BRATISLAVA 24. januára (WEBNOVINY) – Elyzejské polia sú v gréckej mytológii niečo ako raj. Večný život na elyzejských poliach bol odmenou pre tých, ktorí celý svoj pozemský život prežili cnostne. Práve preto by som označenie C-Elysée priradil skôr vlajkovej lodi automobilky, nástupcovi skvelého Citroënu C6. Na luxusné automobily už ale má Citroën svoju líniu DS, takže toto relatívne pompézne označenie prischlo lacnému no celkom elegantnému sedanu.
S nízkou cenou sa však väčšinou spája nedôvera v kvalitu produktu, no Citroën chce svojim novým modelom C-Elysée vyvrátiť práve tieto predsudky. Tento nový sedan je lacný preto, lebo je veľmi jednoduchý a neprekypuje tou najluxusnejšou výbavou od výmyslu sveta. Vďaka svojej jednoduchosti však získal svoje najväčšie konkurenčné výhody: nízke servisné náklady, vysokú odolnosť a dlhú životnosť.
Citroën tvrdí, že kritické miesta karosérie sú v prípade C-Elyseé posilnené a jednotlivé dielce sú väčšinou pospájané skrutkami. Hovorí tiež o zvýšenej ochrane spodnej časti auta, no jedine čas ukáže skutočnú odolnosť a spoľahlivosť Citroënu C-Elysée. My vám zatiaľ vieme povedať iba to, ako sa s ním jazdí a aký celkový dojem v nás táto novinka zaujala.
Interiér
Tak ako sa spomína vyššie, Citroën C-Elysée je jednoduché auto a jednoduchý je teda aj jeho interiér. Hovorí sa, že v jednoduchosti je krása. Vo vnútri je C-Elysée na pohľad pekné auto, no s tou jednoduchosťou to trošku prehnali. Ani v najvyššej výbave nemá C-Elysée hĺbkovo nastaviteľný volant. Výškové nastavovanie je v každej úrovni výbavy dodávané sériovo, no hĺbkové nastavenie nie je k dispozícii ani za príplatok. Je to škoda, pretože to trochu zhoršuje polohu za volantom, čo negatívne vplýva na komfort jazdy. Mal som skrátka pocit, že volant je príliš ďaleko, čomu som musel prispôsobiť nastavenie sedadla.
Ďalšie šetrenie sme si všimli na prístrojovom paneli. Chýba teplomer chladiacej kvapaliny. Dnes je to už pomerne bežný jav, no väčšina výrobcov nahradí chýbajúci teplomer aspoň kontrolkou, ktorá signalizuje, že motor ešte nedosiahol prevádzkovú teplotu. C-Elysée ju nemá, čiže motor musíte zahrievať iba na základe vlastného odhadu.
Cestovanie na zadných sedadlách je však bez výhrad. Vďaka nadštandardne veľkému rázvoru kolies je miesta vzadu ešte o kúsok viac ako napríklad v porovnateľne veľkom Citroëne C4. Chybičkou krásy sú iba opierky hlavy, ktoré nie sú nastaviteľné. Mohli by teda byť aspoň o čosi vyššie.
Batožinový priestor má objem veľmi slušných 506 litrov. Bohužiaľ, C-Elysée je sedan, čiže nakladací otvor nie je práve najväčší. Ďalším problémom sú ramená držiace veko batožinového priestoru. Sú veľké, vďaka čomu sa dá kufor dokorán otvoriť, no po zavretí veka výrazne zasahujú do batožinového priestoru.
Ďalšou zaujímavosťou je to, že batožinový priestor sa zvonku nedá otvoriť. Ťažko povedať, či je to výhoda alebo nevýhoda. Na jednej strane vám z kufra nikto nič nevytiahne. Na strane druhej, keď stojíte pred kufrom a chcete doňho niečo vložiť, musíte ho otvoriť diaľkovo tlačidlom na kľúči alebo z miesta vodiča.
