Test: Renault Mégane GT vs. Renault Clio RS Gordini

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Renault Mégane GT, Renault Clio RS Gordini
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 13. decembra (WEBNOVINY) – V danom termíne sme mali dohodnutý regulárny test Renaultu Mégane GT no na poslednú chvíľu sa uvoľnilo aj Clio RS Gordini. V tom momente som mal pred očami skvelý porovnávací test a tak sme si zobrali obe autá naraz. Mať kľúče (v tomto prípade karty) od dvoch áut, ktorých vyladenie malo na starosti športové oddelenie automobilky Renault (Renault Sport), vo mne navodzovalo podobné pocity, ako blížiace sa Vianoce.

Mégane GT vyzerá užasne. Hlavne s unikátnou modrou metalízou Malte, ktorá síce stojí 700 €, ale je vyhradená výlučne iba pre verziu GT a pre modely Gordini, čo zabezpečuje dostatočnú originalitu. Súčasťou výbavy GT sú aj 18-palcové disky kolies lakované tmavošedou farbou, ktoré sú tak isto vyhradené iba pre verziu GT. Kombinácia unikátnej farby s originálnymi diskami kolies vyzerá naozaj dobre. Obzvlášť na takom aute, aké je Renault Mégane Coupé. Viacero výrobcov dnes ponúka trojdverové verzie svojich hatchbackov nižšej strednej triedy, no málokto si pri ich dizajnovom návrhu nechal záležať tak ako Renault. Mégane Coupé je naozaj kupé, nie iba trojdverový hatchback a to sa len tak nevidí.

Ako som teda uviedol vyššie, Renault Mégane GT vyzerá naozaj pútavo a dokáže zaujať svojim športovým vzhľadom. Ale len do chvíle, kým vedľa neho neodparkujete Clio RS Gordini. Obidve autá som si v Renaulte preberal naraz. Čo myslíte, ktorému som dal prednosť? Jasné, bolo to Clio. Ešte som sa k nemu len blížil a v hlave som mal tú spomínanú „vianočnú atmosféru“. Cítil som sa, ako keby som mal znova 10 rokov a kráčal k vianočnému stromčeku, pod ktorým leží kopec darčekov. Tým nenarážam na farebnú schému Clia Gordini. Možno sa niekomu môže zdať príliš „prečačkané“, ale podľa mňa je geniálne. Má pruhy. Pruhy sú fajn. Naozaj. S tradičnými bielymi pruhmi Gordini, ktoré majú skoro 50-ročnú tradíciu skvelo ladia biele spätné zrkadlá a biely spojler v prednom nárazníku. Aj kolesá môžu byť biele, ale aj tieto strieborno-modré sú pekné. Tie zas ladia s modrým lakom karosérie. Vidno, že s týmto autom sa štylisti vyhrali do najmenších detailov.

Interiér

Zmysel pre detail je badateľný aj v interiéri. Sedadlá sú čalúnené čiernou kožou s modrými doplnkami a bielym prešívaním. Kožou čalúnená je aj palubná doska, na ktorej tak isto nájdete biele prešívanie. Vrcholom je hrubý a mäkký veniec volantu, ktorého kožené čalúnenie je vo vrchnej časti modré a v úplnom strede na vrchole má dva biele pruhy. „Zhodou okolností“ je to presne v tom mieste, kadiaľ prechádzajú pruhy na karosérii. Zvonku to vyzerá úžasne. Pruhy sú síce prerušené čelným sklom, ale volant na nich symbolicky nadväzuje. Krásnym detailom je aj modrá radiaca páka. Namiesto schémy radenia máte na vrchu nápis Gordini. Vo chvíli keď som potreboval cúvať a pozrel som sa na radiacu páku, prisahám, že na mňa vykríkla: „Ty nevieš ako sa radia rýchlosti? A to si hovoríš šofér?! Čo vlastne hľadáš za volantom tak športového auta???

Renault Clio RS Gordini
Foto: Ondrej Rabatin

Mégane je oveľa distingvovanejší. Nič tam na vás nekričí a jeho doširoka otvárajúce sa dvere vás vždy vrúcne privítajú. Pohodlne sa usadíte do sedadiel s oveľa lepším bočným vedením, ako má Clio Gordini. Clio RS má v ponuke aj športové sedadlá Recaro s doslova brutálnym bočným vedením (stále si do neho pri nastupovaní udriete stehno a dosť to bolí), ale tie sú v ponuke pre Clio RS, nie pre luxusnejšie poňatú verziu Gordini. Aj Mégane má však v interiéri dostatok príjemných detailov, vďaka ktorým vás presvedčí, že sedíte v športovom aute. Oproti štandardnému Méganu Coupé má verzia GT analógový rýchlomer a klasickú ručnú brzdu. Ostatné verzie majú digitálny rýchlomer a elektronickú parkovaciu brzdu.

