mladej Boleslavi ďalej tvrdia, že Fabia RS spotrebuje mimo mesta 5,2 litra benzínu na 100 km. Nám palubný počítač ukázal rovnú šestku, no už to nie je až tak ďaleko od výrobcom udávaného údaju. Ak by ste sa veľmi snažili, možno sa vám podarí dosiahnuť aj sľubovaných 5,2 litra. Na diaľnici spotreba narastie vďaka sedemstupňovej prevodovke iba na sedem litrov.

Jazda

Dostávame sa ku „koreňu veci“. Škoda Fabia bola postavená ako malé rodinné „približovadlo“ určené predovšetkým do mesta. Skrátka, je to Fabia a nie „športiak“. Čo sa však stane, ako do Fabie strčíte naozaj výkonný motor? No v prvom rade zistíte, že auto jazdí dosť rýchlo, no vy sa za volantom necítite práve najlepšie. K takým jazdným výkonom by to chcelo lepšiu polohu za volantom. Tá je však ovplyvnená samotnou konštrukciou auta a nie motorom pod kapotou, takže aj vo Fabii RS musíte sedieť nepríjemne vysoko.

Na margo hnacieho ústrojenstva poviem iba toľko – prakticky nemá chybu. Motor je úžasný. V celom otáčkovom spektre nemá „hluché“ miesto. Vďaka dvojitému prepĺňaniu sa môžete spoľahnúť, že budete mať dostatok výkonu za každých okolností. Dvojspojková prevodovka je tiež výborná. Aj keď ja osobne preferujem manuálne prevodovky, dvojspojková prevodovka je v podstate jedinou porovnateľnou alternatívou pre športové auto. Radí bleskurýchlo a aj zmeny prevodových stupňov sú komfortné. Horšie je to s rozjazdami, ale všetko je to v rámci prijateľných medzí.

Kameňom úrazu je však podvozok. Keďže Fabia je úzka a vysoká, jej jazdné vlastnosti logicky nemôžu byť už len z fyzikálneho hľadiska ohromujúce. Konštruktéri však chceli, aby boli, takže Fabia RS dostala tvrdý podvozok a 17-palcové disky kolies obuté do tak nízkoprofilových pneumatík, že cítite každý jeden kamienok, po ktorom prejdete. V konečnom dôsledku teda vie byť jazda vo Fabii RS až nepríjemne nekomfortná.

Na druhej strane, na kvalitnom povrchu drží v zákrutách ako priklincovaná. Tu sa však dostávame k ďalšiemu problému. Konštruktéri nastavili podvozok Fabie RS tak, aby fungoval. Naozaj, Fabia RS sedí na ceste výborne, ak náhodou nejdete po typickej slovenskej ceste, na ktorej iba bezradne poskakuje. Potom si však ako keby prestali veriť a nainštalovali nevypínateľný stabilizačný systém. Aj do verzie RS, čo je podľa mňa paradox. Veď športové verzie áut si kupujú väčšinou ľudia, ktorí jazdiť vedia. Nevidel by som v tom ale až taký zásadný problém, keby nebolo to ESP tak zákerné.

Fabia RS na mňa preto miestami pôsobila ako schizofrenik, ktorý neustále zvádza vnútorný boj so svojím druhým ja. Rozbehnete sa na poriadnu rýchlosť, čo nie je pre silný motor žiaden problém. Vletíte do zákruty, tvrdý podvozok vás podrží, auto sa nakloní iba minimálne. Vtom sa ESP zľakne: „Pomoc! Idem príliš rýchlo, veď som iba Fabia!“ a zasiahne. Keby pokazilo zábavu, v poriadku. Lenže stabilizačné systémy na Škodovkách zasahujú tak zákerne, až to môže byť miestami nebezpečné. Už som to raz spomínal v teste Škody Yeti, teraz ma o tom presvedčila Fabia RS. V tomto prípade to však bolo na suchom asfalte! Na mojom „testovacom úseku“, ktorý poznám ako vlastnú dlaň, sa mi v ľavotočivej zákrute, ktorá nasleduje po menšom horizonte aktivovalo na zlomok sekundy ESP. Predné brzdové strmene sa iba na chvíľočku zahryzli do kotúčov, čo však bolo tak necitlivé, že to spôsobilo taký ani nie mini, ale mikro nedotáčavý šmyk. Ak však vysokou rýchlosťou prechádzate ľavotočivou zákrutou a zrazu ste kvôli tomu meter od zvodidla, viete si predstaviť, že mi to vtipné asi neprišlo.

Škoda Fabia RS
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Ak chcete dizajnovo zaujímavú Fabiu s poriadne silným motorom, no v skutočnosti nechcete jazdiť rýchlo, iba si radi užívate pocit, keď vás prudká akcelerácia na rovinke zatlačí do sedadla, Fabia RS je auto pre vás. Samozrejme, musíte byť zvyknutí na tvrdý podvozok, prípadne nejazdiť po zlých cestách. Ak však chcete naozaj rýchle a fungujúce auto, ktoré si dokážete naplno užiť aj v zákrutách, na Fabiu RS zabudnite. ESP vám to nedovolí. Jedine, že by ste mu vytiahli poistku.

Základná cena modelu – Škoda Fabia 1.2 HTP (44 kW): 7 727 €

Základná cena testovanej verzie – Škoda Fabia RS: 18 377 €

Škoda Fabia RS
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Škoda Fabia RS
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Škoda Fabia RS
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Škoda Fabia RS
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1390

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

132 / 6200

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

250 / 2000-4500

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

224

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

7,3

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,7 / 5,2 / 6,2

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

315/1180

Objem nádrže (l):

45

Pohotovostná hmotnosť:

1318

Rozmer pneumatík:

205/40 R17

Dĺžka (mm):

4029

Šírka (mm):

1642

Výška (mm):

1492

Rázvor (mm):

2454

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Škoda Auto