BRATISLAVA 24. októbra (WEBNOVINY) – Na úvod malé technické okienko – kompresný pomer motora je pomer objemov valca v polohe piestu v dolnej úvrati a v polohe piestu v hornej úvrati. Tento pomer naznačuje, do akej miery sa stláča zmes vo valcoch. Čím menší je kompresný pomer, tým je chod motora kultivovanejší a dokáže sa roztočiť na vyššie otáčky. Motor má vtedy vysoký výkon, no nízky krútiaci moment. Čím väčší je kompresný pomer, tým nižšie sú celkové otáčky motora. Motor má naopak vysoký krútiaci moment, no je hlučnejší.
Sú vám tieto charakteristiky povedomé? Áno, presne tak, naftové motory sú motory s veľkým kompresným pomerom, benzínové motory majú kompresný pomer menší. A čo spravila Mazda? Vyvinula benzínový motor aj naftový motor s kompresným pomerom 14,0:1, čo je pomer netypický ako pre benzínové, tak aj pre naftové motory.
Nový dvojlitrový benzínový motor Skyactiv-G je teda zážihový motor s najväčším kompresným pomerom na svete. Nový 2,2-litrový turbodiesel Skyactiv-D je vznetový motor s najmenším kompresným pomerom na svete.
Pýtate sa prečo zachádzam do takých technických detailov, ktoré nikoho nezaujímajú? Lebo okrem toho, že tieto motory sú svetové unikáty, sú spoločne s kompletnou filozofiou Skyactiv novou a netradičnou cestou automobilky Mazda k znižovaniu spotreby paliva.
Interiér
Mazda CX-5 je nie len prvým autom tejto japonskej automobilky, ktoré bolo skonštruované podľa zásad filozofie Skyactiv, ale je to prvá Mazda s novým dizajnom nazývaným Kodo, čo v preklade znamená niečo ako „duša pohybu“. Mazda CX-5 teda vyzerá dosť dynamicky, už aj keď stojí.
Prvky nového dizajnu je možné všimnúť si aj v interiéri. Ten je príjemne spracovaný a útulný. Najviac ma však zaujala jeho priestrannosť. Celkovo je veľkosť auta dosť impozantná. Mazda CX-5 sa totiž zdá byť na pohľad menšia, ako v skutočnosti je. Až spoza volantu zistíte, v akom veľkom aute sedíte. Ani na zadných sedadlách teda nie je o miesto núdza.
Už v základnom stave poskytuje batožinový priestor Mazdy CX-5 naozaj slušných 503 litrov. Sklápanie sedadiel je veľmi jednoduché. Ako to už býva pri autách značky Mazda zvykom, sedadlá sa dajú sklopiť aj z batožinového priestoru potiahnutím páčky. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne takmer dokonalá rovina s podlahou batožinového priestoru. So sklopenými sedadlami sa do Mazdy CX-5 vojde až 1620 litrov nákladu.
Motor
Na tieto nové motory som bol veľmi zvedavý. Nevedel som, čo mám od nich čakať. Od vznetového motora s tak nízkym kompresným pomerom by sa dala čakať nevídaná kultivovanosť. Potvrdilo sa. Keď naštartujete studený turbodiesel Skyactiv-D, znie ako benzínový motor. V prvých sekundách sú otáčky poriadne vysoko, aby sa motor ohrial. Obzvlášť v tých vyšších otáčkach znie tento motor naozaj ako benzínový. Až potom, keď otáčky spadnú na voľnobeh, sa dá jasne rozoznať klepot vznetového motora. Bez najmenšieho zaváhania si však dovolím povedať, že je to najkultivovanejší naftový štvorvalec, aký som kedy počul.
V prípade benzínového motora by v tejto súvislosti boli na mieste obavy o jeho neohrabaný chod. S tak veľkým kompresným pomerom by to mohol byť najhlučnejší benzínový motor sveta, no nič také sa našťastie nedeje. Nový Skyactiv-G skrátka znie ako obyčajný benzínový dvojliter. Už pri prvých metroch však je cítiť jeho silu v nízkych otáčkach, ktorá je na neprepĺňaný dvojliter v tak veľkom aute nevídaná. Svedčí o tom aj údaj o maximálnom krútiacom momente – 208 Nm.
No a čo spotreba? Výrobcom udávané hodnoty o spotrebe paliva vyzerajú dosť optimisticky. Pokiaľ ešte vezmeme do úvahy fakt, že Mazda CX-5 je pomerne veľké auto, je z toho utópia.
V prípade benzínového motora to však naozaj tak bolo. V meste sa nám podarilo jazdiť za rovných osem litrov, ako udáva výrobca. Na auto tejto kategórie s benzínovým motorom je to naozaj neuveriteľné. Mimo mesta sa dá s benzínovou Mazdou CX-5 jazdiť za 6,5 litra. Výrobca udáva 5,8, čo nie je až taký veľký rozdiel. Pri jazde diaľnicou točí motor pri rýchlosti 130 km/h 3000 ot./min. a pri tomto tempe z nádrže ubúda každých 100 km 8,3 litra benzínu.
