BRATISLAVA 5. novembra (WEBNOVINY) – S novým Focusom sa nestretávame po prvýkrát. Už sme ho mali v redakcii dvakrát. Najprv s klasickou atmosférickou „jedna-šestkou“, potom s turbodúchadlom prepĺňaným motorom 1.6 EcoBoost. Obidva agregáty obstáli v našom teste veľmi dobre. Teraz sa však v ponuke motorov pre nový Ford Focus objavila novinka – turbodúchadlom prepĺňaný litrový trojvalec 1.0 EcoBoost.
Na prvý pohľad to vyzerá trochu divne – maličký motorček v aute nižšej strednej triedy? Na základe skúseností s motorom 1.6 EcoBoost, pozitívnych správach zo sveta a prvej ochutnávky schopností novej litrovej novinky som do redakčného testu naschvál zaradil ešte o kúsok väčšie a ťažšie kombi, aby som videl, ako si s ním malý motor poradí.
Interiér
Ešte predtým, ako sa detailnejšie pozrieme na zúbok novému motoru, by som rád venoval pár riadkov aj Focusu kombi, ktorý vlastne v tejto karosárskej verzii testujeme prvýkrát. Za pochvalu stojí sťahovacia roletka batožinového priestoru, ktorá chráni jeho obsah pred očami zvedavcov. Pri nakladaní tovaru vôbec nezavadzia. Naopak, bleskovo sa prace preč, stačí na ňu len jemne zatlačiť a okamžite sa zroluje. Keď už je ale zrolovaná a potrebujete ju z auta pri nakladaní väčších predmetov úplne vybrať, veľmi sa jej nechce a ide to trochu ťažšie.
V základnom stave ponúka batožinový priestor Focusu kombi slušných 476 litrov, no sklopením sedadiel je možné zväčšiť tento objem na 1502 litrov. V porovnaní s niektorými ďalšími konkurentmi to však opäť nie je vo Focuse až také jednoduché. Väčšina „rodinnejšie“ zameraných áut je už dnes robená tak, že stačí sklopiť operadlá zadných sedadiel, ktoré následne vytvoria jednu rovinu s podlahou batožinového priestoru.
Vo Focuse kombi nestačí sklopiť iba operadlá. Je potrebné vyklopiť aj sedáky sedadiel. Ani potom nevznikne jedna rovina s podlahou batožinového priestoru, no aspoň nie je medzi batožinovým priestorom a priestorom pre posádku žiaden schod. S nakladaním dlhých predmetov by preto nemal byť žiaden problém, akurát že tá príprava Focusu kombi na prevoz väčších predmetov je trošku zdĺhavejšia.
Motor
Motor 1.0 EcoBoost má síce titul Motor roka 2012, no je to trojvalec. Mám vôbec pokračovať? Niekedy mám totiž dojem, že na Slovensku trojvalce musia zápasiť s predsudkami veľkosti Mount Everestu. Neviem prečo. Áno, uznávam, motor 1.2 HTP od koncernu Volkswagen nie je žiadna výhra, podobne ako kedysi predávaný trojvalec 1.4 TDI od toho istého výrobcu, ktorý síce podával dobré výkony, no znel ako traktor.
Už dávno som sa však nestretol s nejakým nevydareným trojvalcom, preto som čakal, že nový prepĺňaný trojvalec od Fordu v teste nedopadne zle. Že bude ale až taký dobrý, aký je, to som teda nečakal.
Dynamika motora je naozaj celkom slušná. K dispozícii je vo viacerých výkonových verziách, podobne ako atmosféricky plnená benzínová „jedna-šestka“ Ti-VCT a svojimi výkonmi jej tak trochu „lezie do kapusty“. Menší motor má však vďaka prepĺňaniu paradoxne väčší krútiaci moment. V zrýchlení z nuly na stovku to síce nepomôže, no motor je pružnejší a ponúka viac sily v prvej polovici otáčkového spektra.
No a čo spotreba? Zhruba o liter nižšia v porovnaní s rovnakou výkonnou atmosférickou „jedna-šestkou“. V meste by sa bez problémov dalo jazdiť za výrobcom udávaných 6,4 litra benzínu na 100 km, no športový zvuk motora a jeho príjemný ťah spôsobili, že som sa trošku nechal uniesť. Na záver testu teda palubný počítač ukázal 6,8 l/100 km, čo nie je vzhľadom na štýl jazdy zlé. Treba sa teda kontrolovať, pretože tieto malé prepĺňané motory sú síce úsporné, no ak im popustíte uzdu, vedia jazdiť aj svižne. Vtedy ale spotreba paliva prudko narastá.
Pri jazde mimo mesta sa spotreba paliva pohybovala okolo piatich litrov. Na diaľnici treba rátať so spotrebou 6,5 litra benzínu na 100 km. Motor však vďaka šesťstupňovej prevodovke točí pri 130 km/h prijateľných 2800 ot./min.
Jazda
Budem sa opakovať, no Focus nás opäť presvedčil, že jeho podvozok patrí medzi tie najlepšie v danej triede. Radosť z jazdy vodičovi nepokazí ani karoséria kombi ani malý motor pod kapotou. Posed za volantom je výborný, riadenie tak isto a radenie patrí svojou presnosťou k tým najlepším.
Z jazdného hľadiska by som ale k motoru 1.0 EcoBoost mal jednu výhradu. Keď pri svižnejšej jazde vytočíte motor do vyšších otáčok a následne chcete preradiť na vyšší prevodový stupeň, otáčkam sa veľmi nechce klesať. Často sa teda stáva, že stihnete preradiť na vyšší stupeň, pustiť spojku a otáčky sú stále vyššie, takže autom trochu trhne. Preto treba radiť pomalšie. Tým, ktorí to vedia aj rýchlejšie, je ich šikovnosť v tomto prípade úplne zbytočná.
Resumé
Ak by som to teda mal zhrnúť, motor 1.0 EcoBoost sa Fordu naozaj vydaril. Dosahuje rovnaké výkony ako 1,6-litrový štvorvalec, no s menšou spotrebou. Vďaka vyššiemu krútiacemu momentu je však pri bežnej jazde príjemnejší. Uzavrel by som to asi tak, že skvelý motor 1.2 TSI od Volkswagenu konečne našiel premožiteľa.
Základná cena modelu – Ford Focus kombi 1.6 Duratec (77 kW) Collection X: 14 890 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost (92 kW) Spirit X: 15 890 €
Registračná daň na testované auto: 217 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3): | 998 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 92 / – |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 170 / – |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,4 / 4,4 / 5,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 476 / 1502 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť: | – |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4556 |
Šírka (mm): | 1823 |
Výška (mm): | 1505 |
Rázvor (mm): | 2648 |