BRATISLAVA 29. februára (WEBNOVINY) – Raz za čas sa aj v našej profesii stretneme s autom, ktoré vyčnieva z radu. S autom, ktoré nás jednoducho úplne odrovná. Medzi takéto unikáty sa bez pochyby radí aj Range Rover Evoque. Už keď som ho po prvýkrát zbadal naživo v roku 2010 na autosalóne v Paríži, nechápal som, ako môže SUV vyzerať tak dobre. Angličanom sa to ale podarilo. Gerry McGovern, šéfdizajnér automobilky, nakreslil tak príťažlivé SUV, že oslovuje aj takých ľudí, ktorí by predtým o SUV nikdy ani len neuvažovali. Čiže napríklad aj mňa.
Nechcem hovoriť o dizajne, keďže je to čisto subjektívna záležitosť, ale Evoque je proste nádherný a to patrí medzi jeho najdôležitejšie prednosti. Vyzerá úžasne a úplne originálne. Jeho unikátny dizajn si proste s ničím iným nespletiete. Ide o nezvyčajnú kombináciu robustnosti, ktorá je typická pre vozy značky Range Rover, a sviežej športovej elegancie, ktorá je zas v tejto kategórii áut niečím úplne novým. Každopádne, McGovern a jeho dizajnérsky tím namiešali absolútne exkluzívny mix kriviek, za ktorý si zaslúžia veľkú pochvalu.
Interiér
Z úžasu som nevychádzal ani po otvorení dverí. Privítal ma namodro podsvietený nápis „Range Rover“ na prahoch dverí. Celkovo je ale hra so svetlom silnou stránkou interiéru Range Roveru Evoque. Za stredovou konzolou je schovaný odkladací priestor. Podobne, ako napríklad vo Volvách. V Evoque je ale osvetlený na červeno. Budíky majú nádherné biele podsvietenie. Stupnica vyzerá ako malé kryštáliky. V športovom režime sa ale podsvietenie prístrojov zmení z bieleho na červené. Ak si chcete posvietiť, stačí sa svetiel na streche dotknúť. Nie je potrebné stláčať nijaké tlačidlá, prípadne samotné svetlo. V Evoque stačí dotyk. Asi najpôsobivejším svetelným efektom je však osvetlenie okolia auta, ktoré sa aktivuje, keď prichádzate k autu a odomknete ho. Svetlo v spätnom zrkadle osvetlí priestor pred prednými dverami. Nie však hocijako. Svetlo vytvorí na zemi kruh, v ktorého strede je silueta Evoque. Geniálne.
Úplne úžasné sú použité materiály v interiéri. Čohokoľvek sa dotknete, cítite z toho luxus a kvalitu. Navyše tá kombinácia všetkých možných materiálov vyzerá perfektne. Dojem luxusu dotvára aj okrúhly volič automatickej prevodovky, ktorý sa pri naštartovaní vysunie zo stredového tunela. Príjemným detailom je vyhrievanie volantu. Kvalitné ozvučenie zabezpečila anglická spoločnosť Meridian. V Evoque je možné okrem počúvania hudby pozerať aj televíziu.
Myslím si, že priestorové pomery nie je nutné rozoberať. Aj keď je Evoque kompaktné SUV, stále je to poriadny kus auta a vo vnútri sa v ňom rozhodne tlačiť nebudete. Neviem, ako je to v trojdverovej verzii, ktorá má strechu o tri centimetre nižšie, no v päťdverovom modeli by väčšina ľudí nemala mať problém. Batožinový priestor ponúka 575 litrov v základnom stave, no je možné ho sklopením sedadiel zväčšiť až na 1445 litrov. Praktické sú aj koľajničky v podlahe kufra v kombinácii s „ohrádkou“, ktorá sa dá posúvať a umožňuje tak zabezpečiť menšie prevážané veci proti neželanému posúvaniu.
