BRATISLAVA 2. augusta (WEBNOVINY) – Keď v roku 2002 prišlo na svet BMW radu 7 s označením E65, začalo sa vo veľkom skloňovať meno Chris Bangle. V tom čase to bol šéfdizajnér automobilky BMW. Kontroverzným tvarovaním nie len BMW radu 7 sa Bangle snažil zviditeľniť značku BMW, ktorej konzervatívny dizajn už niekoľko rokov nikam nesmeroval. Ortodoxnými fanúšikmi bol Bangle za svoje inovátorstvo veľmi kritizovaný, no v prospech Bangla svedčili aj predajné čísla. Model E65 bol síce najkontroverznejšie tvarovaným radom 7 v histórii automobilky, no zároveň najpredávanejším.
Minulá generácia BMW radu 5 nemala tak netradičné črty ako spomínaná väčšia „sedmička“, no aj v prípade novej „päťky“ by sa v oblasti dizajnu dalo hovoriť o upustení od „banglovského“ štýlu a návratu k tradičným tvarom a športovejším proporciám.
Interiér
Aj v interiéri je jeden dôležitý dizajnový prvok, ktorý hlása návrat ku konvenciám. Ide o stredovú konzolu natočenú na vodiča. Týmto prvkom sa môže pochváliť väčšina BMW s výnimkou tých z „banglovskej éry“.
Čo sa týka pohodlia, použitých materiálov a ich kvality spracovania patrí „päťka“ medzi to najlepšie vo svojej triede. Znie to možno ako klišé, ale ak sa zamyslíte v akej triede sa BMW radu 5 nachádza, zistíte, že v podstate je nad ním už iba rad 7. Súčasné generácie BMW radu 5 a radu 7 však jazdia na jednej podvozkovej plošine. Nikdy medzi týmito dvoma modelmi nebol tak malý rozdiel a cítiť to je aj v interiéri. Už aj z BMW radu 5 som mal veľmi podobný pocit ako z maximálne luxusného a komfortného radu 7. Obidve autá totiž používajú viacero spoločných ovládacích a funkčných prvkov a celkovo sa rozdiely v dizajne palubnej dosky hľadajú iba veľmi ťažko.
Na komfort sedenia by som v tomto prípade hádam mohol použiť aj slovíčko „maximálny“. Z doteraz testovaných áut sa s novou „päťkou“ môže porovnávať iba Volvo S80. Sedadlá sú elektricky nastaviteľný všetkými možnými smermi, na aké si spomeniete. Dokonca sa dajú dofukovať vzduchové výplne po bokoch sedadiel aby ste si vedeli nastaviť mieru ich bočného vedenia presne podľa vašich predstáv a rozmerov vašej postavy. Musím však podotknúť, že išlo o príplatkové sedadlá.
Vzadu by sa na nedostatok miesta nemal sťažovať naozaj nikto. BMW radu 5 je pravou limuzínou, kde sa proste nikto nesmie tlačiť. Pri plnom obsadení auta však pasažier sediaci vzadu v strede nebude mať ten pocit. Navyše je sedenie na tomto mieste neprirodzene tvrdé. Batožinový priestor ponúka v základnom stave 520 litrov.
Motor
V tomto prípade sa dá z označenia 530d jednoducho a prekvapivo presne vyčítať, čo sa skrýva pod kapotou auta. Ide o vznetový radový šesťvalec s objemom tri litre a výkonom 180 kW (245 k). Agregát tiež disponuje krútiacim momentom úctyhodných 540 Nm, ktorý je na kolesá zadnej nápravy prenášaný prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky.
BMW radu 5 poháňané týmto motorom si od vás v meste vypýta približne 10 litrov nafty na 100 km. Pri diaľničných presunoch je to približne 7,5 litra na 100 km a pri jazde mimo mesta a mimo diaľnic mu vystačí aj o liter paliva na 100 km menej.
To by bolo všetko zo štandardných informácii o motore, no v prípade BMW musím motoru venovať ešte jeden odsek, pretože ten motor je skrátka perfektný. Má síce „len“ 245 koní, ale za volantom máte pocit, že ich je tam aspoň 300. Na voľnobehu síce počuť typický dieselový klepot, no vďaka tomu, že ide o radový šesťvalec, čo už je len zo samotného konštrukčného princípu najvyváženejší typ motora, k posádke sa žiadne vibrácie nedostanú. Odhlučnenie je ukážkové. Motor počuť iba pri nižších rýchlostiach a vo vyšších otáčkach. A viete čo je prekvapivé? Že je to diesel, ale ten motor znie krásne. Navyše sa bez akýchkoľvek problémov s radosťou ženie do otáčok a to aj v oblasti 4 000 ot./min., kedy už motor dosahuje maximálny výkon.
