BRATISLAVA 14. marca (WEBNOVINY) – Keď som prvýkrát uvidel fotky Nissanu Juke, nevedel som, ako mám reagovať. Do úst sa mi natískala otázka: „To snáď nemyslia vážne?“. Mysleli. Juke sa normálne dostal do sériovej výroby a už sa predáva nejaký ten čas aj u nás. S Nissanom Juke som už mal možnosť nachvíľku si zajazdiť. Na pár minút sme mali k dispozícii Juke, ktorý bol poháňaný benzínovou „jedna-šestkou“. Teraz sme však dostali Juke na klasický týždňový redakčný test. Auto malo pod kapotou tak isto benzínovú „jedna-šestku“, avšak táto bola preplňovaná turbodúchadlom.
Dizajn Nissanu Juke je asi najdiskutovanejšou oblasťou. Tým, že to auto je tak netradičné a jeho dizajn je naozaj mimoriadne originálny, je buď zatracované, alebo milované. Ak by som sa mal vyjadriť za seba, postupne som si na ten dizajn zvykol a dokonca som ho začal považovať za atraktívny. To auto má športové črty a na nič iné na ceste sa jednoducho nepodobá.
Interiér
Interiér je podobne extravagantný ako exteriér. Zatiaľ čo samotná palubná doska je pomerne obyčajná, namiesto stredového tunela máte v aute motorku. Áno motorku. Dizajnéri sa totiž pri tvorbe interiéru inšpirovali práve motocyklami a tak vyzerá stredový tunel ako nádrž športovej motorky. Na stredovej konzole nájdete displej, ktorý dokáže zobrazovať neuveriteľné množstvo údajov, ktoré nepotrebujete. Obsluhuje sa rovnakými tlačidlami, ako klimatizácia. Tlačidlá majú rôzne funkcie, podľa toho, v akom režime práve displej funguje. Veľmi zaujímavé riešenie.
Priestorovo to v interiéri tak isto nie je zlé. Juke je síce kompaktný crossover segmentu B, takže aj keď tak auto možno zvonku nepôsobí, ale vo vnútri je veľké zhruba ako Fabia. Horšie to však už s batožinovým priestorom. Ten ponúka v základnom stave skromných 251 litrov. Má však dvojité dno, takže menšie predmety viete uložiť aj pod podlahu kufra. Tá je zámerne vyššie, aby tvorila jednu rovinu so sklopenými zadnými sedadlami.
Motor
Motor je veľmi dobrý. Nemôžem povedať pol krivého slova. Zatiaľ čo atmosférická jedna šestka je po dynamickej stránke prijateľná, motor s turbom má neuveriteľnú silu. Až by som povedal, že na auto veľkosti Nissanu Juke možno trochu priveľkú. Tento motor má také svoje dve tváre. Prvá je nenápadná a úsporná. Radíte pri 2 000 ot./min. ako s dieselom, lebo preplňovaný motor má na bežné jazdenie po meste dostatok krútiaceho momentu. Znamená to, že v meste jazdíte na päťke. Podržte však plynový pedál dlhšie a nechajte turbo nadýchnuť sa. Je to ako za starých čias. Po menšej „turbodiere“ príde obrovský nával krútiaceho momentu, ktorý sa vám snaží vytrhnúť volant z rúk. Stačí ho však pevne držať a malý Juke už letí vpred. Fakt veľmi pôsobivý záťah.
Aj keď Juke pôsobí, ako keby jazdil na energetický nápoj, v meste si vypýta približne 9 litrov naturalu na 100 km. Mimo mesta by ste sa mali zmestiť do tých siedmich litrov. Na diaľnici, kde motor točí na šestke zhruba 3 300 ot./min. pri 130 km/h, to však môže byť aj 10 litrov benzínu na 100 km. Možno to vyzerá, že je to na tak malé auto veľa, ale nezabúdajte, že máte pod pravou nohou k dispozícii 190 koní.
Jazda
Nissan Juke je asi najšportovejší crossover/SUV, s ktorým som zatiaľ jazdil. Doteraz to bola Mazda CX-7 vďaka jej výborným jazdným vlastnostiam, no vznetový motor nedosahoval dynamiky Nissanu Juke. Iste, s 2,3-litrovým benzínovým turbomotorom to môže byť s Mazdou CX-7 zaujímavé, no nemal som tú česť. Nechcem však porovnávať tieto 2 autá, pretože sú neporovnateľné. Ide iba o to, že tí, ktorí poznajú Mazdu CX-7, by si na základe toho vedeli predstaviť, ako asi drží Juke v zákrutách.
Na to, že je to vyššie auto, je to vynikajúce. Pri jazde totiž vôbec nemáte ten pocit. Posed za volantom je prekvapivo dobrý, aj keď sedíte o čosi vyššie, ako je to zvykom. Sedadlá vám dokážu poskytnúť dostatočnú oporu, takže nemáte žiaden problém. Napriek tomu zasahuje ESP takmer ihneď už pri výjazde z garáže. Je príliš citlivé. Chlapci, ktorí ho ladili, asi neverili poctivej práci konštruktérov, ktorí zas mali na starosti podvozok. Našťastie sa dá bez akýchkoľvek komplikácií vypnúť. Aj keď je vypnuté, aktivuje sa po stlačení brzdového pedálu, ale potom sa automaticky deaktivuje, čo je výborné.
Že sedíte vo vyššom aute, zistíte naozaj až na limitoch, keď prudšie meníte smer bezprostredne za sebou, teda keď na jednu zákrutu ihneď nadväzuje ďalšia. Ináč je ale podvozok prekvapivo tvrdý, takže auto sa v zákrutách nenakláňa, ale nie je až také komfortné, ako by ste od neho možno na základe jeho výšky očakávali.
Povedal by som, že podvozkovo je to typický Japonec, aj keď stavbou karosérie to typický Japonec nie je ani zďaleka. Jedna špeciálna pochvala ešte patrí radeniu. Medzi päťstupňovou prevodovkou nepreplňovaného motora a šesťstupňovou motora s turbom je veľký rozdiel. Tá šesťstupňová, je oveľa lepšia. Je presnejšia, má ten správny odpor a teda pôsobí tak robustne, nie krehko. Jediná výčitka smeruje opäť k elektronike – pri zmene prevodového stupňa ostávajú otáčky motora „vysieť“. To znamená, že radíte vyššie, teda uberiete plyn, stlačíte spojku, ale motor má otáčky, akoby ste ten plyn neubrali.
Resumé
Nissan Juke je prekvapivo dobré auto. Dokázalo si ma získať, pretože jazdí skvelo, aj keď je to vyššie auto, čo sa vo väčšine prípadov vylučuje. Tejto verzii by sa však zišiel pohon 4×4. Pri zrýchľovaní by auto nemalo taký problém preniesť všetku tú silu na cestu. Čo teda dokáže Juke ponúknuť oproti bežným autám? Ťažko povedať. Veľkosť interiéru zhruba ako Fabia, pohon 4×4 to nemá, aj keď sa tak tvári. Je ale pravdou, že získate vyšší podvozok bez straty dobrých zjazdných vlastností. Uzavrel by som to tak, že to auto je hlavne o dizajne, emóciách a „imidži“.
Základná cena modelu – Nissan Juke 1.6 i Visia: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna: 21 090 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1618 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 140 / 5600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 2000-5200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 215 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,1 / 5,6 / 6,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 251 |
Objem nádrže (l): | 46 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1286-1315 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R17 |
Dĺžka (mm): | 4135 |
Šírka (mm): | 1765 |
Výška (mm): | 1565 |
Rázvor (mm): | 2530 |