S dieselom to už ale také ružové nie je. V meste by mu malo stačiť iba 6,4 litra nafty na 100 km, no počítajte so spotrebou okolo siedmich litrov. Boli dni, kedy sa spotreba blížila aj k 7,5 l/100 km. Mimo mesta silnejšia naftová Mazda CX-5 s automatom nejazdí za 4,9 litra nafty, ako by si výrobca prial, ale tiež za 6,5 l/100 km. Obzvlášť znepokojujúce bolo meranie spotreby na diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h motor síce točil iba 2300 ot./min., no spotreba sa vyšplhala nad osem litrov nafty na 100 km.
Jazda
O jazdných vlastnostiach novej Mazdy CX-5 by sa dalo povedať, že sú asi najlepšie v triede. Veď tvorcovia auta, ako je Mazda MX-5, by asi ťažko navrhli akékoľvek iné auto, ktoré je po šoférskej stránke nepríjemné.
Obzvlášť posed za volantom Mazdy CX-5 je v danej kategórii vozidiel naozaj veľmi dobrý. Neuveriteľné je aj riadenie. Má primeraný odpor, je presné a na SUV aj dosť priame. Výborné sú tiež nové prevodovky a to obidve – ako šesťstupňový manuál, ktorý bol v benzínovom aute, tak aj šesťstupňový automat, ktorý v našom prípade spolupracoval so silnejším turbodieselom.
Kulisa novej manuálnej prevodovky Skyactiv-MT je presná a dráhy radenia sú príjemne krátke. Obzvlášť veľkú pochvalu si však zaslúži nový automat Skyactiv-Drive. Podľa môjho názoru patrí táto prevodovka všeobecne medzi najlepšie automatické prevodovky vôbec. Preklz hydromeniča je minimálny, radenie je rýchle a prevodovka je dokonca tak inteligentná, že dokáže brzdiť motorom ešte aj dole kopcom pri zapnutom tempomate.
Bonusom je fakt, že ako jedna z mála má táto prevodovka správnu schému manuálneho radenia – ak chcete podradiť, posúvate páku dopredu, ak chcete radiť vyššie, posúvate páku dozadu. Logicky to vyplýva z pôsobenia síl pri zrýchľovaní a spomaľovaní. Keď zrýchľujte, zotrvačnosť vás tlačí do sedadla a teda je prirodzenejšie ťahať za sebou aj radiacu páku. Naopak, pri spomaľovaní sa zapierate o volant a je pri tom jednoduchšie tlačiť páku dopredu.
Resumé
Po týždni strávenom s týmito dvomi Mazdami som dospel iba k jednému jasnému záveru. Mazda CX-5 je naozaj šikovné SUV, ktoré sa Mazde fakt vydarilo. Smelo sa môže porovnávať s najlepšími v tomto segmente.
Ak by som si ale mal vybrať, či benzín, alebo naftu, rozhodnutie by nebolo jednoznačné. Investícia do naftového motora má zmysel vtedy, pokiaľ človek jazdí veľa a prevažne mimo mesta. Silnejšia verzia 2,2-litrového turbodiesela však v našom teste mala mimo mesta, či už po okreskách alebo po diaľnici, takmer identickú spotrebu, ako benzínový motor.
Jasné, „nafťák“ bol evidentne silnejší a svižnejší, no už je na zváženie, či sa oplatí priplácať iba za lepšiu dynamiku a komfort automatickej prevodovky. Na spotrebe totiž ušetríte iba v meste, aj to iba minimálne, takže by som sa zrejme priklonil k benzínovému motoru.
Základná cena modelu – Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Emotion: 21 900 €
Základná cena testovanej verzie (modré auto) – Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD Attraction: 28 300 €
Registračná daň na testované (modré) auto: 477 €
Základná cena testovanej verzie (čierne auto) – Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D AWD A/T Revolution: 34 500 €
Registračná daň na testované (čierne) auto: 657 €
Technické údaje:
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G | Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D | |
Motor | ||
Typ motora: | zážihový, radový | vznetový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1998 | 2191 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 118 / 6000 | 129 / 4500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 208 / 4000 | 420 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | ||
Maximálna rýchlosť (km/h): | 197 | 204 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,9 | 9,4 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,1 / 5,8 / 6,6 | 6,4 / 4,9 / 5,5 |
Rozmery a hmotnosti | ||
Batožinový priestor (l): | 503 / 1620 | 503 / 1620 |
Objem nádrže (l): | 58 | 58 |
Prevádzková hmotnosť: | 1563 | 1615 |
Rozmer pneumatík: | 225/65 R17 | 225/55 R19 |
Dĺžka (mm): | 4555 | 4555 |
Šírka (mm): | 1710 | 1710 |
Výška (mm): | 1840 | 1840 |
Rázvor (mm): | 2700 | 2700 |