BRATISLAVA 1. marca (WEBNOVINY) – Čo to vlastne je, to MQB? Ide o nový druh podvozkovej platformy, ktorú vyvinul nemecký koncern Volkswagen. Jej hlavnou výhodou je to, že je modulárna, čo vyplýva už z názvu. Táto nová podvozková platforma je však variabilná do takej miery, ako doteraz nebola žiadna iná. Dá sa meniť rázvor aj rozchod kolies. Variabilná dĺžka predného a zadného previsu je samozrejmosťou. Pevná ostáva prakticky iba vzdialenosť medzi prednou nápravou a priečkou rozdeľujúcou interiér od motorového priestoru.
Aj keď to možno na prvý pohľad nie je jasné, v automobilovom priemysle ide o veľkú vec. Volkswagen plánuje na tejto novej podvozkovej platforme postaviť až 70 modelov, čím výrazne zníži náklady na vývoj nových áut. Závidí mu ju dokonca aj samotná Toyota, ktorej Volkswagen minulý rok vyfúkol titul najväčšej automobilky sveta.
Prvým autom, ktoré bolo skonštruované na platforme MQB, je nové Audi A3. Potom prišli na rad neprémiové modely: prvý bol Volkswagen Golf, neskôr predstavili Seat Leon a zatiaľ poslednou je Škoda Octavia. Audi A3 sme si už nakrátko mohli vyskúšať ako v trojdverovej, tak aj v päťdverovej verzii Sportback, Golf sme podrobili klasickému redakčnému testu, Leon tu máme teraz a Octaviu otestujeme čoskoro. Každopádne, všetky autá s platformou MQB jazdili skvelo a Seat Leon nie je výnimkou. No nepredbiehajme.
Interiér
Pod peknou karosériou skrýva nový Seat Leon úplne rovnakú techniku ako Audi A3 alebo Volkswagen Golf. Jeho cena je však o čosi nižšia. Spomedzi všetkých doteraz postavených áut na platforme MQB je dokonca najlacnejší, ako sa môžete dočítať v tomto článku. Musím však povedať, že na interiéri je to trochu vidieť.
Všetko je v poriadku, materiály sú fajn, úroveň spracovania je tiež hodná koncernu VW, no Nemci proste museli nejako odlíšiť Golf od Leona. No a už keď je ten Leon krajší, v interiéri mu musí stačiť menej dekoračných materiálov ako má Golf. Preto ani z druhej najvyššej výbavy Style, ktorú má auto na fotkách, nemáte pocit luxusu. Ten prichádza až s najvyšším stupňom výbavy FR, pričom nejde ani tak o pocit luxusu, ale skôr o dojem z pridanej hodnoty v podobe športového akcentu.
Aj keď je nový Seat Leon o nejaký ten centimetrík menší ako jeho predchodca, vnútorný priestor je viac než dostatočný. Sedenie na zadných sedadlách by som dokonca označil za najlepšie spomedzi všetkých spomínaných áut. Operadlá majú totiž vytvarované výraznejšie bočné vedenie, čiže dokážu poskytnúť nejakú tú oporu v zákrutách aj cestujúcim vzadu.
Motor
Pod kapotou nami testovaného exempláru pracoval vznetový motor 1.6 TDI s výkonom 77 kW (105 k). Tento agregát je veľmi kultivovaný, dobre reaguje na plyn a ochotne stúpa do otáčok. Jediným problémom je päťstupňová manuálna prevodovka, s ktorou spolupracuje. Aby konštruktéri dokázali zabezpečiť relatívne nízke otáčky pri diaľničnom tempe, jednotlivé prevody sú dosť dlhé. Motor síce pri rýchlosti 130 km/h točí „iba“ 2400 ot./min. a z nádrže ubúda tempom 6 l/100 km, no z trojky na štvorku sa radí niekde medzi 50 a 60 km/h. V praxi to znamená, že stále jazdíte buď s mierne podtočeným motorom, alebo s otáčkami už takmer zrelými na preradenie.
Čo sa týka spotreby paliva, v meste sa dá bez problémov zmestiť do šiestich litrov. Mimo neho bola spotreba zhruba o liter nižšia. Musím však podotknúť, že na test sme dostali úplne nové nezabehnuté auto. Keď sme ho preberali, malo najazdených iba niečo okolo 30 km. Spotreba nafty by teda po zábehu ešte mohla klesnúť.
Jazda
Španielska značka Seat dodáva nemeckému koncernu Volkswagen trochu temperamentu. Plní totiž úlohu „športovej značky“. Nie, Seaty nie sú Lamborghini ani Bugatti, ale sú to bežné rodinné autá so športovými génmi. Leon je v podstate španielsky Golf, no na jazde je cítiť, že je to Seat. Podvozok má spomedzi všetkých áut postavených na platforme MQB najpevnejší. V zákrutách drží znamenite, no je to trochu aj na úkor komfortu. Najmä na týchto našich cestách, ktoré sú momentálne ako po bombardovaní.
Zaujímavosťou je tiež použitie rozdielnej zadnej nápravy v závislosti od výkonu motora. Kým nemá motor aspoň 150 koní, vzadu má iba tuhú nápravu. Nezávislé viacprvkové zavesenie kolies majú teda iba najsilnejšie motory. Platí to ako pre Leon, tak aj pre Octaviu. V prípade Audi A3 a Volkswagenu Golf majú tuhú zadnú nápravu iba motory 1.2 TSI a 1.6 TDI.
Nemal som možnosť priamo porovnať to isté auto s rozdielnou zadnou nápravou. Keď sme testovali Golf, mal vzadu „multilink“, Leon mal jednoduchú tuhú nápravu. Pruženie Leonu však bolo citeľne tvrdšie a nemyslím si, že to bolo použitou nápravou. Skôr ide o naladenie podvozku. Bol tam ešte ale jeden rozdiel, a to filtrovanie hluku od podvozku. Golf bol na tom opäť lepšie ako Leon.
Resumé
Volkswagen si uvedomil, že v posledných rokoch nevenoval značke Seat takú pozornosť, akú si zaslúži. Preto naštartoval veľký revitalizačný program, v ktorom zohrá jednu z najhlavnejších úloh práve nový Seat Leon. Musím skonštatovať, že je to po všetkých stránkach vynikajúce auto. Je však škoda, že Nemci nedovolia, aby bol Leon lepší ako Golf. Má preto síce trochu chudobnejšie pôsobiaci interiér a menej dôsledne odhlučnený podvozok v porovnaní s Golfom, no ten rozdiel v cene a najmä v dizajne za to určite stojí.
Základná cena modelu – Seat Leon 1.2 TSI (63 kW) Entry: 11 990 €
Základná cena testovanej verzie – Seat Leon 1.6 TDI Style: 17 490 €
Registračná daň na testované auto: 0 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 77 / 3000-4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 250 / 1500 – 2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 192 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,2 / 3,5 / 4,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 380 / 1220 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1281 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4263 |
Šírka (mm): | 1816 |
Výška (mm): | 1459 |
Rázvor (mm): | 2636 |