BRATISLAVA 12. apríla (WEBNOVINY) – BMW radu 3 už má svoje roky, no podľa mňa je to stále krásne auto. Možno ste si už všimli, že ak sa mi nejaké auto nepáči, vždy sa hodnoteniu jeho dizajnu nejako elegantne vyhnem. Predsa len je to vec vkusu. No v tomto prípade mi to proste nedá. Nechcem tu robiť žiadnu reklamu, ale „trojkový bavorák“ bol aspoň podľa môjho názoru v každej svojej generácii nie len jedno z najlepších, ale aj najkrajších áut na trhu. Verzia kupé je na tom ešte o kúsok lepšie (mojim skromným snom je BMW 330 Ci) a BMW M3 je zas úplne iná liga.
Poďme ale späť ku kabrioletu. Alebo skôr ku kupé-kabrioletu? Posledná generácia BMW radu 3 už vo verzii Cabriolet nemá plátennú strechu, ale pevnú kovovú strechu. Kabriolet tak s vytiahnutou strechou vyzerá takmer tak elegantne, ako kupé. So stiahnutou strechou samozrejme ešte elegantnejšie.
Interiér
Ani za svoj interiér sa trojkové BMW nemusí hanbiť a tak ho bez obáv môžete pri stiahnutej streche vystavovať na obdiv. Obzvlášť v takej farebnej konfigurácii, v akej bolo nami testované auto. Svetlá koža pekne kontrastuje s čiernym klavírnym lakom na palubnej doske a stredovej konzole. V rámci faceliftu dostal kabriolet špeciálne kožené čalúnenie, ktoré „odráža“ slnečné lúče a tak zabraňuje nepríjemnému prehrievaniu sedadiel. V prípade tejto svetlej kože to nie je až také evidentné, ale vďaka tomu sa nemusíte báť ani tmavých odtieňov.
Miesta je v aute dosť. Niektoré kabriolety trpia nedostatkom priestoru na zadných sedadlách, keďže za nimi potrebujú uskladniť rozmernú skladaciu strechu. BMW radu 3 je však dostatočne veľké auto na to, aby sa s touto úlohou popasovalo. Bez problémov sa teda v aute odvezú štyria dospelí cestujúci. Aj batožinový priestor je na tom celkom dobre. Ak máte vytiahnutú strechu, napcháte doňho až 350 litrov. Po zložení strechy máte stále k dispozícii 210 litrov. Na interiéri mi vadil iba jeden detail. Nemal som si kam dať mobil. Uspokojil som sa síce s plytkým držiakom na nápoje, ktorý je na stredovom tuneli, ale keby malo auto systém iDrive, na tomto mieste by bol jeho ovládač.
Motor
BMW bolo vždy na špici aj v oblasti motorov a dvojlitrový štvorvalec v BMW 320i nie je výnimkou. Bez prepĺňania produkuje 125 kW (170 k). Nie je to síce Renault Clio RS, v prípade ktorého konštruktéri vydolovali z rovnakého objemu až 147 kW tak isto bez prepĺňania, ale nespomínam si na iný podobne výkonný dvojliter. Ak sa teda nemýlim, BMW 320i má pod kapotou v súčasnosti druhý najvýkonnejší atmosféricky plnený benzínový dvojliter na svete.
Agregát nie je len výkonný, ale aj úsporný. Ak ho pravou nohou príliš nedráždite, mimo mesta mu postačí 6,5 litra benzínu na 100 km. Hranicu siedmich litrov by ste nemali prekročiť ani pri svižnejšej jazde. V meste sa dá jazdiť za 8,3 litra, pričom strop je tých 9 litrov benzínu na 100 km.
Jazda
Oblasť, v ktorej BMW exceluje. Ich reklamným sloganom je „Radosť z jazdy“ a do bodky sa ho držia. Začnem posedom. Sedíte dnes už netradične nízko, čo je veľké plus. Samozrejme, škála nastavenia sedadla je široká. Ani neviem, ako by som vychválil presnosť riadenia. Predsa len sú predné kolesá odbremenené od pohonu a ich jedinou úlohou je zatáčať. Je to cítiť. Na presnosť kulisy šesťstupňovej manuálnej prevodovky by sa dali písať ódy. Nebudem to robiť, poviem iba, že je to etalón, ku ktorému by sa mali všetci snažiť priblížiť. Motor je výborný. Je dostatočne pružný v nízkych otáčkach a po prekročení 4 000 ot./min. chytá druhý dych. Poriadne zatiahne a príval výkonu neutícha až do dramatických 6 700 ot./min. Motor má podobný charakter, ako ten v Cliu RS, no je až príliš odhlučnený a tak vás nedokáže až do takej miery vtiahnuť do deja.
Teraz však prichádza prvé „ALE“, na ktoré ste asi všetci čakali. BMW 320i Cabrio je ťažké. Kabriolety sú vždy ťažšie, pretože potrebujú dodatočné spevnenia karosérie a tie s kovovou strechou sú ešte ťažšie. BMW 320i Cabrio ale váži až 1 670 kg, čo je na auto tejto veľkosti celkom dosť. Našťastie sa podvozok s touto váhou nemá najmenší problém popasovať. Podvozok je len tak mimochodom tak isto geniálny. Auto je za každých okolností stabilné, v zákrutách drží a nenakláňa sa a ešte je popri tom aj dosť komfortné. Čo však trošku vidím ako problém je 125 kW a 210 Nm v kombinácii s hmotnosťou 1 670 kg. Nechcem hovoriť, že 320i je slabé. Keď motor držíte v otáčkach, je s autom celkom sranda. Prívaly krútiaceho momentu však neprichádzajú iba najmenším pohladením plynového pedálu, čo niekto môže považovať za problém.
Resumé
BMW 320i Cabrio je bez pochyby mimoriadne štýlové auto. O tom sa asi ani nemusíme baviť. Stiahnete strechu a naozaj sa nemusíte obávať, že by to neprinieslo požadovaný efekt. Ak hľadáte krásny a luxusný kabriolet prémiovej značky a chcete sa na ňom iba relaxačne prevážať, postačí aj 320i. Ak však chcete niečo, čo by na spolujazdcov robilo dojem zrýchlením, potrebujete niečo silnejšie. Odporúčam aspoň 330i. O krásnu zvukovú kulisu, ktorá k stiahnutej streche patrí a štvorvalcu tak akosi chýba, sa postará aj základný šesťvalec 325i. Diesel v kabriolete je svätokrádež.
Základná cena modelu – BMW 320i Cabrio: 42 600 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 320i Cabrio: 42 600 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1995 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 125 / 6700 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 210 / 4250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 228 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,1 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,8 / 5,6 / 6,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 350/210 |
Objem nádrže (l): | 63 |
Prevádzková hmotnosť: | 1670 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4612 |
Šírka (mm): | 1782 |
Výška (mm): | 1384 |
Rázvor (mm): | 2760 |