BRATISLAVA 1. augusta (WEBNOVINY) – Francúzske autá sú tak trochu iná kapitola. Vyznačujú sa nápaditým dizajnom a sú skôr komfortné ako športové. Renault je však výnimkou. Samozrejme, väčšina jeho modelov tiež zodpovedá tejto mikrocharakteristike, no Renault má svoje vlastné športové oddelenie Renault Sport, ktoré sa nevenuje len motoristickému športu, ale aj vývoju sériových modelov. Ďalším dôkazom lásky Renaultu k športovým autám je skutočnosť, že v súčasnosti ponúka športové kupé v strednej triede iba jediný „neprémiový výrobca“ – Renault.
Renault má tiež dobré vzťahy s monackým automobilový klubom „Automobile Club de Monaco“. Na základe tejto spolupráce vznikla špeciálna edícia Renaultu Mégane Coupé Monaco GP, ktorá bola k dispozícii pred faceliftom modelového radu Mégane. V špeciálnej edícii Monaco GP však vznikla aj Laguna Coupé, ktorá je ešte stále v predaji a my sme mali exkluzívnu možnosť vyskúšať si toto auto.
V čom spočíva odlišnosť limitovanej edície Monaco GP oproti bežným modelom? Môže sa pochváliť unikátnou bielou metalízou s perleťovým efektom, ktorá pekne kontrastuje s čiernou strechou, čiernymi spätnými zrkadlami a 18-palcovými diskami kolies tak isto čiernej farby.
Interiér
Ani po nasadnutí dovnútra som nestratil dojem, že sedím vo výnimočnom aute. Dekoračné panely interiéru zdobí rovnaká biela perleť, ako karosériu auta. Na koženom čalúnení sedadiel čiernej farby, ktoré je prešívané bielou nitkou, sú biele nápisy „monaco gp“.
Odhliadnuc od dizajnovej výnimočnosti auta, po stránke praktickosti je to proste Laguna Coupé so všetkými svojimi plusmi aj mínusmi. Napriek tomu, že je to kupé, stále je to veľké auto a aj vzadu sa pohodlne odvezú dvaja dospelí. Poteší aj batožinový priestor so základným objemom 423 litrov.
Priestoru pre cestujúcich je teda všade dosť, no chýbajú drobné odkladacie priestory – nemal som si kam dať mobil. Väčšinou si ho zvyknem odkladať do držiakov na nápoje v stredovej konzole. Laguna má však ináč vyriešený držiak na nápoje, aby dizajnéri nemuseli obetovať ten krásny lakovaný stredový tunel. Ak mám ale pravdu povedať, keby som si mal vybrať, či chcem škaredý a praktický stredový tunel alebo tento pekný a mobil si budem musieť dať niekam inam, radšej by som si vybral ten pekný lakovaný tunel.
Motor
Pre Lagunu Coupé zo špeciálnej edície Monaco GP sú k dispozícii dva motory. Buď si vyberiete úsporný turbodiesel 2.0 dCi s výkonom 180 koní, alebo si zvolíte jedinú správnu možnosť pre takéto auto, a to benzínový turbomotor 2.0 16v T, ktorý produkuje 205 koní. Jedna vec, ktorá však tomuto motoru chýba, je aspoň nejaký športový prejav. Má síce dostatok výkonu, no vôbec ho nepočuť. Bolo by celkom príjemné, keby sa po naštartovaní takéhoto auta ozval z výfukov pekný zvuk motora. Bohužiaľ, Laguna Coupé Monaco GP znie ako úplne obyčajné auto, čiže ju takmer ani nepočuť.
Aj keď do auta takéhoto razenia rozhodne patrí silný benzínový motor, po skúsenostiach s benzínovým dvojlitrom si viem predstaviť, že si niekto vyberie radšej turbodiesel. Laguna nie je malé auto a 205 koní je celkom dosť. Nedá sa teda očakávať, že Laguna Coupé s týmto motorom bude úsporné auto. V meste počítajte so spotrebou 10 litrov na 100 km. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za sedem litrov, no prevodovka by mohla byť aj o čosi dlhšia. Pri diaľničnej 130-tke totiž motor na šestke točí rovných 3000 ot./min., teda pri výhradne diaľničných presunoch sa môže spotreba paliva vyšplhať na 8,5 l/100 km.
Jazda
Nech už si vyberiete akýkoľvek motor, na Lagune je najúžasnejšie natáčanie zadných kolies 4CONTROL. Nie je to prvýkrát, čo som sedel v aute, ktorému by sa otáčali aj zadné kolesá, no Laguna ma systémom 4CONTROL opäť raz dostala. Je to jednoducho geniálne. Nechápem, prečo to takto nemajú všetky autá. Na vybratie zákruty stačí oveľa menšie natočenie volantu oproti ostatným autám.
Čo sa týka samotného pocitu z jazdy na tomto aute, Laguna Coupé je typické „Gran Tourismo“. Nie je to žiaden derivát okruhových špeciálov, ku ktorým inklinujú modely R.S. Toto auto je stvorené na prekonávanie veľkých vzdialeností v čo najkratšom čase a v neposlednom rade aj za maximálneho pohodlia.
Resumé
Laguna Coupé je veľmi výnimočné auto. Je to jediné „neprémiové“ (rozumej nepredražené) kupé vo svojej triede. Jedinými konkurentmi sú totiž Audi A5, BMW radu 3 kupé a Mercedes triedy C kupé. Ďalej je to jediné auto v tomto segmente s natáčaním kolies zadnej nápravy. Limitovaná edícia Monaco GP ešte zvyšuje originalitu už tak exkluzívneho auta.
Každopádne, toto auto by bolo dokonalé, keby v ňom bol motor z Méganu R.S. Bohužiaľ, nie je tam. Tento prepĺňaný dvojliter nemá 265 koní ako ten v Mégane R.S., má ich o rovných 60 menej, no spotreba je len o čosi nižšia.
Laguna Coupé Monaco GP je však niečo špeciálne. Toto auto si jeho majiteľ nekúpi ako spotrebný tovar. Laguna Coupé Monaco GP je zberateľský kúsok, a tak si nemyslím, že by ho niekto pokazil naftovým motorom. Napriek tomu, jediným sklamaním z tohto auta je pre mňa motor a rozumel by som argumentom pre nákup dieselovej verzie – porovnateľný výkon a nižšia spotreba. Napriek tomu by som si zvoli benzín a trošku ho nechal vyladiť. Decentné športové výfukové potrubie by dodalo autu ten správny cveng. Odborníci by možno vedeli aj mierne upraviť priebeh výkonu a krútiaceho momentu, možno dokonca aj znížiť spotrebu.
Základná cena modelu – Renault Laguna Coupé 2.0 16v T Monaco GP: 32 490 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Laguna Coupé 2.0 16v T Monaco GP: 32 490 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1998 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 150 / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 300 / 3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 232 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 7,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 10,8 / 6,5 / 8,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 423 |
Objem nádrže (l): | 66 |
Prevádzková hmotnosť: | 1503 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R18 |
Dĺžka (mm): | 4643 |
Šírka (mm): | 1812 |
Výška (mm): | 1398 |
Rázvor (mm): | 2694 |