Renault Mégane GT
Foto: Ondrej Rabatin

Asi by som sa mal vyjadriť aj k priestrannosti, čo? Obidve autá majú kufor. A majú aj zadné sedadlá.

Či akože vážne? Tak dobre. Obidve autá nie sú vo vnútri o nič menšie, ako ich päťdverové ekvivalenty, takže nemusíte sa báť, že Clio RS Gordini je iba dvojmiestne auto. Na zadných sedadlách Méganu je dokonca miesta nazvyš. Čo sa týka batožinového priestoru, u Clia sa nič nemení a Mégan vo verzii Coupé má o niečo menší batožinový priestor, ako päťdverový hatchback, no nejde o žiadnu veľkú obetu.

Motor

Pod kapotou Méganu GT pracuje dvojlitrový benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom, ktorý dosahuje výkon 132 kW (180 k) pri 5 500 ot./min. a krútiaci moment 300 Nm pri 2 250 ot./min. Výrobca udáva spotrebu paliva v mestskej premávke 10,2 litra benzínu na 100 km. Nám sa darilo jazdiť aj za 9,5 litra. Mimo mesta by však podľa výrobcu malo stačiť 6,1 litra, no my sme sa pod 7,7 litra nedostali.

Renault Mégane GT
Foto: Ondrej Rabatin

Čo sa týka motora, Clio RS je „posledný mohykán“. Atmosféricky dvojliter s výkonom 200 koní dnes nevyrába nikto. Do nedávna tu bola ešte Honda Civic Type R, ale tú zabili hlúpe emisné normy. Ostalo tak iba Clio RS. Takže aby som bol presný, atmosféricky plnený dvojlitrový štvorvalec pod kapotou Clia RS produkuje 148 kW (201 k) pri 7 100 ot./min. (!) a 215 Nm pri 5 400 ot./min. Pri pohľade na otáčky motora vám musí byť teda jasné, že tam, kde Mégane GT končí, Clio RS ešte iba začína. Pre poriadok spomeniem ešte spotrebu paliva. Tá sa v meste pohybovala okolo 11-tich litrov a mimo mesta to bolo približne tých 8 litrov benzínu na 100 km.

Renault Clio RS Gordini
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Vrátim sa k momentu, kedy som prvýkrát kráčal ku Cliu RS Gordini. Dovtedy som nemal možnosť jazdiť na Cliu RS, a tak je pre mňa novinkou výbava Gordini, ale aj atmosférický dvojliter s výkonom 200 koní. Sú autá, u ktorých samotné naštartovanie motora vyvolá v človeku taký…skvelý pocit. Pocit radosti z jazdy a to ste sa ešte ani nepohli. Naštartovaním nenaštartujete iba motor, ale aj seba a pripravíte sa na more zážitkov za volantom, ktoré vám vedia ponúknuť iba pravé športové autá. Naschvál som si nechal otvorené dvere, aby som počul ten unikátny motor, keď sa preberie k životu. Štartovacie tlačidlo som stláčal tak, ako keby som ním mal odistiť bombu. A…nestalo sa nič. Motor proste normálne naštartoval. Žiadne divoké zaburácanie sa neozvalo. Ani zvuk dvojice výfukov ma nejako neočaril.

Sedenie v Cliu je trochu zvláštne. Čakal by som nižší posed na tak športové auto. Mal som tiež pocit, že sedím takmer v predklone. Trochu mi to pripomínalo motokáru a ten pocit mi zostal, aj keď som sa s autom pohol. Podvozok je dosť tvrdý. Volant má potrebný odpor a reaguje na každý váš povel. Skrátka, pocit z motokáry pretrvával. Radenie je výborné. Dráhy sú krátke a mal som dojem, že jednotlivé rýchlosti tam zapadajú presnejšie, ako pri iných modeloch značky Renault. Prevodovka je určite presnejšia, ako napríklad aj tá v Mégane GT.

V Mégane GT sa sedí oveľa pohodlnejšie a nižšie. Tam zas máte pocit, že ste si sadli do ozajstného športového kupé. Keď som povedal, že zvuk motora Clia RS ma nejako zvláštne neočaril, tak v porovnaní s tým, preplňovaný dvojliter v Mégane GT ako keby ani nepracoval. Je veľmi tichý. Ani pri jazde sa nejako výrazne neprejavuje.

