BRATISLAVA 1. februára (WEBNOVINY) – Zatiaľ čo za Atlantikom sa americká automobilka Chevrolet teší veľkej popularite, u nás stále bojuje s povesťou kórejskej automobilky Daewoo. Jej modely sa totiž pred niekoľkými rokmi zo dňa na deň premenili na modely značky Chevrolet. Týmto krokom sa ale nikto nenechal oklamať a ľudia naďalej nad Chevroletmi „ohŕňajú nosom“. Od zázračnej premeny značky Daewoo na značku Chevrolet už však ubehlo dosť času a Chevrolet postupne predstavil niekoľko modelov, ktoré nemajú s nie príliš obľúbenou značkou Daewoo nič spoločné. Jedným z nich je aj Chevrolet Cruze.
Dizajn
Aj keď Chevrolet Cruze by zrejme nikto nezaradil medzi najkrajšie autá na svete, aspoň podľa mňa je jeho dizajn v celku vydarený. Stačí si zvyknúť na nezvyčajnú prednú masku. Chevrolet sa bohužiaľ rozhodol, že takto tvarovaná mriežka chladiča bude typickou dizajnovou črtou všetkých modelov značky Chevrolet a preto nám neostáva nič iné, iba si na to zvyknúť, kým v USA nezavedú nový dizajnový štýl značky. Zvyšok je však aspoň z mojej strany bez akýchkoľvek výhrad. Chevrolet Cruze je elegantný sedan s reprezentatívnym vzhľadom.
Interiér
Okrem robustne pôsobiacej karosérie je práve interiér tým miestom, kde je jasne vidieť, že Daewoo je už dávno minulosťou. Verejným tajomstvom je, že Chevrolet Cruze zdieľa niektoré komponenty (a to nie len v interiéri) s najnovším Oplom Astra. Interiér preto pôsobí kvalitne, ale čo je dôležitejšie, poloha za volantom je výborná a ani vzadu nie je sedenie najhoršie. Miesta je tam ako sa na štvordverový sedan patrí a tesno by nemalo byť ani tým vyšším.
Motor
Nami testovaný Chevrolet Cruze mal pod kapotou silnejšiu verziu dvojlitrového turbodiesela s výkonom 110 kW (150 k). Motor disponuje krútiacim momentom 320 Nm pri 2000 ot./min. Treba priznať, že kultúra chodu motora a jeho odhlučnenie nie sú práve ukážkové, no sily má naozaj dosť. Navyše je dostupná už od relatívne nízkych otáčok, ale najlepší záber má motor medzi 2000 a 3000 ot./min. Nad 3500 ot./min. je zbytočné ho vytáčať. Radšej využíva krútiaci moment v nižších otáčkach, ako výkon v tých vyšších.
Aj keď je prevodovka iba päťstupňová, jej odstupňovanie je naozaj dlhé a tak šiesty stupeň nie je potrebný. Pri diaľničnej 130-tke a zaradenej „päťke“ motor točí iba niečo nad 2000 ot./min. Pri rýchlosti 60 km/h na štvrtom prevodovom stupni sa motor iba tak „prevaľuje“ tesne nad voľnobežnými otáčkami. Agregát má však dostatok sily už pri tých najnižších otáčkach, čiže sa dá jazdiť aj takto a šetriť tak palivo.
Výrobca udáva, že Chevrolet Cruze s týmto motorom si od vás v meste vypýta 7 litrov nafty na 100 km. Mne sa to podarilo aj napriek častým studeným štartom. Mimo mesta by mu podľa výrobcu malo stačiť 4,8 litra, no 5 litrov sa mi zdá reálnejších. Počas testu sa spotreba mimo mesta pohybovala okolo 5,5 litra nafty na 100 km v závislosti od štýlu jazdy. S ľahkou nohou na plyne by ale nemal byť problém dostať sa aj pod 5 litrov.
Jazdné vlastnosti
Ako som už spomínal vyššie, za volantom Chevroletu Cruze sa sedí veľmi dobre. Viacerí známi sa sťažovali na úzke predné sedadlá, no ja som to nepostrehol. Základ však je, že volant a radiaca páka sú vo vzájomne dobrej pozícii a sedí sa relatívne nízko. Jedinú výhradu by som mal k presnosti radiacej páky. Tá má síce krátke dráhy radenia, no s presnosťou je na tom horšie. Zámerne som si ale v predajni sadol do benzínového modelu a tam sa radiaca páka správala o poznanie lepšie.
Správanie sa Chevroletu Cruze na ceste bolo pre mňa trochu prekvapením. Čakal som pohodlný rodinný sedan, ktorý zaujme skôr komfortom, ako skvelými jazdnými vlastnosťami. Mýlil som sa. V meste mi tvrdšie pruženie, a s ním spojené buchotanie, trochu liezlo na nervy, ale keď som sa vybral mimo mesto, zistil som, že takéto vyladenie pruženia malo aj svoj účel. Suverénnosť, s akou sa Cruze dokáže vrhať do zákrut je pôsobivá. Žeby v tom mal prsty Opel Astra?
Resumé
Ak uvažujete o rodinnom aute a uprednostňujete reprezentatívny „imidž“ klasického štvordverového sedanu, Chevrolet Cruze by mohol byť skvelou voľbou. Je načase zahodiť predsudky voči značke Chevrolet. Najmä v prípade modelu Cruze. Skôr je to „prevtelený“ nový Opel Astra, ako nejaké staré Daewoo. A za tú cenu to naozaj nemusí byť zlá kúpa.
Základná cena modelu – Chevrolet Cruze 1.6 16v BASE: 12 850 €
Základná cena testovanej verzie – Chevrolet Cruze 2.0 VCDi LT: 18 800 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1991 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 320 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,7 |
Spotreba – mesto / mimo / kombi (l/100 km): | 7,0 / 4,8 / 5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 450 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Prevádzková hmotnosť: | 1502 |
Rozmer pneumatík: | 225/50 R17 |
Dĺžka (mm): | 4597 |
Šírka (mm): | 1788 |
Výška (mm): | 1477 |
Rázvor (mm): | 2685 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk