Test: Kia Optima 1.7 CRDi – zbraň kórejského ničenia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 11. októbra (WEBNOVINY) – Kia Magentis, predchodca Optimy, bola taká sivá myška. Nikto ani nevedel, že existuje. Neviem kto tieto autá kupoval. Zrejme niekto, kto túžil výhradne po sedane strednej triedy, no mal obmedzený rozpočet. V prípade poslednej generácie Kie Magentis už bola aj kvalita na celkom slušnej úrovni, no neviem si predstaviť, že by niekto po tom aute túžil na základe toho, ako vyzerá. V prípade Optimy si neviem predstaviť, že by niekto o tomto aute nesníval.

Keď som prvýkrát zbadal Optimu na autosalóne v Paríži pred dvomi rokmi, neveril som vlastným očiam. „Toto že je Kia?!“, pýtal som sa sám seba. Nový šéfdizajnér automobilky Kia, Nemec Peter Schreyer, robí s dizajnom vozidiel značky Kia zázraky a Optima je podľa môjho názoru jeho vrcholným dielom. Zatiaľ.

Interiér

Z údivu človek nevychádza ani po nasadnutí. Ťažko povedať, čím je definovaný interiér prémiového auta. Predovšetkým ide samozrejme o prvotriedne materiály a ich kvalitné spracovanie, no v konečnom dôsledku je človek fascinovaný nie len samotnými materiálmi, ale aj tvarmi, farbami a celkovým dojmom interiéru. V prípade takejto definície „prémiového interiéru“ by sa dalo povedať, že Kia Optima spadá do tejto kategórie.

Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

Označenie „prémiová“ si niekoľko automobiliek vyslúžilo za technologický prínos a kvalitu svojich vozidiel, ktorou dlhé desaťročia pravidelne dokazovali, že patria na špičku v tomto odbore. Kia nemá dlhoročnú históriu, ktorou by sa mohla chváliť, ani úspechy v motoristickom športe a ani žiadne prevratné patenty. Napriek tomu sú jej nové autá natoľko zaujímavé, že laik môže mať dojem, že sedí v aute prémiovej značky.

O vnútornom priestore je zbytočné sa baviť. Vzadu je toľko miesta, že by sa tam dalo tancovať. V podstate nemám k interiéru Kie Optima žiadne vážne výčitky. Na interiéri tohto auta je aj tak najpodstatnejší ten skvelý dojem, ktorý zanecháva, keď sa doňho posadíte. Komfort jazdy ešte pomáha zvyšovať aj veľmi dobrá audio aparatúra značky Infinity.

Motor

Jedinou slabinou, a to doslovne slabinou, je motor. Proti samotnému motoru ako takému nemám nič. Na svoj objem je to naozaj veľmi vydarený agregát. Auto takýchto rozmerov by si však pod kapotou zaslúžilo aj niečo väčšie a silnejšie. Iste, mnohým ľuďom postačí aj dynamika „jedna-sedmičky“, ktorá naozaj nie je zlá. V porovnaní s konkurenciou by však tento agregát obstál zrejme iba ako základný motor. Silnejšia alternatíva Optime chýba. Toto je jediný turbodiesel, s ktorým sa zatiaľ dodáva. V ponuke je už potom iba dvojlitrový benzínový štvorvalec.

Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

Tento motor v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sme si mohli vyskúšať aj v Hyundaii i40, ktorý je technickým dvojčaťom Kie Optima. V nami testovanej Optime však 1,7-litrový turbodiesel nespolupracoval s manuálnou prevodovkou, ale so šesťstupňovým automatom.

Táto prevodovka ale nepatrí medzi tie najrýchlejšie, čiže ani medzi tie najúspornejšie. V meste sa spotreba paliva pohybovala zhruba okolo siedmich litrov, čo je o pol litra viac, ako potreboval Hyundai i40 s rovnakým motorom, no s manuálnou prevodovkou. Mimo mesta na tom zas bola lepšie Optima. Stačilo jej 4,5 litra paliva, pričom i40-tka potrebovala 5,4 litra nafty.

Ako v meste, tak aj mimo neho, Optime stačilo paradoxne menej nafty, ako udáva výrobca. Na diaľnici to bola medzi týmito dvomi Kórejčanmi zhruba remíza. Keďže motor Optimy točí pri 130 km/h iba 2300 ot./min. (i40 s manuálom 2600 ot./min.), Kia sa vošla tesne pod šesť litrov, pričom Hyundai sa pohyboval okolo tých šiestich litrov.

Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Kia Optima je nezvyčajne nízke auto. Z toho plynú isté výhody, ale aj nevýhody. Optima krásne drží na ceste. Mal som z nej asi o trošku istejší pocit, ako z Hyundaia i40. Aj posed za volantom je nižší. Bohužiaľ, nízky je aj samotný podvozok, a tak zdanlivo obyčajné obrubníky, ktoré bežné osobná autá zvládajú, sú pre Optimu niekedy problém. Najmä zozadu. Zásterky zadných kolies to schytávajú pravidelne. Sú naozaj nezvyčajne nízko a pri cúvaní takpovediac v prvej línii.

Napriek svojej malej výške nie je podvozok Optimy príliš tvrdý. Naladenie presne zodpovedá segmentu trhu, na ktorý je táto veľká Kia určená. Auto je komfortné, no v zákrutách bez akýchkoľvek problémov drží zvolenú stopu. Aj pohonné ústrojenstvo je vhodné skôr pre pokojnejšie povahy, ktoré túžia viac po komfortnom presúvaní sa, ako po hľadaní tých správnych prejazdov cez zákruty. S naftovou „jedna-sedmičkou“ a automatom totiž veľký sedan veľa vody nenamúti.

Resumé

Kia Optima je šokujúce auto. Prvý šok vám spôsobí, keď ju zbadáte a ten druhý keď do nej nasadnete. Nie, netvrdím, že je to najlepšie auto na svete, ale asi nenájdete auto, ktoré by vás takto príjemne prekvapilo. Keď si totiž sadáte napríklad do nového BMW, čakáte, že aj vo vnútri bude úžasné. Ono aj je, ale už to človeka tak nezaskočí. Od Kie veľa nečakáte a preto nebudete veriť vlastným očiam.

Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

V Kii sú si samozrejme všetkého vedomí, a tak ceny modelu Optima nastavili dosť sebavedomo. Optima rozhodne nie je lacným autom, tak ako boli Kie kedysi. Jeden príklad za všetky – Mazda včera oznámila uvádzaciu cenu novej „Šestky“, ktorá je v podstate priamym konkurentom Kie Optima. S novou Mazdou 6 som zatiaľ nejazdil, no nemám dôvod si myslieť, že bude horšia ako Kia Optima. Základná cena Mazdy 6 je pritom o tisícku nižšia.

Základná cena modelu – Kia Optima 2.0i LX: 22 990 €

Základná cena testovanej verzie – Kia Optima 1.7 CRDi TX: 29 490 €

Registračná daň na testované auto : 327 €

Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin
Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin
Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin
Kia Optima 1.7 CRDi
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

1685

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

100 / 4000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

320 / 2000-2500

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

197

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

11,6

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,9 / 4,9 / 6,0

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

505

Objem nádrže (l):

70

Pohotovostná hmotnosť:

1581 – 1659

Rozmer pneumatík:

225/45 R18

Dĺžka (mm):

4845

Šírka (mm):

1830

Výška (mm):

1455

Rázvor (mm):

2795

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Kia