Renault Clio RS Gordini
Foto: Ondrej Rabatin

Obidve autá sú si na ceste veľmi podobné. Mégane nemá problém s Cliom udržať tempo. Motor Méganu mi pripomína vznetové agregáty. Dokáže silno zatiahnuť už od nízkych otáčok (300 Nm pri 2 250 ot./min.), takže môžete skôr radiť. Ani sa nenazdáte a bez akejkoľvek námahy máte na rýchlomeri taký údaj, s ktorým nie je práve najmúdrejšie chváliť sa. Clio na to ide ináč. Motor sa ochotne vytáča a so stúpajúcimi otáčkami začínate počuť krásny zvuk motora, ktorý sa dovtedy tváril nenápadne. Je tu evidentná snaha o vyladenie výfukového potrubia pre použitie na každý deň. Ja som mal to auto iba týždeň a chýbal mi hlasnejší výfuk, ale je možné, že ak by ste s takýmto hlučným autom jazdili každý deň, po čase by vás to možno začalo otravovať.

Mégane je teda veľmi rýchle, ale kultivované auto, a ak v súčasnosti jazdíte so služobným „TDI-čkom“, nebudete musieť meniť vaše šoférske návyky. Clio si vyžaduje celkom iný prístup. Vďaka krátkemu odstupňovaniu šesťstupňovej manuálnej prevodovky ochotne zrýchľuje aj v bežných otáčkach. Ak to však chcete poriadne rozbehnúť, stačí podržať plynový pedál a neradiť. Intenzita hluku sa stupňuje a v momente keď dosiahnete 5 400 ot./min. (vrchol krútiaceho momenu u Clia, v Mégane už radíte ďalší stupeň), auto chytí druhý dych a opäť poriadne zatiahne. Vy stále držíte plyn a letíte dopredu. Svet okolo vás začína plynúť príliš rýchlo na to, aby ste sledovali ešte niečo iné a v Renault Sporte to vedia. Pri 7 100 ot./min. (max. výkon) sa ozve zvukový signál a na otáčkomeri sa zobrazí kontrolka, ktorá vás upozorní, že treba preradiť. Jednoducho skvelé. Nemusíte sledovať otáčkomer. Stačí sledovať cestu. No a zažiť 7 000 ot./min. To vám dnes ponúka iba máloktoré auto a za takúto cenu žiadne.

Renault Mégane GT
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Na záver nášho porovnávacieho testu sa nedočkáte odpovede, ktoré auto je lepšie. Tieto dva modely si totiž navzájom vôbec nekonkurujú. Sú zamerané na úplne iného zákazníka, no sú porovnateľne rýchle a stoja približne rovnako. Mégane GT dokonalo charakterizuje skratka GT (Gran Turismo – „veľký cestovateľ“). Je to rýchle a pohodlné kupé so skvelým podvozkom, ideálne na dlhé cesty. Clio RS Gordini je však nekompromisné športové auto. Jeho „motokárový“ podvozok ide ešte ďalej. Nie je tak pohodlné, ako Mégane GT, ale rýchlosť, akou dokáže prechádzať zákrutami, je neuveriteľná. Na mojom „tajnom testovacom úseku“ som s Cliom RS dosiahol rekordný čas. Je rýchlejšie, ako všetko, čo sme doteraz testovali. Vrátane Lanceru Ralliart, Volva S60 T6, či dokonca Nissanu 370 Z. A práve v tom spočíva ten vtip. Zatiaľ čo „Zetko“ má nie len papierovo jasne „na vrch“, je dosť možné, že by bolo rýchlejšie aj v skutočnosti. Je to však „zadokolka“ a myslím si, že som s ním jazdil s väčším rešpektom, ako s Cliom RS, ktoré je krásne čitateľná „predokolka“, podobne ako väčšina áut. Aj keď to tak papierovo možno nevyzerá, Clio RS je na točitých „okreskách“ určite jedno z najrýchlejších áut, aké si dnes môžete kúpiť. Nehovoriac o skvostnom vysokootáčkovom atmosférickom motore, ktorý sa už v ďalšej generácii Clia RS nemusí objaviť.

Základná cena modelu – Renault Clio RS: 21 900 €

Základná cena testovanej verzie – Renault Clio RS Gordini: 24 600 €

Základná cena modelu – Renault Mégane Coupé Expression 1.6 16v: 13 590 €

Základná cena testovanej verzie – Renault Mégane Coupé GT 2.0 TCe: 20 180 €

Renault Mégane GT, Renault Clio RS Gordini
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Renault Clio RS Gordini
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Renault Clio RS Gordini
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Renault Clio RS Gordini
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Clio RS Gordini

Mégane GT

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1998

1998

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

147,5 / 7100

132 / 5500

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

215 / 5400

300 / 2250

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

225

230

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

6,9

7,8

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

11,3 / 6,4 / 8,2

10,2 / 6,1 / 7,6

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

288

344

Objem nádrže (l):

55

60

Pohotovostná hmotnosť:

1240

1395

Rozmer pneumatík:

215/45 R17

225/40 R18

Dĺžka (mm):

4017

4299

Šírka (mm):

1804

Výška (mm):

1484

1426

Rázvor (mm):

2585

2640

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Renault