BRATISLAVA 11. mája (WEBNOVINY) – Mercedes pred časom modernizoval svoje kompaktné vany Vito a Viano. Do rúk sa nám tak dostala najnovšia verzia Viana s trojlitrovým vznetovým šesťvalcom pod kapotou. Ako to už u nás býva zvykom, s osemmiestnym autom sme vyrazili na poriadny výlet. K tomu sa ale ešte dostaneme. Poďme na to pekne poporiadku.
Oproti doterajším modelom má nové Viano pozmenenú masku chladiča a nové svetlá s integrovanými LED diódami na denné svietenie a žiarovkami do hmly. Nové sú aj zadné svetlá, rovnako ako nárazníky. K žiadnym prevratným zmenám však nedošlo. V podstate ich vydarený dizajn Viana ani nepotreboval. Modernizácia sa totiž dotkla predovšetkým motorov, ktoré sú teraz ekologickejšie a úspornejšie.
Interiér
Mali sme možnosť vyskúšať si už viacero podobných vanov. Každý niečím zaujal, no výrazne sa medzi sebou nelíšil. Pri Mercedese je však cítiť, že sa veziete v aute prémiovej značky. Áno, aj napríklad taký Fiat Scudo, alebo Renault Traffic vás tak isto odvezú tam, kde Mercedes Viano. Nemôžu vám však poskytnúť taký komfort a luxus, ako Viano. Chcel som to odôvodniť tým, že predošlé dve spomínané autá sú osobnými verziami áut, ktoré boli pôvodne skonštruované ako úžitkové. Viano je však na tom úplne rovnako. Vito je jeho pracovné dvojča.
Viano sa predáva v niekoľkých verziách. Na výber máte z troch dĺžok karosérie. Nám sa do rúk dostala tá najdlhšia s ôsmimi miestami na sedenie. Sedadlá sú rozdelené do troch radov a ani v jednom z nich sa nebudete tlačiť. Naozaj. Aj v treťom rade sedadiel máte „kráľovský“ priestor na nohy a v oblasti ramien to nie je zlé ani pri plnom obsadení, teda keď sedia tri osoby v jednom rade vedľa seba.
V nami testovanej najdlhšej verzii máte stále k dispozícii obrovský batožinový priestor. Nechýba dvojica posuvných dverí, pričom nastupovať dozadu sa dá z obidvoch strán odklopením operadiel sedadiel v druhom rade. Medzi dvoma prednými sedadlami je dostatočná medzera na to, aby ste dokázali bez problémov prejsť do druhého radu sedadiel. V podstate by sa dalo Viano považovať za taký malý súkromný mikrobus.
Motor
Pod kapotou nami testovaného Viana pracoval vznetový vidlicový šesťvalec s objemom tri litre. Povedal by som, že tento motor je pre Viano ideálnou pohonnou jednotkou. Má dostatok sily na rozhýbanie tak veľkého a ťažké auta aj keď je plne obsadené. Jeho kultúra chodu je navyše v porovnaní s radovými štvorvalcami v inej lige. Vymenil by som však päťstupňovú automatickú prevodovku. Jej odozvy sú už dnes, v časoch dvojspojkových prevodoviek, spomalené, no s ohľadom na zameranie auta to zas až také tragické nie je.
Čo sa týka spotreby paliva, pri diaľničných presunoch musíte rátať s desiatimi litrami nafty na 100 km. Podobné množstvo paliva si od vás trojlitrové Viano vypýta aj v meste. Pri pohodovej jazde mimo mesto a mimo diaľnic však dokážete stlačiť spotrebu paliva aj na 8 litrov na 100 km.
Jazda
Ako som už spomínal, Viano sme chceli poriadne otestovať a tak sme sa vybrali v takmer plnom obsadení do Nemecka. Sedem ľudí sa vydalo spoznávať krásy nemeckých hradov Neuschwanstein, Hohenscwangau a Falkenstein. Išli sme iba na tri dni a tak sa naše veci zmestili do batožinového priestoru bez najmenších problémov. Možno keby mal každý dvakrát toľko batožiny, kufor by sa zaplnil.
Naša cesta merala niečo cez 600 km a zvládli sme ju bez najmenších problémov. Ako šofér môžem povedať, že toto Viano je ako stvorené na dlhé cestovanie. Zbytočne neobťažuje posádku vysokým hlukom ani pri diaľničnom tempe a pri predbiehaní oceníte dostatok výkonu šesťvalcového motora. Na diaľnici si nastavíte tempomat a nemáte problém komfortne precestovať stovky kilometrov.
Sedadlá v druhom a treťom rade sú tak isto veľmi pohodlné. Nastaviteľný sklon operadiel je samozrejmosťou. Cestujúci sa sťažovali iba na nedostatok odkladacích priestorov. Inak bol interiér Viana veľmi príjemným miestom aj v prípade takto dlhej cesty.
Resumé
Čo dodať na záver? Snáď iba toľko, že ak potrebujete osemmiestny van, máte viacero možností. Ak si však potrpíte na ozajstný luxus a komfort a chceli by ste cestovať o čosi štýlovejšie, Viano je ideálnou voľbou. Jeho interiér je obrovský, sedenie komfortné a z každého jedného detailu vidíte, že aj keď je to van, sedíte v aute prémiovej značky.
Základná cena modelu – Mercedes Viano 2.0 CDI kompakt Fun: 31 300 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes Viano 3.0 CDI extralang Ambiente: 45 925 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, vznetový |
Valce / ventily: | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3): | 2987 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 165 / 3800 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 440 / 1400-2800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,1 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 10,9 / 7,2 / 8,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | – |
Objem nádrže (l): | 75 |
Pohotovostná hmotnosť: | 2205 |
Rozmer pneumatík: | 225/60 R16 |
Dĺžka (mm): | 5223 |
Šírka (mm): | 1901 |
Výška (mm): | 1875 |
Rázvor (mm): | 3430 |