Motor
K motoru 1.6 VTi 115 nemám žiadne výhrady. Ide o jednoduchý atmosférický benzínový motor, ktorého prejav je veľmi podobný tomu, ktorý koncern PSA vyvíjal spoločne s BMW. Tento nemecko-francúzsky motor nájdete okrem takmer celej súčasnej ponuky modelov koncernu PSA napríklad aj v MINI Cooperi. Aj keď už má nejaké tie roky, stále si myslím, že v danej triede patrí medzi lepšie agregáty. V C-Elysée je však úplne iný motor, ktorý by mal byť ešte odolnejší a spoľahlivejší.
Dynamika tohto motora je naozaj slušná. Pekne ťahá už od najnižších otáčok a ľahká karoséria modelu C-Elysée mu nerobí žiadne problémy. Aj čo sa týka spotreby, je na tom podobne ako motor vyvíjaný v spolupráci s BMW. V meste sme jazdili za sedem litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta nám palubný počítač ukázal priemer 5,7 l/100 km. Motor však spolupracuje s iba päťstupňovou manuálnou prevodovkou, takže jazda po diaľnici už nie je taká úsporná. Pri 130 km/h motor točí 3600 ot./min., čo znamená, že z nádrže mu každých 100 km ubudne 7,5 litra naturalu.
Jazda
Citroëny boli vždy nadpriemerne komfortné autá a C-Elysée nie je výnimkou. Jeho podvozok je o čosi vyšší a aj o niečo mäkší v porovnaní s tým, čo by sa dalo označiť za dnešný priemer. Predsa len je toto auto robené aj na menej kvalitné cesty, takže slovenské výmole nie sú pre neho žiaden problém. Myslím si, že s nerovnosťami sa vie popasovať ešte o čosi lepšie ako konkurenčná Škoda Rapid. Naopak, v zákrutách som sa o chlp istejšie cítil za volantom Rapidu, ale aj C-Elysée drží celkom pekne. Je ale otázne, či to v prípade auta tohto typu niekoho zaujíma…
Resumé
Napriek tomu, že som s tým o pár riadkov vyššie už začal aj ja, neporovnával by som Citroën C-Elysée a Škodu Rapid. Rapid má bližšie k Octavii, zatiaľ čo C-Elysée je priamym konkurentom Dacie Logan. Dacii sa podarilo skvelo vyťažiť z diery na trhu, ktorá existuje, no nikto ju donedávna nevidel. Veľa ľudí si totiž nemôže dovoliť drahé rodinné auto, no auto s cenou do 10 000 € je pre nich veľkostne nepostačujúce. Vo vyspelej Európe, napríklad aj v preplnenom Paríži, kde sú problémy s parkovaním, môže byť za danú sumu zaujímavé aj auto veľkosti Citroënu C1. Východoeurópan však o takéto auto ani len nezakopne.
Nevýhodou Dacie je jej „imidž“. Táto rumunská automobilka sa nikdy neradila medzi popredných výrobcov automobilov v žiadnej oblasti. Teda okrem ceny. V poslednej dobe však predstavilo podobné autá viacero automobiliek, takže za cenu Dacie môžete mať auto s lepším renomé. Napríklad aj Citroën C-Elysé.
Tomuto autu v podstate nič nechýba. Najmodernejšie a najluxusnejšie prvky výbavy v ňom nehľadajte, no v najvyššej výbave má všetko, čo by ste mohli potrebovať. Klimatizácia tam je, aj keď nie automatická iba manuálna, palubný počítač má tiež, za príplatok si môžete objednať aj vyhrievanie sedadiel. Bohužiaľ, navigácia v ponuke nie je, pričom Dacia ju v novom Logane bude ponúkať (s najväčšou pravdepodobnosťou za príplatok). Každopádne, Citroën C-Elysée (a jeho technické dvojča Peugeot 301) je vzhľadom na svoju veľkosť a cenu určite zaujímavé auto.
Základná cena modelu – Citroën C-Elysée 1.2 VTi 72 Attraction: 8 490 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C-Elysée 1.6 VTi 115 Exclusive: 11 790 €
Registračná daň na testované auto: 167 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1587 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 85 / 6050 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 150 / 4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,4 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,8 / 5,3 / 6,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 506 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1090 |
Rozmer pneumatík: | 185/65 R15 |
Dĺžka (mm): | 4427 |
Šírka (mm): | 1748 |
Výška (mm): | 1466 |
Rázvor (mm): | 2652 |