BRATISLAVA 14. decembra (WEBNOVINY) – Minulého roku Alfa 159 prešla menšou odtučňovacou kúrou. Konštruktéri použili viac hliníka na podvozkových komponentoch. Odľahčené boli aj brzdy. Výsledkom je úspora hmotnosti približne 45 kg, oproti pôvodnej verzii, ktorá mala výstavnú premiéru na ženevskom autosalóne v roku 2005. Pozmenených bolo ešte množstvo ďalších detailov, no teraz navyše do ponuky motorov pribudli dva nové agregáty. Jedným z nich je dvojlitrový turbodiesel s výkonom 125 kW (170 k) a druhým je práve nami testovaný motor 1.8 TBi, ku ktorému sa dostaneme neskôr.
Dizajn
Nechcem nikomu vnucovať svoj názor, ale podľa mňa je Alfa Romeo 159 suverénne najkrajším autom vo svojej triede. S balíčkom výbavy „ti“ je jej sexepíl ešte intenzívnejší. Ten totiž obsahuje prvky ako 19-palcové disky kolies (na obrázkoch sú 18-palcové na zimných pneumatikách), spoza ktorých vykúkajú červené brzdové strmene s nápismi „Alfa Romeo“. Ďalej sú to chrómované koncovky výfukov, hliníkové pedále, prahové lišty s nápismi „159 ti“, športový kožený volant a radiaca páka prešívaná červenou niťou, športové sedadlá s koženými poťahmi, na ktorých sú opäť červenou niťou vyšité logá automobilky. Logá „ti“ nájdete aj na predných blatníkoch.
Interiér
Taliansky zmysel pre detail je badateľný aj v interiéri. Tam Alfa zvádza už spomínanými sedadlami s úžasne tvarovanými a dekorovanými koženými poťahmi, dekoráciou palubnej dosky z tmavého hliníka, ktorá je výrazne natočená k vodičovi, či „budíkmi“ s bielym podsvietením, ktorých funkcie sú popísané v taliančine.
S priestrannosťou interiéru to už ale také skvelé nie je. Na rozdiel od dokonalých predných sedadiel sú tie zadné ako keby trochu tvrdšie, sedí sa na nich dosť vzpriamene a ani miesta nie je vzadu nazvyš. Tak akurát pre človeka vysokého 180 cm. Vyšší by sa už tlačili. Batožinový priestor s objemom 405 litrov v tejto triede tak isto neoslní.
Motor
Turbodúchadlom preplňovaný štvorvalec je novinkou pod kapotou Alfy 159. Zdvihový objem valcov má hodnotu 1750 cm3 a toto číslo má pre milánsku automobilku hlboký význam. Už v 60-tych rokoch minulého storočia totiž vyrábala nie len model s označením 1750, ale 1,8 litrový agregát montovala aj do ďalších úspešných modelov. Príchod nového motora s rovnakým objemom je preto pre automobilku nostalgickou záležitosťou.
Nový agregát je vybavený priamym vstrekom benzínu a vďaka prepĺňaniu turbodúchadlom dosahuje maximálny výkon 147 kW (200 k) pri pomerne nízkych otáčkach (5000 ot./min.). Krútiaci moment 320 Nm vrcholí už pri 2000 ot./min.
Výrobca udáva, že v meste spotrebuje Alfa 159 s týmto motorom 11,8 litra benzínu na 100 km. Vidíme to ako reálnu hodnotu, pretože počas jazdy v meste sa aj nám darilo spotrebu udržať pod hranicou 12 litrov. Horšie je to už so spotrebou mimo mesta. Podľa výrobcu si táto Alfa vystačí s optimistickými šiestimi litrami na 100 km. Podľa našich skúseností je to však nereálne. Na bratislavskom obchvate, kedy sme mali na tempomate nastavenú 90-tku, nám palubný počítač odmeral priemernú spotrebu 6,6 litra na úseku dlhom zhruba 10 km. Po celý čas sme pri tom šli ustálenou rýchlosťou. Ako náhle sa však reálne vydáte mimo mesto, spotreba narastie v závislosti od toho, ako veľmi budete používať plynový pedál. S ľahkou nohou by sa možno dalo zmestiť do hranice 7,5 až 8 litrov. My sme však jazdili za 9 litrov benzínu na 100 km.
Jazdné vlastnosti
V tejto oblasti Alfa exceluje a nový motor jej v tom iba pomáha. Základom úspechu je dobrá poloha za volantom a v tomto smere by mohla byť Alfa Romeo ostatným automobilkám vzorom. Všetko je tu orientované na vodiča. Sedadlá majú široké možnosti nastavenia a mimoriadne dobré bočné vedenie. Volant je zaujímavo tvarovaný a perfektne padne do rúk. K riadeniu nemáme absolútne žiadne výhrady, je presné, čitateľné a s ideálnym odporom. Občas to chce ale pevnú ruku pri akcelerácii, keď sa do predných kolies oprie všetkých 320 Nm. Podobne je na tom aj kulisa radiacej páky, ktorá je presná, má krátke dráhy a kladie ten správny odpor. Radiac páka je navyše skvelo umiestnená. Všetko je presne tak, ako má byť, takže v konečnom dôsledku sa za volantom Alfy 159 sedí tak dobre, že sa z nej človeku ani nechce vystúpiť.
Takže ideálny posed už máme, k tomu si prirátajte športový podvozok verzie „ti“ a nový motor, ktorý má 147 kW (200 k) a 320 Nm. Tu sa skrátka nemá čo pokaziť. Jazda s Alfou 159 je zážitok aj v prípade s novým motorom pod kapotou. Vďaka prepĺňaniu mu nechýba silný záťah už od najnižších otáčok, ktorý nepoľavuje v priebehu celého spektra otáčok. Musíme však priznať, že od motora sme čakali trochu viac charakteru, keďže ide o Alfu. Na ten sa však v Miláne nejako zabudlo. Motor vôbec nepočuť. Vo vyšších otáčkach niečo začujete, no určite to nie je to, čomu sa hovorí športový zvuk motora.
Podvozok je tvrdý. Pruženie má iba veľmi krátky zdvih, takže sa cítite ako v rýdzom športovom aute. Dokonca aj geometria kolies je viditeľne nastavenú na športovú nôtu. Napriek tomu na nás nepôsobila 159-ka extrémne nekomfortne. Otázne však je, do akej miery sa komfort zhorší na letných pneumatikách obutých na 19-palcových diskoch kolies.
Resumé
Alfa Romeo je nádherný športový sedan, ktorý je však stvorený na kvalitné cesty. Tých je na Slovensku bohužiaľ pomenej. Preto aj keď paket „ti“ robí auto príťažlivejším, 19-palcové kolesá by mohli narobiť viac škody ako osohu. Mal som možnosť jazdiť na Alfe 159 s 18-palcovými diskami kolies aj bez paketu „ti“. Už základné nastavenie podvozku je veľmi dobré no sa paketom „ti“ sa posunú jeho možnosti ešte ďalej. Otázne však je, či to nie je na úkor komfortu. A čo sa týka nového motora, ak chcete benzínový agregát, ide možno o ideálnu voľbu. Motoru naozaj nechýba sila, no krásny zvuk ostáva výsadou vidlicového šesťvalca.
Základná cena modelu – Alfa Romeo 159 1.8 MPI Progression: 25 700 €
Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo 159 1.8 TBi ti: 36 000 €
Technické údaje:
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk