BRATISLAVA 8. januára (WEBNOVINY) – Predošlá generácia Kie Rio za veľa nestála. Bolo to auto, ktoré sa predávalo najmä vďaka nízkej cene. Juhokórejská automobilka Kia však už dlhšiu dobu nejde cestou najnižšej ceny, ale postupne do predaja uvádza stále viac konkurencieschopnejšie autá. Dalo by sa povedať, že „prvou lastovičkou“ bola Kia cee’d. Neskôr prišli modely ako Soul, Venga, Sportage, Picanto a poslednou veľmi zaujímavou novinkou je práve testované Rio.
Peter Schreyer, šéfdizajnér automobilky Kia, predviedol na tomto modeli svoje majstrovstvo. Nové Rio vyzerá úžasne. Podľa môjho názoru pôsobí vďaka dynamickým a muskulatúrnym krivkám asi najšportovejšie spomedzi všetkých áut v danom segmente. Dizajn teda zvládli v Kii na výbornú. Čo ale ten zvyšok?
Interiér
Nadšenie z pekných tvarov pretrváva aj v interiéri. Veľmi zaujímavo je riešené napríklad ukončenie spodnej časti stredovej konzoly. Nájdete tam tlačidlá na ovládanie ventilácie v „retro štýle“. Všade vo vnútri je vidieť ozajstný zmysel pre detail. Použité materiály aj ich spracovanie je na prekvapivo vysokej úrovni. Nové Rio teda nevyzerá výborne len zvonku, ale z údivu nevychádzate ani potom, čo sa posadíte za volant.
Ak by ste si sadli na zadné sedadlá, nebudete síce ohromení nadbytočným priestorom, no nebudete sa ani tlačiť. Predsa len ide o triedu malých vozidiel (segment B), a tak sa žiadne zázraky čakať nedejú. Priestorové pomery sú však postačujúce pre pohodlné cestovanie priemerne vysokých dospelých ľudí aj na zadných sedadlách.
Batožinový priestor ponúka sympatických 288 litrov. Operadlá sedadiel sa sklápajú skoro do roviny s dvojitým dnom batožinového priestoru. Nepraktického „schodu“ sa teda báť nemusíte. Sklopením sedadiel získate úložný priestor s objemom 923 litrov.
Motor
Zo začiatku predaja sú pre nové Rio k dispozícii dva benzínové a dva naftové motory. My sme si vyskúšali ten silnejší benzínový motor s objemom 1,4 litra. Produkuje až 80 kW (109 k), čo je na atmosféricky plnený motor naozaj slušná hodnota. Z tých koní pod kapotou však máte taký pocit, ako keby boli odložené niekde vysoko na poličke, ako keď rodičia skrývajú pred deťmi sladkosti. Motor sa nezberá do otáčok práve najochotnejšie a ožíva až nad 4000 ot./min.
Neznamená to, že Rio je s týmto motorom lenivé. Pri normálnej jazde si to ani nevšimnete. Akonáhle však chcete jazdiť dynamickejšie, zistíte, že tých 109 koní tam síce je, no treba sa posnažiť, aby ste ich vedeli z motora dostať. Problémom by mohla byť nie práve najlepšie odstupňovaná prevodovka – prvé stupne sú dlhé, šestka krátka. Malo by to byť opačne. Upodozrievam z toho ale aj riadiacu jednotku, ktorá je nastavená tak, aby bolo auto za každých okolností čo najúspornejšie. A ako sa jej darí?
V meste si od nás Rio vypýtalo 7,5 litra naturalu na každých 100 km. Pri výlete mimo mesta spotreba klesla na rovných šesť litrov. Na diaľnici ale môže narásť až na 7,7 litra, keďže aj pri zaradenej šestke točí motor pri 130 km/h až 3500 ot./min. Pri deväťdesiatke je to 2500 ot./min. tiež na šiestom prevodovom stupni.
Jazda
Spočiatku som si jazdu s Riom užíval. Poloha za volantom je bezproblémová, riadeniu nič nechýba. Opäť som postrehol hlasné cvakanie prevodovky pri radení, podobne ako pri niektorých najnovších modeloch značky Hyundai. To je však iba taký detail. Podstatné je, že presnosť kulisy šesťstupňovej manuálnej prevodovky je naozaj výborná.
Podvozok je vynikajúci. Práve podvozkom ma Rio prekvapilo asi najviac. Jazdí naozaj krásne. Zniesol by aj oveľa vyššiu porciu koní. Niekomu by však možno mohlo vadiť, že je trošku tvrdšie nastavený, ako taký typický európsky priemer. Kto s tým problém nemá, odmenou mu budú naozaj jedny z najlepších jazdných vlastností v tejto triede.
Prekážala mi ale buchotajúca palubná doska. Keďže podvozok je dosť tvrdý, na každej väčšej nerovnosti za ozývali nepríjemné zvuky, ktoré vychádzali odniekiaľ z prístrojovej dosky. Táto vec ma naozaj mrzela, pretože Rio vyzeralo byť vo všetkých smeroch veľmi dobré auto. Slovenské zastúpenie automobilky Kia ma však ubezpečilo, že o hrkotajúcej palubovke vedia a že ide o problém všetkých prvých kusov. Údajne už bola aj identifikovaná príčina, takže na jej odstránení sa už pracuje aj vo výrobnom závode. Novo vyrobené Riá by už teda takýto problém nemali mať.
Resumé
Keď som novú Kiu Rio prvýkrát uvidel na fotkách, bol som naozaj veľmi milo prekvapený jej vydareným dizajnom. O to zvedavejší som však bol na redakčný test. Zaujímalo ma, že či bude nové Rio iba oveľa krajšie, ako to predošlé, alebo že či bude aj celkovo oveľa lepšie. Skutočnosť je taká, že generačný skok posunul Rio z okraja segmentu B medzi tie najlepšie autá v tejto triede. Až na tú palubnú dosku ma neoslovil v podstate iba motor. Iste, je určite lepší, ako „jedna-štvorka“ koncernu Volkswagen s výkonom 63 kW (85 k), no na motor 1.2 TSI sa tento agregát nechytá, aj keď má o pár koní naviac. Údajne by však aj Rio malo čoskoro dostať prepĺňané benzínové motory, takže potom bude súboj najlepších v segmente B ešte o kúsok zaujímavejší.
Základná cena modelu – Kia Rio 1.2 D-CVVT Base: 9 590 €
Základná cena testovanej verzie – Kia Rio 1.4 CVVT EX: 12 390 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1396 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 80 / 6300 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 137 / 4200 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,0 / 4,3 / 5,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 288/923 |
Objem nádrže (l): | 43 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1141-1248 |
Rozmer pneumatík: | 185/65 R15 |
Dĺžka (mm): | 4045 |
Šírka (mm): | 1720 |
Výška (mm): | 1455 |
Rázvor (mm): | 2570 |