BRATISLAVA 30. augusta (WEBNOVINY) – Už v teste Fiatu 500 s pevnou strechou sme rozoberali jeho bezchybný dizajn. Za uplynulý čas som ale mal možnosť presvedčiť sa, že naozaj existujú ľudia, ktorý si ho kúpili len a len kvôli dizajnu. To auto má totiž neuveriteľnú charizmu. Najmä pre tú nežnejšiu časť populácie je „päťstovka“ neodolateľná. Väčšina dám reaguje na toto auto asi ako na šteniatko. Viete si potom predstaviť aké sú ich reakcie na Fiat 500 C? No asi ako na to najzlatšie šteniatko na svete, ktoré má navyše na hlave takú tú malú červenú mašličku.
V tomto prípade je tou malou červenou mašličkou sťahovacia plátenná strecha, ktorá je svetlo hnedá. Vie byť ale aj červená, ak si to želáte, prípadne čierna. Záleží od farby karosérie a interiéru. Štýloví Taliani vám predsa nedovolia navoliť si takú kombináciu, aby sa k sebe farby nehodili. Nemusíte sa však báť, že nebude z čoho vyberať. V prípade modelu 500 dotiahol Fiat personalizáciu do ohromných rozmerov. V čase uvádzania Fiatu 500 na trh sa totiž marketingové oddelenie chválilo číslom 500 000. To vyjadrovalo množstvo variácií, ako si môžete poskladať vlastný Fiat 500. A to v tom čase ešte nebola verzia 500 C. Každopádne, k dispozícii máte okrem množstva farebných kombinácií ešte väčšie množstvo najrozmanitejších doplnkov od rôznych emblémov, cez polepy karosérie až po kryt kľúčika. Máte tak možnosť vyskladať si auto presne podľa svojich predstáv a zaberie vám to naozaj dosť času.
Interiér
Oproti štandardnej „päťstovke“ s pevnou strechou sa v interiéri nič zásadné nezmenilo. Akurát, že na palubnej doske máte okrem nápisu „500“ jedno červené „C“ navyše a medzi opierkami hláv zadných sedadiel pribudol decentný deflektor s nápisom „500 C“.
Priestorové pomery sa nezmenili a aj teraz si dovolím tvrdiť, že aj keď zrejme neveríte, dozadu sa vojdú dvaja priemerne vysokí dospelí ľudia. Vzadu je totiž viac miesta na nohy, ako napríklad v najbližšom konkurentovi – MINI. Fiat 500 C tak bez problémov odvezie štyroch „dospelákov“.
Motor
Ešte teraz s úsmevom na tvári spomínam na Fiat Panda 100 HP, s ktorým som mal možnosť jazdiť niekoľko rokov dozadu. Tento Fiat 500 C mal totiž pod kapotou rovnaký motor, ako spomínaná Panda 100 HP. Benzínovú „jedna-štvorku“ s výkonom 74 kW (100 k). Je tu však jeden zásadný rozdiel. Zatiaľ čo motor v Pande spĺňa iba emisnú normu Euro 4, „päťstovka“ je ekologickejšia a vojde sa aj do normy Euro 5. Najhoršie však je, že tým utrpela aj dynamika jazdy. A to dosť citeľne. Nevadí. V minulom teste sme sa presvedčili, že s Fiatom 500 sa dá jazdiť celkom svižne aj keď má pod kapotou iba základnú benzínovú „jedna-dvojku“. So silnejšou „jedna-štvrkou“ je to taký malý diablik. Najmä nad 4000 ot./min., kedy už má motor dostatok krútiaceho momentu. Vtedy navyše chytá celkom pekný zvuk. V nižších otáčkach sa zase o pekný, športovo ladený zvuk stará koncovka výfuku.
Fiat 500 je teda s týmto motorom naozaj svižné auto. Netreba však ani omylom vypínať športový režim, pretože stlačením príslušného tlačidla na prístrojovej doske a deaktiváciou tohto režimu sa Fiat 500 premení na leňochod.
V meste si od vás „päťstovka“ s týmto motorom vypýta niečo málo nad 7 litrov benzínu na 100 km. Na diaľnici, kedy má motor pri rýchlosti 130 km/h na šiestom prevodovom stupni 3500 otáčok, sa spotreba pohybuje tiež okolo siedmich litrov na 100 km. Po okresných cestách mimo mesta by ste sa so spotrebou mali vojsť do šiestich litrov.
Jazda
To, že silnejší benzínový motor dokáže malé a ľahké auto celkom slušne rozhýbať, už viete. Ako je to však s podvozkom? Celkom dobre. Je dosť tvrdý, čiže na ceste sedí auto veľmi dobre. Nie celkom si však rozumie s nekvalitným povrchom v zákrutách, kde má zadná časť auta v extrémnych situáciách tendenciu odskakovať. Ani v meste na hrboľatých cestách nie je podvozok práve najkomfortnejší.
Sedenie je trochu vysoké, ale čo sa týka pozície za volantom, všetko ostatné je v poriadku. Riadenie je priame, presné a nie zbytočne preposilňované. Radenie je dokonalé. Dráhy radenia sú krátke, kulisa je veľmi presná a radiaca páka je navyše veľmi blízko volantu. Naozaj sa ale cítim trochu trápne, že to tu vôbec rozoberám. Zaujíma to vôbec niekoho? Veď sa na to auto pozrite.
Radšej sa idem venovať plátennej sťahovacej streche. Tá sa ovláda elektricky a má asi štyri polohy. Medzi kompletne vysunutou a zasunutou sú ešte dve polohy, kedy sa dá strecha iba trochu stiahnuť a funguje ako strešné okno. Fiat 500 C nie je ale čistokrvným kabrioletom. Po vzore pôvodnej „päťstovky“ sa sťahuje iba stred strechy, zatiaľ čo kovové bočné časti ostávajú na mieste.
Resumé
Neviem, či to je pre niekoho relevantné, ale snažil som sa povedať, že Fiat 500 C so silnejším benzínovým motorom nie len dobre vyzerá, ale je to naozaj dobré auto. Odvezie štyroch ľudí a jeho malý batožinový priestor postačí na stredne veľký nákup. Pre väčšinu ľudí je ale pravdepodobne oveľa podstatnejšie, ako to auto vyzerá. Fiat 500 C je jednoducho miláčikom žien. No a ak si ho kúpite ako chlap, „zveziete“ sa s ním.
Základná cena modelu – Fiat 500 C 1.2 Pop: 13 200 €
Základná cena testovanej verzie – Fiat 500 C 1.4 Lounge: 17 200 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1368 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 74 / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 131 / 4250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 182 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,7 / 5,1 / 6,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 182 |
Objem nádrže (l): | 35 |
Prevádzková hmotnosť: | – |
Rozmer pneumatík: | 185/55 R15 |
Dĺžka (mm): | 3550 |
Šírka (mm): | 1630 |
Výška (mm): | 1490 |
Rázvor (mm): | 2300 |