BRATISLAVA 26. apríla (WEBNOVINY) – Novodobá reinkarnácia legendárnej Lancie Delta je veľmi originálne auto, najmä po tej dizajnovej stránke. Svojimi extravagantnými tvarmi sa výrazne odlišuje nie len od konkurentov v rámci svojej triedy, ale naozaj od všetkého, čo dnes jazdí po cestách. Vpredu zaujme aristokraticky pôsobiacou maskou chladiča a LED-diódami na denné svietenie, vzadu zase svetlami kompletne z LED-diód a veľmi netypickými piatymi dverami, ktoré sú tvorené v podstate iba sklom. Po tej technickej stránke je to zjednodušene povedané Fiat Bravo s predĺženým rázvorom.
Interiér
Príbuznosť s Fiatom Bravo je badať aj v interiéri. Napriek tomu je však interiér ďalšou silnou stránkou Delty, kde dokáže naplno vyjadriť svoj originálny charakter. Fantázii sa medze nekladú a ak máte odložených dostatok peňazí bokom, môžete mať napríklad aj kožou čalúnený palubnú dosku, ako malo nami testované auto. Sedadlá čalúnené kombináciou kože a alcantary sa začínajú stávať pomerne bežnou záležitosťou, no neboli by to Taliani, keby sedadlá nemali mimoriadne štýlový tvar a čalúnenie zaujímavý vzor.
Posuvnú zadnú lavicu s nastaviteľným sklonom operadiel však dostávate štandardne už aj v základnej výbave a s čistým svedomím môžem prehlásiť, že v nižšej strednej triede nenájdete auto, v ktorom by cestujúci na zadných sedadlách mali viac miesta. Delta však stojí, ako rozmermi, tak aj cenou, na hranici medzi segmentmi C a D, čomu ale našťastie zodpovedá aj vnútorný priestor a komfort. S batožinovým priestorom je to síce trošku horšie, no vďaka posuvným zadným sedadlám sa dá zväčšiť jeho objem, pokiaľ momentálne nepotrebujete toľko priestoru na zadných sedadlách. Výrobca síce udáva objem v základnom stave až 465 litrov, no to budú zrejme sedadlá posunuté celkom vpredu.
Osobitné čaro má interiér Delty v noci. Nie len palubná doska, ale celý interiér je príjemne presvetlený zaujímavým modro bielym svetlom. Niektoré tlačidlá na stredovej konzole sú osvetlené nepriamo. Vyzerá to naozaj dobre.
Motor
Lancia Delta sa už nejaký ten čas predáva. Priaznivci benzínu mali doteraz na výber dve verzie preplňovanej „jedna-štvorky“ no odteraz je v ponuke už aj väčšia „jedna-osmička“ s výkonom 147 kW (200 k). Lancia si tento agregát požičala od Alfy Romeo, konkrétne z modelu 159, kde je verzia s týmto motorom pod kapotou označená ako 1750 TBi. Toto auto sme si už mali možnosť vyskúšať v rámci redakčného testu a z nového motora som bol nadšený. Jediné, čo mu chýbalo, bolo výraznejší zvukový prejav. Delta ho má. Týmto je teda náš zoznam negatív tohto agregátu prázdny.
Úplnou novinkou je však šesťstupňová automatická prevodovka Sportronic s možnosťou radenia pádlami pod volantom. Na to, že nejde o dvojspojkovú prevodovku, musím priznať, že radenie je veľmi svižné. Na druhej strane by však mohlo byť trošičku plynulejšie. Zaujímavosťou je, že prevodovka sama zaradí vyšší prevodový stupeň aj v manuálnom režime, ak sa dostanete na úroveň otáčok maximálneho výkonu. Každopádne, ide o mimoriadne vydarenú automatickú prevodovku.
Jediné, čo by sa dalo motoru vyčítať, je jeho nie práve najnižšia spotreba paliva. Treba si však uvedomiť, že motor produkuje veľmi slušných 200 koní. Zvlášť v kombinácii s automatickou prevodovkou sa preto dá považovať 11 litrov benzínu na 100 km v mestskej premávke za celkom uspokojivú hodnotu. Mimo mesta si od vás Delta s touto motorizáciou vypýta približne 8 litrov benzínu na 100 km.
Jazda
Lanciu Deltu sme testovali v rovnakom čase ako Nissan 370 Z. Znie to neuveriteľne, ale čo sa týka dynamiky jazdy, nemal som pocit, že by bola Delta pomalá, po tom, čo som do nej presadol zo „Zetka“…a to už je čo povedať. Skrátka, 1,8 litrový turbomotor skvelo odvádza svoju prácu a najlepšie je na tom to, že automatická prevodovka ho v tom nijako neobmedzuje. Motor má vďaka prepĺňaniu dostatok sily aj v nízkych otáčkach a podvozok samozrejme výkon motora bez problémov zvláda. Je však ladený skôr komfortne. Zákruty pritom pre Deltu nie sú žiadnym problémom. O spoľahlivé spomaľovanie sa starajú brzdy značky Brembo z naozaj pôsobivým účinkom.
Resumé
Lancia Delta je špeciálne auto pre klientelu pozostávajúcu z veľmi špecifických ľudí. Ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť, majú zmysel pre estetiku a dokážu oceniť klasický taliansky štýl a zmysel pre detail. Po technickej stránke je Delta skvelé auto, jazdí tiež výborne, ale mám pocit, že typického zákazníka Lancie to až tak zaujímať nebude. Toto auto je o dizajne, takže ak tak nejako cítite, že práve Lancia Delta by vystihla váš charakter, smelo do toho, nie je dôvod váhať.
Základná cena modelu – Lancia Delta 1.4 T Argento: 16 915 €
Základná cena testovanej verzie – Lancia Delta 1.8 T Sportronic Platino: 25 840 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1724 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 147 / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 320 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 230 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 7,4 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 11,1 / 5,9 / 7,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 465 / 760 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4520 |
Šírka (mm): | 1797 |
Výška (mm): | 1499 |
Rázvor (mm): | 2700 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk