BRATISLAVA 19. júla (WEBNOVINY) – Myslím, že nebudem ďaleko od pravdy, ak poviem, že Hyundai sa modelom ix35 trafil presne do čierneho. Autá kategórie SUV sú dnes veľmi populárne. Kvôli svojej veľkosti sú však v meste dosť neobratné a ich vysoká spotreba spôsobuje ekologickým aktivistom nočné mory. Väčšina výrobcov teda rozširuje svoje portóliá modelov o menšie alternatívy zavedených SUV modelov. Výnimkou nie je ani Hyundai.
Novinka má teda tie správne rozmery, ktoré navyše dizajnéri zaodeli do tvarov lahodiacich vkusu Európanov. Je evidentné, že po dizajnovej stránke nemá nový Hyundai ix35 so svojim predchodcom, Hyundaiom Tuscon, nič spoločné. Podobnosť však nenájdete zrejme nikde, pretože Hyundai ix35 je kompletne novým autom po všetkých stránkach.
Interiér
Po nasadnutí do Hyundaia ix35 som ani nemal pocit, že sedím v aute, ktoré vyrobila rovnaká automobilka, ako model Tuscon. Pokrok nie len v oblasti dizajnu, ale aj v použití a spracovaní materiálov je veľmi výrazný. Zaujalo ma modré podsvietenie interiéru a „budíkov“ s pôsobivou grafikou. Najväčšiu pochvalu si však Hyundai zaslúži za vynikajúcu navigáciu s veľkým dotykovým displejom. Tá dokáže zobrazovať križovatky trojdimenzionálne a z pohľadu vodiča vyznačiť cestu. Vo verzii Premium je súčasťou sériového vybavenia, no rozhodne stojí aj za príplatok 900 € v prípade verzie Style. V cene je aj zadná parkovacia kamera, ale podstatné je, že prostredníctvom dotykového displeja navigácie sa dá ovládať aj audio systém, alebo napríklad handsfree systém s technológiou Bluetooth. Ovládanie je pritom veľmi intuitívne a jednoduché.
V oblasti priestrannosti nemáme Hyundaiu ix35 čo vytýkať. Je to síce najmenšie SUV z ponuky automobilky Hyundai, no rozhodne to nie je malé auto. Vzadu je teda miesta dosť. Batožinový priestor ponúka v základnom stave 591 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa úložná kapacita zväčší až na 1 436 litrov.
Motor
Do rúk sa nám dostal Hyundai ix35 s najsilnejším motorom, aký je momentálne v ponuke. Ide o dvojlitrový turbodiesel s výkonom 135 kW (184 k) a krútiacim momentom 383 Nm. V kombinácii s automatickou prevodovkou však motor produkuje o 9 Nm krútiaceho momentu viac, čiže 392 Nm. Zatiaľ čo k motoru nemám žiadne výhrady, pre automatickú prevodovku by som sa zrejme nerozhodol. Výrazne otupuje reakcie motora na plynový pedál a radí nezvyčajne skoro. To je síce dobré v meste a pri jazde po rovinke, ale aj pri jazde do kopca sa mi stalo, že prevodovka preradila na vyšší stupeň, pričom motor sa netváril, žeby sa mu to páčilo. Podľa údajov od výrobcu navyše verzia s automatickou prevodovkou spotrebuje takmer o 2 litre nafty na 100 km viac, ako verzia s manuálnou prevodovkou. Ak vám toto všetko stojí za komfort jazdy bez preraďovania rýchlostných stupňov, pripravte si 1 500 €.
Keď už sme pri spotrebe paliva, údaj výrobcu o spotrebe v mestskom cykle (9,1 l/100 km) vyzerá byť dosiahnuteľným bez akýchkoľvek problémov. Mimo mesta by ste sa mali zmestiť do siedmich litrov, aj keď výrobca udáva šesť. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h je to potom rovných 8 litrov nafty na 100 km.
Jazda
Posed za volantom je typický pre autá kategórie SUV. Od vyššieho posedu a celkovo vysokého auta som teda žiadne športové zážitky za volantom nečakal. Podvozok Hyundaia ix35 však nie je taký mäkký, ako by ste od SUV čakali. Dokonca aj správanie sa auta v zákrutách bolo nad moje očakávania. Hyundai ix35 je dlho neutrálny a na limite sa dostaví jemná a čitateľná nedotáčavosť. Zaujímavosťou je však elektronicky ovládaný pohon 4×4, ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou podľa aktuálnych požiadaviek. Ak teda na výjazde zo zákruty razantne pridáte plyn, pocítite ako sa krútiaci moment prenesie dozadu a ako zadné kolesá vystrelia auto zo zákruty. Nastavenie podvozku by sa teda dalo opísať ako skvelý kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami. Auto síce nie je také komfortné, ako by ste od SUV očakávali, no aspoň sa v zákrutách nenakláňa ako typické SUV. Čo sa týka motora, autu dokázal prepožičať dostatok dynamiky, ale ako som už spomínal, dojmy kazila automatická prevodovka. Predpokladám, že s manuálnou prevodovkou je Hyundai ix35 s týmto motorom celkom svižné auto.
Aj keď väčšina Hyundaiov ix35 strávi prevažnú časť svojho života pravdepodobne jazdením po meste, novinku sme si vyskúšali aj v teréne. Tiež som zostal prekvapený. Elektronický systém pohonu 4×4 funguje dobre aj v teréne. Sám si monitoruje otáčky kolies a zrýchlenie, na základe toho zistí na akom povrchu sa momentálne auto nachádza a podľa toho rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé nápravy. Mierneho terénu a nespevnených povrchov sa teda v Hyundaii ix35 naozaj nemusíte báť. Jediným limitným faktorom je mala svetlá výška a nájazdové uhly.
Resumé
Ako som to tu už niekoľkokrát napísal, Hyundai ix35 je v mnohých ohľadoch prekvapujúco dobré auto. Ak ste sa teda plánovali nechať zlákať jedným z módnych výstrelkov označovaných ako SUV a Hyundai ix35 vás oslovil svojim sympatickým dizajnom, vedzte, že v tomto prípade určite nespravíte chybu, ak sa necháte viesť inštinktom. Rozum by vám totiž kázal to isté.
Základná cena modelu – Hyundai ix35 2.0 DOHC Classic 4×2: 18 599 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai ix35 2.0 CRDi Premium 4×4: 27 399 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1995 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 135 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 392 / 1800-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,1 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,1 / 6,0 / 7,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 591 / 1436 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Prevádzková hmotnosť: | 1676-1787 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R18 |
Dĺžka (mm): | 4410 |
Šírka (mm): | 1820 |
Výška (mm): | 1670 |
Rázvor (mm): | 2640 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk