BRATISLAVA 6. septembra (WEBNOVINY) – Zatiaľ čo dizajn prvej generácie Citroënu C4 by sa dal nazvať menším prešľapom, nový model je na tom po dizajnovej stránke lepšie. Je to však subjektívny názor. Autá od Citroënu mali vždy originálny dizajn. Nápadité krivky Citroënov ale neboli vždy pochopené. Extravagantnou cestou vykročil aj prvý Citroën C4. Pre oko konzervatívneho zákazníka bola päťdverová verzia predošlej generácie Citroënu C4 ešte celkom akceptovateľná, trošku horšie na tom ale bola trojdverová verzia. Najväčším kameňom úrazu bol však interiér, ktorý pripomínal všetko možné, len nie auto.
Nový Citroën C4 je na tom v oblasti dizajnu oveľa lepšie. Jeho krivky sú možno konvenčnejšie, no zato sa dokáže zapáčiť väčšine. Prvá C4-ka sa možno páčila „Citroëňákom“, no Citroën chce veľké predaje, a tak sa nová C4-ka musí páčiť veľa ľuďom. Ja som jeden z nich.
Interiér
Dizajnéri krotili svoje extravagantné chúťky aj pri tvorbe interiéru novej C4-ky. Vyzerá výborne, pôsobí kvalitne. Hlavné je, že zmizol volant s pevným stredom a digitálne prístroje v strede palubnej dosky. V novom modeli je všetko pred vodičom, tak ako má byť. Rýchlomer je dvojaký – aj analógový aj digitálny. Aj keď sa stred volantu tentokrát otáča s jeho zvyškom, nezaobišiel sa bez množstva tlačidiel, v ktorých som sa najprv nevedel zorientovať a aj po týždni jazdenia som si ich občas pomýlil.
Za zmienku stoja aj zaujímavé zvuky, ktoré auto vydáva. Keď som prvýkrát niekoho viezol a dotyčný si nezapol bezpečnostný pás, auto nás na to pochopiteľne upozornilo zvukovým signálom. V aute sme vtedy boli traja a všetci sme boli presvedčení, že niekomu z nás zvoní mobil. Bolo to auto. Nový Citroën C4 teda vydáva zaujímavé zvuky a to pri rôznych príležitostiach. Možno to pôsobí trochu divne, ale má to obrovské pozitívum. Keď si náhodou nezapnete pás, lebo idete iba preparkovať auto v rámci parkoviska, nezavrú vás po parkovacom manévri, ktorý bude trvať pár minút, na psychiatriu. Auto na vás nevrieska, iba vás upozorní.
Čo sa týka priestrannosti, v novom Citroëne C4 by ste nemali mať problém s nedostatkom priestoru. Na zadných sedadlách ponúka o niečo viac miesta, ako jeho predchodca, oproti konkurencii však nevyniká. Po priestorovej stránke je to skrátka bežné auto nižšej strednej triedy. Prekvapivo veľký je však batožinový priestor. Objem 408 litrov je na túto triedu celkom slušná hodnota.
Motor
Od atmosférickej „jedna-šestky“ som veľa nečakal. Autá sú s každou generáciou modelu všeobecne ťažšie, takže som si myslel, že nový Citroën C4 bude so 120-koňovým motorom ťažkopádny. Nebol. Nový model je dokonca ľahší, ako jeho predchodca, a tak je C4-ka s týmto motorom celkom svižné auto. Nie je to síce žiaden zázrak, ale ani lenivec.
Ohľadom spotreby paliva bol výrobca veľmi skromný. Udáva, že v meste spotrebuje nová C4-ka s týmto motorom 8,8 litra benzínu na 100 km. Bez problémov sa však dá po Bratislave jazdiť aj za 7,5 litra, čo je podľa môjho názoru až prekvapivo dobrý výsledok. Mimo mesta by to malo byť iba 4,7 litra, no v tomto prípade bol zas výrobca zrejme príliš optimistický. V skutočnosti je to zhruba o liter viac.
Jazda
V poslednej dobe to už začína byť tak, že všetky autá, teda v danej triede, jazdia rovnako. Občas sa nájde niektoré, ktoré sa odlišuje od „golfovského“ priemeru, no väčšinou majú všetky autá pruženie vyladené do kompromisu medzi komfortom a športovosťou. Ak si predstavíte úsečkový graf, na ktorom je vľavo „komfort“ a vpravo „sportovosť“, nový Citroën C4 je celkom vľavo. Naozaj. Ak máte radi mäkké komfortné pruženie a plavnú jazdu, určite siahnite po Citroëne. Pre Citroën je to vlastne typické, rovnako ako hydropneumatické pruženie. C4-ka ho síce nemá, no aj tak vie byť komfortná. Majitelia vozidiel tejto francúzskej automobilky vedia o čom hovorím. Môžem teda povedať, že nová C4-ka ich nesklame. Tí, ktorí ste sa na Citroëne ešte neviezli, vybavte si predvádzaciu jazdu a uvidíte, že aj relatívne malé auto, ako napríklad Citroën C4, vás dokáže prepraviť tak pohodlne, ako väčšie limuzíny.
Resumé
Citroën je automobilka, ktorá si váži svoju bohatú históriu a je verná tradíciám. Citroëny totiž boli oproti konkurencii vždy veľmi komfortné autá s netradičným a pútavým dizajnom. Možno sa vám to nezdá, lebo Citroëny sú na Slovensku pomerne rozšírené, ale svojimi charakteristickými vlastnosťami sa od konkurencie vždy výrazne odlišujú. Rovnako je to aj s novou C4-kou. Síce vyzerá konvenčnejšie, no podľa môjho názoru určite krajšie, vždy je to Citroën. Pohodlnejšie auto skrátka v danej triede nenájdete.
Základná cena modelu – Citroën C4 1.4 VTi 95 Attraction : 12 920 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C4 1.6 VTi 120 Seduction: 15 020 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 88 / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 160 / 4250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,8 / 4,7 / 6,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 408 / 1183 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1205 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4329 |
Šírka (mm): | 1789 |
Výška (mm): | 1491 |
Rázvor (mm): | 2607 |