Jazda
Po tom, čo naštartujete nové BMW radu 5 a spravíte prvých pár metrov, bude vám jasné, čo je to BMW a prečo BMW. Až po chvíľke si uvedomíte, že idete v meste predpísanou 50-tkou, no nepočujete, že idete a ani necítite, že idete. Dalo by sa povedať, že v novom BMW radu 5 máte taký ten pocit, že žijete vo vlastnom svete a to, čo sa deje za oknami auta, vám pripadá ako film. Odhlučnenie interiéru je ukážkové, rovnako ako komfort pruženia.
Nami testované auto malo aj príplatkový adaptívny podvozok, ktorý má elektronicky nastaviteľnú charakteristiku tlmenia a aktívne stabilizátory na obidvoch nápravách. V závislosti od zvoleného režimu (Comfort, Normal, Sport, Sport+) sa však mení aj charakteristika riadenia, rýchlosť a mapa radenia a samozrejme aj odozva na plynový pedál. V BMW namiešali tieto režimy priam dokonalo. Vďaka nim vie auto presne vycítiť v akej ste nálade a akým štýlom sa chystáte jazdiť. Ak teda chcete komfortnú limuzínu na „plávanie“ krajinou, nastavíte si režim Comfort a určite budete spokojní. Ak však máte chuť trošku sa zabaviť pri blížiacej sa sérii známych zákrut, prepnete do režimu Sport+ a z „päťky“ sa stáva športové auto. V tomto režime sa dokonca aj stabilizačný systém prepne do benevolentného módu, v ktorom vám dovolí aj menšie pretáčavé šmyky.
V tomto režime vie „päťka“ bez problémov hodiť zadkom vďaka svojim 540 Nm, ktoré sú navyše dostupné už od 1 750 ot./min.. Musím však pochváliť aj novú osemstupňovú automatickú prevodovku s možnosťou manuálneho radenia pádlami pod volantom. Plynulosťou a rýchlosťou radenia sa môže smelo porovnávať s dvojspojkovými prevodovkami. Najprv som si myslel, že prevodovka nebude vedieť, čo má s toľkými stupňami robiť a že bude neustále radiť. Mýlil som sa. Teda, ona možno aj radí, ale posádka o tom ani len netuší. Ak chcete prevziať kontrolu do vlastných rúk, reakcie na pádla pod volantom sú bleskové. Takmer tak rýchle, ako pri dvojspojkových prevodovkách.
Resumé
Je viacero áut, ktoré vám dokážu poskytnúť komfort jazdy na podobnej úrovni, ako nové BMW 5. Napríklad nedávno testované Volvo S80 je tak isto jedným z nich. Po tomto teste mám však taký pocit, že niekto v Mníchove bude strašný perfekcionista. Takto skombinovať vlastnosti komfortnej limuzíny a zároveň nepripraviť vodiča o zážitky za volantom azda dokáže iba BMW. Navyše, v novej „päťke“ vám jazdu spríjemňuje množstvo detailov, ako napríklad pôsobivé osvetlenie interiéru, nová 3D navigácia, kvalitná audio aparatúra, množstvo bezpečnostných systémov vrátane „nočného videnia“ a mnoho iných, ktoré ani nemá význam menovať. To proste človek musí zažiť. Objektívne však musím dodať, že v BMW si za všetko nechajú aj zaplatiť. Ako príklad uvediem cenu príplatkovej výbavy nami testovaného auta, ktorá sa vyšplhala až na astronomických 30 000 €.
Základná cena modelu – BMW 523i: 41 900 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 530d: 48 900 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem (cm3): | 2993 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 180 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 540 / 1750-3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 (e.o.) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 6,3 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,8 / 5,3 / 6,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 520 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Prevádzková hmotnosť: | 1795 |
Dĺžka (mm): | 4899 |
Šírka (mm): | 1860 |
Výška (mm): | 1464 |
Rázvor (mm): | 2968 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk