Renault Wind je veľmi unikátne auto. Na trhu prakticky nemá konkurenta. Využíva techniku Renaultu Twingo, čo znamená, že patrí medzi tie najmenšie vozidlá na našom trhu. V segmente mikroautomobilov však nikto neponúka športový roadster. Kedysi tu bol o niečo väčší Opel Tigra, ale to už je minulosť. Wind má tak celý tento „kus koláča“ pre seba. Síce je to veľmi okrajový segment, ale predsa.
Samozrejme, samotný fakt, že Wind je „jediný svojho druhu“, by potenciálnych zákazníkov nepresvedčil. Preto je tu mimoriadne efektívny systém, ktorý dokáže sklopiť strechu za neuveriteľných 12 sekúnd. Navyše, neskladá ju do batožinového priestoru, ale nad neho. Poloha strechy teda nijako neovplyvňuje veľkosť batožinového priestoru. Stále máte k dispozícii 270 litrov pre vašu batožinu.
Interiér
Vo vnútri je miesto iba pre dvoch. Tí sa však na nedostatok miesta nemôžu sťažovať. Iste, ak presadnete z bežného auta, v maličkom dvojmiestnom Renaulte sa zrazu môžete cítiť stiesnene. Najmä s nasadenou strechou. Je to ale iba pocit. V aute by sa mali bez problémov usadiť aj tí vyšší. Trochu obmedzujúci však môže byť výhľad z auta. Všetky okná sú pomerne nízke, vrátene toho čelného. Chvíľu som si musel zvykať na stredové spätné zrkadlo, ktoré mi trochu zavadzalo vo výhľade.
Palubná doska je veľmi zaujímavo tvarovaná. Interiér určite zaujme svojim športovým dizajnom, no praktický veľmi nie je. Chýbajú odkladacie miesta. Nielen že si nemáte kam odložiť nápoj, ale rozumné miesto nenájdete ani pre mobil. Tiež som mal pocit, že interiér je miestami príliš „plastový“, no netreba zabúdať, kde je pôvod tohto auta.
Motor
Nie len podvozok, ale aj motor si silnejšia verzia Renaultu Wind prepožičala z Twinga RS. Pre Wind sú v ponuke iba dva motory. 1.2 TCe a 1.6 16v. Obidva agregáty sú podľa môjho názoru celkom vydarené, no človeka to prirodzene ťahá k silnejšej „jedna-šestke“ z Twinga RS. Motor má celkom odhodlaný zvukový prejav, najmä v tých vyšších otáčkach. V tých nižších sa o príjemný akustický zážitok stará výfuk.
Apetít agregátu zodpovedá jeho objemu a nadpriemernému výkonu – 133 koní z objemu 1,6-litra. V reči čísel je to zhruba 9 litrov na 100 km v mestskej premávke. Pri diaľničnej 130-tke točí motor na krátkej päťstupňovej prevodovke vyše 4 000 ot./min. Spotreba sa v takom prípade pohybuje okolo 8 litrov na 100 km. Mimo mesta si však od vás váš Wind nevypýta viac ako 6 litrov.
Jazda
V tejto oblasti Wind naozaj vyniká. Bol skonštruovaný na to, aby prinášal radosť z jazdy a ide mu to veľmi dobre. Pre športovú jazdu je mimoriadne dôležitý správny posed za volantom. Vo Winde je to bez problémov. Sedadlá majú perfektný tvar a vynikajúce bočné vedenie. Samotná pozícia voči volantu a ostatným ovládacím prvkom je tak isto veľmi dobrá. Sedí sa dosť nízko. Čo ma však trochu mrzelo, bol chod radiacej páky. Nie je to síce nič tragické, no nie je to proste ono.
No a samotná jazda? Nezáleží na tom, či je strecha hore, alebo dole. Vždy je to zábava, no stále iným spôsobom. So strechou nad hlavou sa vám lepšie jazdí svižnejšie, zatiaľ čo so strechou dole si chcete skôr užiť slnko a vietor vo vlasoch.
Ako už bolo spomenuté, Wind zdedil podvozok z Twinga a Wind so silnejším motorom zdedil aj tvrdší podvozok Twinga RS. Možno to na nekvalitných mestských cestách nie je práve najpríťažlivejšie, no na vašej obľúbenej okreske bude Wind excelovať. Ochotne sa vrhá do zákrut a dokáže nimi prejsť takou rýchlosťou, že niekedy máte pocit, že tá „jedna-šestka“ pod kapotou je mu málo. Čo ma tiež veľmi príjemne prekvapilo je fakt, že Wind patrí medzi moderné predokolky, ktoré na limite dokážu byť aj pretáčavé.
Resumé
Ak si spomínate na porovnávací test Renaultu Clio RS a Renaultu Mégane GT, okrem iného som tam písal aj o tom, že Renault je asi jedinou automobilkou, ktorá má v ponuke také autá, ktoré vám dokážu vyčariť úsmev na tvári a nemusia pritom ani veľa stáť. Uznávam, že Wind je iba malé dvojmiestne auto a vzhľadom na to nie je práve najlacnejšie, ale dokáže vám ponúknuť toľko radosti z jazdy, ako omnoho drahšie a luxusnejšie kabriolety, či športovejšie roadstery.
Základná cena modelu – Renault Wind 1.2 TCe Dynamique: 15 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Wind 1.6 16v Exception: 17 990 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 98 / 6750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 160 / 4400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,1 / 5,7 / 6,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 270 |
Objem nádrže (l): | 40 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1173 |
Rozmer pneumatík: | 205/40 R17 |
Dĺžka (mm): | 3833 |
Šírka (mm): | 1689 |
Výška (mm): | 1381 |
Rázvor (mm): | 2368 |