BRATISLAVA 21. marca (WEBNOVINY) – Honda CR-V by sa dala nazvať už akousi stálicou v segmente kompaktných SUV. Jej prvá generácia bola predstavená v roku 1995 a za tie roky si stihol tento model získať dobré meno a vybudovať svoju klientelu. Na trhu sú však rovnako dobre etablovaní aj najväčší konkurenti tohto auta. Toyota nedávno predstavila štvrtú generáciu modelu RAV4 a včera sa na Slovenku začalo predávať nové Subaru Forester. Taktiež pritom ide už o štvrtú generáciu tohto SUV. Čím sa teda Honda CR-V dokáže odlíšiť od svojich krajanov a rovesníkov?
Ak by sme sa chceli trochu pozastaviť nad dizajnom novej generácie modelu CR-V, mohli by sme konštatovať, že pôsobí modernejšie a zaujímavejšie ako jeho predchodca. V podstate však ide o evolúciu tvarov predošlej generácie. Dizajn ale nie je dôležitý, to podstatné sa skrýva vo vnútri.
Interiér
V prípade štvrtej generácie tohto obľúbeného SUV si dal výrobca ozaj záležať a v interiéri použil kvalitnejšie materiály. Zaujímavé sú však aj niektoré technologické „vychytávky“, ktoré malo nami testované auto s najvyššou výbavou Executive. Napríklad systém bezkľúčového odomykania a štartovania spolupracuje s elektrickým nastavovaním sedadla vodiča. Podľa toho, ktorý z dvoch kľúčov od auta máte vo vrecku, sa automaticky predvolí jedna z dvoch polôh sedadla vodiča uložená v pamäti. Ak teda používajú auto dvaja šoféri, stačí, že má každý z nich svoj vlastný kľúč a nikdy si nebudú musieť prestavovať sedenie.
Pochváliť musím aj multimediálny systém s 5-palcovým dotykovým displejom. Veľmi sa mi páčila funkcia bluetooth handsfree, ktorá umožňuje uložiť niekoľko najčastejšie používaných čísel do pamäte, resp. rýchlej voľby systému. Na uskutočnenie hovoru teda stačí jeden dotyk obrazovky. Naopak, kritiku si zaslúži parkovací asistent, ktorý je síce vybavený kamerou, ale zvukovo nijako nesignalizuje, že sa blížite k prekážke. Preto sa nemôžete pri cúvaní pozerať do spätných zrkadiel a zároveň počúvať senzory, ale buď sa pozeráte do zrkadiel, alebo na monitor.
Aj keď je nová Honda CR-V oproti tej predošlej o nejaké tie milimetre menšia, vnútorný priestor tým nijako neutrpel. Naopak. Ešte by som povedal, že je ho viac. Vzadu sa sedí naozaj kráľovsky. Posed za volantom je nižší a športovejší. Viac pripomína bežné osobné autá ako SUV.
Batožinový priestor je nie len väčší ale aj praktickejší. Oproti predchodcovi sa do neho zmestí o 65 litrov viac batožiny, čiže jeho celková kapacita narástla na 589 litrov. Sklopením sedadiel je možné zväčšiť úložný priestor až na 1669 litrov. Operadlá zadných sedadiel sú delené v pomere 60:40 a sklápajú sa najjednoduchšie, ako to len ide – potiahnutím páčky v batožinovom priestore.
Motor
Nami testované auto malo pod kapotou 2,2-litrový turbodiesel, ktorý spolupracoval s päťstupňovou automatickou prevodovkou. K motoru nemáme absolútne žiadne výhrady. Je až prekvapivo tichý a kultivovaný. V dobe, kedy sa objavujú prvé deväťstupňové prevodovky, však pôsobí päťstupňový automat Hondy CR-V tak trochu archaicky.
Je to však naozaj problém? Podľa mňa vôbec. Podstatné je odstupňovanie jednotlivých stupňov, ktoré v Honde zvládli celkom dobre. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor 2500 ot./min, čo sa rovná spotrebe okolo 8 l/100 km. Myslím si, že na auto tejto kategórie to vôbec nie je zlý výsledok.
V meste sa spotreba počas testu pohybovala okolo deviatich litrov. Mimo neho zas novému „CR-V-čku“ z nádrže ubudne každých 100 km približne sedem litrov nafty. K úspornej jazde vodiča nabáda pekný „ekonograf“. Svetlené plochy na prístrojovom paneli menia svoju farbu podľa štýlu jazdy od bielej po zelenú, podobne ako v Honde Civic.
Jazda
Po stránke jazdných vlastností na mňa nová Honda CR-V pôsobí športovejšie ako väčšina podobných áut. Základom je dobrý posed za volantom, ktorý sme už spomínali, ale aj samotné jazdné vlastnosti sú porovnateľné s Mazdou CX-5, ktorú považujem za asi najlepšie jazdiace SUV. Dovolím si tvrdiť, že nová Honda CR-V sa cíti v rýchlejšie prechádzaných zákrutách možno ešte istejšie ako Mazda CX-5. Riadenie je tiež výborné, aj keď nie až také, ako má Mazda CX-5.
Resumé
Nová Honda CR-V nás prekvapila najmä svojou všestrannosťou. Je praktická a priestranná ako kombi strednej triedy, no nezľakne sa ani ľahšieho terénu. Napriek vyššiemu podvozku však veľmi dobre sedí na ceste a je stabilná aj pri vysokých rýchlostiach. Tá jej istota v zákrutách ma prekvapila asi najviac, aj keď väčšina užívateľov tohto auta asi skôr ocení jednoduché sklápanie sedadiel z batožinového priestoru či príjemnejšie pôsobiaci interiér.
S piatimi stupňami automatickej prevodovky si nelámte hlavu. Ak preferujete automat, nie je dôvod nevybrať si Hondu CR-V iba preto, že sa vám päť stupňov dnes zdá málo. Treba si vybaviť predvádzaciu jazdu, ktorá by viedla aj cez mesto aj po diaľnici. Uvidíte, že motor nie je vytočený do neprirodzene vysokých otáčok a že ani časté radenie v meste posádku nijako neobťažuje.
Základná cena modelu – Honda CR-V 2.0 i-VTEC 2×4 S: 20 990 €
Základná cena testovanej verzie – Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4×4 Executive: 36 040 €
Registračná daň na testované auto: 397 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2199 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 350 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,6 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,2 / 6,0 / 6,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 589/1627 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Prevádzková hmotnosť: | 1712-1806 |
Rozmer pneumatík: | 225/60 R18 |
Dĺžka (mm): | 4570 |
Šírka (mm): | 1820 |
Výška (mm): | 1685 |
Rázvor (mm): | 2630 |