BRATISLAVA 16. augusta (WEBNOVINY) – Už to bude 20 rokov, čo malé Twingo po prvýkrát uzrelo svetlo sveta. Svetovú výstavnú premiéru totiž prvá generácia modelu Twingo absolvovala na parížskom autosalóne v roku 1992. Toto miniautíčko si veľmi rýchlo získalo priazeň Európanov nie len vďaka svojmu zaujímavému dizajnu, ale najmä svojou praktickosťou. Twingo totiž prišlo s posuvnými zadnými sedadlami, čím umožnilo majiteľovi zvoliť si medzi veľkým batožinovým priestorom alebo dostatkom miesta na zadných sedadlách. Vďaka tejto nevídanej variabilite a priaznivej cene konkurovalo aj autám o triedu väčším.
Prvé Twingo bolo tak populárne, že vo výrobe zostalo neuveriteľných 14 rokov. Jeho nástupca bol svetu predstavený až v roku 2006 na rovnakom mieste. Základnú charakteristickú črtu, posuvné zadné sedadlá, si pochopiteľne ponechala aj druhá generácia modelu. Modernizovanú druhú generáciu Renaultu Twingo predviedla automobilka minulý rok, opäť v Paríži. Predaj na slovenskom trhu začal v decembri, pričom športová verzia R.S., ktorú sme mali možnosť preveriť v redakčnom teste, sa predáva od marca.
Twingo po facelifte doslova ožilo. Platí to aj pre jeho športovú verziu R.S., ktorá teraz vyzerá ešte ostrejšie. Najviac charakteru dodali autu asi nové prídavné svetlomety, no nechýbajú ani spojlery, difúzor a celkovo odvážnejší postoj, ktorý patrí ku každému správnemu športovému autu.
Interiér
Vo vnútri je Twingo R.S. rovnako dravé ako zvonku. Čierne sedadlá sú lemované bielou farbou a opierky hlavy zdobí biely nápis R.S. Biely je aj vrch volantu, ktorý má v stredovej polohe šedú rysku. Interiér je prešívaný žltou nitkou.
Po estetickej stránke je ne tom teda interiér Twinga R.S. veľmi dobre. Výborne je, že aj športová verzia R.S. má legendárne posuvné zadné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadiel, vďaka čomu sa môže aj Twingo R.S. hrdiť titulom najpriestrannejšieho auta v segmente A. Horšie je to však s prednými sedadlami. Sedí sa na nich dosť vysoko, čo by nebol až taký problém, ale vadilo mi, že volant sa nedá hĺbkovo nastavovať. Človeku sa teda ťažšie hľadá ideálna poloha za volantom.
Prednedávnom sme porovnávali hlavných konkurentov Renaultu Twingo – Volkswagen up! a Toyotu Aygo. Jasné, Twingo R.S. je úplne iná kapitola, no nedá mi nespomenúť jeden praktický detail. Ani Volkswagen ani Toyota nemali na vodičovej strane ovládač elektrického sťahovania spolujazdcovho okna. Ak potrebujete stiahnuť spolujazdcovo okno z miesta vodiča, musíte sa natiahnuť cez celé auto. V Twingu nemusíte. Vodič ho má po ruke, tak ako v každom normálnom aute.
Motor
Poviem to na rovinu – motor v Twingu R.S. nie je práve najúspornejšia „jedna-šestka“ na trhu. Jedným dychom však musím dodať, že za to môže aj veľmi krátka päťstupňová prevodovka. Ak sa náhodou s týmto autom vyberiete na diaľnicu, pri 130 km/h bude motor na päťke točiť až 4100 ot./min. Spotreba paliva sa teda na diaľnici môže vyšplhať až na 8,5 litra. Zhruba rovnaké množstvo paliva si z nádrže Twingo R.S. potiahne aj pri jazde v meste. Mimo mesta sa v závislosti od štýlu jazdy spotreba paliva pohybuje medzi šiestimi a siedmimi litrami naturalu na 100 km.
Motor Renaultu Twingo R.S. má však veľmi unikátny charakter. Hneď potom, ako sa preberie k životu a miestami prehráva boj o udržanie rovnomerných otáčok voľnobehu, je jasné, že aj keď má tento motor iba 1,6 litra a 133 koní, je to poriadny divoch. Znie skrátka ako motor pretekárskeho auta, alebo ako jeden zo starých dobrých, dokonca možno ešte karburátorových, motorov, ktoré neboli prešpikované elektronikou a zviazané emisnými normami, a ktorých reakcia na plyn bola blesková.
Jazda
To, že Twingo R.S. je asi jediné ozajstné športové auto vo svojej triede je jasná vec. Oproti obyčajnému Twingu sa totiž dosť výrazne líši. Mal som možnosť priamo porovnať Twigno R.S. s obyčajným Twingom, ktoré malo 1,2-litrový benzínový štvorvalec. Zistil som, že ak človek presadne z bežného Twinga do „eReS-ka“, asi prvá vec, ktorú si všimne, sú silnejšie brzdy s ostrejším záberom. Volant má hrubší veniec, riadenie je ťažšie a strmšie – konkrétne 2,5 otáčky od dorazu k dorazu vs. 3 otáčky.
Najväčším rozdielom je však podvozok. Ten v Twingu R.S. je oveľa oveľa tvrdší, ako podvozok štandardného Twinga. Samozrejme, pevný podvozok je v prípade športového auta nevyhnutnosťou. Mal som ale pocit, že tento podvozok je pre malé a ľahké Twingo R.S. až príliš tvrdý. Určite tomu nepomohli ani 17-palcové disky kolies obuté do nízkoprofilových pneumatík. Po bratislavských cestách toto auto doslova poskakovalo ako ping-pongová loptička. A to je v ponuke ešte športovejší príplatkový podvozok Cup.
Každopádne, toto sa nedá hodnotiť ako negatívna vlastnosť auta. Ono nemôže za kvalitu ciest na Slovensku. Ak ale nájdete kúsok kvalitného povrchu, Twingo R.S. vám ukáže, z akej rodiny pochádza. Zákruty zvláda bravúrne a hneď ako sa ručička otáčkomera prehupne cez 5000 ot./min. vám dá jasne najavo, že Clio R.S. je jeho starší brat.
Aj Twingo R.S. je vybavené indikátorom radenia. Pri jazde sa nemusíte rozptyľovať sledovaním otáčkomera, stačí sa sústrediť iba na správny prejazd zákrutou a motor držať vo vysokých otáčkach, presne tak, ako to má rád. Výkon totiž vrcholí až pri 6750 ot./min. Ak už bude treba preradiť na vyšší rýchlostný stupeň, upozorní vás na to zelená kontrolka.
Resumé
Twingo R.S. je síce malý, no pravý a nefalšovaný pretekár. Aj s výkonom 133 koní dokáže vyškoliť väčšie a silnejšie autá. Okrem toho, že zákruty prechádza až nepochopiteľne rýchlo, vďaka variabilnému interiéru je to napriek svojim rozmerom celkom praktický spoločník. Škoda len, že s rozbitými mestskými cestami si príliš nerozumie, pričom je to vo svojej podstate stále mestské auto.
Základná cena modelu – Renault Twingo 1.2 16v Acces: 6 690 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Twingo R.S.: 14 190 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 98 / 6750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 160 / 4400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,7 / 5,4 / 6,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 165-285/959 |
Objem nádrže (l): | 40 |
Prevádzková hmotnosť: | 1125 |
Rozmer pneumatík: | 205/40 R17 |
Dĺžka (mm): | 3699 |
Šírka (mm): | 1688 |
Výška (mm): | 1460 |
Rázvor (mm): | 2368 |