Motor
Nami testovaný Evoque mal pod kapotou silnejšiu verziu ponúkaného 2,2-litrového turbodiesla. Motor produkuje slušných 140 kW (190 k) už pri 3500 ot./min. a 420 Nm krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii od 1750 ot./min. Porcia je to celkom slušná, no Evoque, aj keď sa možno nezdá, nie je až také malé a ľahké auto. Situáciu ešte komplikuje trošku pomalšia šesťstupňová automatická prevodovka. Často necháva motor visieť v zbytočne vysokých otáčkach, aj pri jazde po rovine ustálenou rýchlosťou. Preklz hydrodynamického meniča krútiaceho momentu je proste väčší, ako už dnes býva zvykom, čiže prevodovka nie je taká pohotová, ako napríklad nový osemstupňový automat, ktorý už automobilka montuje napríklad aj do Land Roveru Discovery.
Motor teda svojimi dynamickými schopnosťami príliš neoslní. Či už je to tou prevodovkou, alebo to ovplyvňujú iné faktory, v tomto Range Roveri nezažijete žiadne omračujúce zrýchlenie, no zase aby to nevyznelo zle. Evoque s týmto motorom nie je žiaden zdochliak. Konkurencia je však aj s dvojlitrovými turbodieslami možno trochu svižnejšia.
Ani spotrebou Evoque neoslnil. Je taká očakávane primeraná. V meste sa pohybuje okolo deviatich litrov. Pri jazde diaľnicou točí motor pri 130 km/h iba 2200 ot./min, no aj tak nám palubný počítač ukazoval hodnoty okolo 9,2 litra nafty na 100 km. Mimo mesta sa tento Evoque uspokojí aj so 7,5 litra.
Jazda
Posed za volantom Range Roveru Evoque je veľmi špecifický. Sedenie je vyššie, no pripomína posed v športovom aute. Za volantom tohto Range-u sa teda človek cíti veľmi sebaisto. Našťastie tento pocit nie je falošný. Ak Evoque pošlete do zákruty, nezľakne sa a pekne zatočí. Karoséria sa pritom skoro vôbec nenakláňa. Nepochybne ide o jedno z najšportovejších SUV vôbec.
Nestratí sa pritom ani v teréne. Veď je to predsa Range Rover. Už tradične si vodič môže vyberať medzi niekoľkými režimami, podľa toho, na akom type podkladu sa momentálne pohybuje. Na výber sú tri režimy do terénu, jeden základný (štandardný) a ešte športový. Celkovo teda päť. V rámci týchto režimov sa upravuje nie len spôsob fungovania pohonu všetkých štyroch kolies a trakčnej kontroly, ale aj magnetických tlmičov. V športovom režime sa napríklad tlmiče pritvrdia a reakcie na plynový pedál sa vylepšia. Inak funguje aj prevodovka. Skrátka, jednoduchým výberom režimu sa auto komplexne pripraví na to, čo ho čaká.
Resumé
Range Rover Evoque je jeden úžasný zjav na štyroch kolesách. Ak by som pokukoval po kompaktnom SUV a môj rozpočet by bol kompatibilný s cenníkom tohto auta, o inom by som asi ani neuvažoval. Ja osobne by som však určite siahol po manuálnej prevodovke. Šesťstupňová automatická prevodovka je totiž podľa môjho názoru trochu pomalá. Priaznivci automatov však majú šancu, že Evoque v budúcnosti dostane osemstupňový automat, keďže v Jaguari XF sa tento motor kombinuje s novým skvelým osemstupňovým automatom. Každopádne, Range Rover má také čaro, aké už dlho žiadne auto nemalo. Ak sa súčasné autá niekedy dožijú veteránskeho veku, Evoque bude určite vyhľadávaným veteránom. V Range Roveri to ale všetko dobre vedia, preto ho nepredávajú lacno. Za tú cenu si totiž človek môže kúpiť množstvo veľmi zaujímavých áut úplne iného razenia. Nie som si však istý, či sa nájde aj niečo s takouto charizmou.
Základná cena modelu – Range Rover Evoque eD4 Pure: 35 135 €
Základná cena testovanej verzie – Range Rover Evoque SD4 Prestige: 48 965 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2179 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 140 / 3500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 420 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,9 / 5,7 / 6,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 575 / 1445 |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1715 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R19 |
Dĺžka (mm): | 4355 |
Šírka (mm): | 1965 |
Výška (mm): | 1635 |
Rázvor (mm): | 2660 |